آدرس پست الکترونيک [email protected]









یکشنبه، 28 آبان ماه 1396 = 19-11 2017

هشدار دانشمندان: افزایش زلزله‌ های بزرگ

گاردین طی گزارشی از مقاله دو دانشمند، پیش‌بینی کرده است که سال 2018 تعداد وقوع زمین‌لرزه‌های بزرگ به دلیل کاهش سرعت چرخش زمین به دور خود، افزایش خواهد داشت.

روزنامه جامعه فردا در تهران در گزارشی با اشاره به خسارات بجا مانده از زلزله غرب کشور، چشم‌انداز وحشتناکی از آثار زلزله احتمالی با ساختارهای موجود را ارائه کرد و نوشت: قطعا باید گفت با وقوع زلزله 3/7ریشتری (مانند زلزله استان کرمانشاه) در تهران نه تنها تمامی خانه‌ها و برج‌های ساخته شده در مناطق شمالی تهران را تخریب می‌کند بلکه به‌جرأت می‌توان گفت میزان تغییرات و آوار به اندازه‌ای خواهد بود که موجب تغییر تاریخ ایران خواهد شد.

به گزارش ایسنا و به نقل از گاردین، دانشمندان می‌گویند که تعداد زلزله‌های شدید احتمالا در سال آینده به شدت افزایش می‌یابند؛ زیرا سرعت حرکت وضعی زمین به طور متناوب در حال کاهش است.

حرکت وضعی زمین نامچرخشی است که سیاره زمین به دور خود انجام می‌دهد. چرخش زمین به سمت شرق است. اگر از سمت ستاره قطبی به زمین نگاه کنیم، زمین خلاف جهت عقربه‌های ساعت به دور خود دوران می‌کند.

دانشمندان هشدار داده‌اند که در سال آینده تعداد زلزله‌های ویرانگر در سراسر جهان افزایش چشمگیری خواهد یافت. آنها معتقدند تغییرات در سرعت حرکت وضعی زمین می‌تواند فعالیت‌های لرزه‌ای شدید را به ویژه در مناطق بسیار پر جمعیت گرمسیری ایجاد کند.

دانشمندان دریافتند که طی 150 سال اخیر، زمانی که زمین با چنین کاهش سرعت چرخشی مواجه شده، دوره‌های وقوع زمین‌لرزه‌های شدید به مدت حدود 5 سال به وجود آمده است.

این ارتباط بسیار مهم است، زیرا چرخش زمین بیش از چهار سال پیش یکی از کاهش‌های دوره‌ای خود را آغاز کرده است.

"یکی از دانشمندان گفت: استنباط روشن است. سال آینده ما باید تعداد قابل توجهی از زلزله‌های شدید را شاهد باشیم. ما این سال را به سلامت گذرانده‌ایم، چرا که تا کنون فقط حدود 6 زمین‌لرزه شدید داشتیم. ما از سال 2018 به راحتی می‌توانیم 20 زلزله شدید داشته باشیم.


در انتظار زلزله‌هایی که کل ایران را می لرزاند
حرکت "زاگرس" به سمت زلزله‌های بزرگ

رئیس دانشکده جغرافیای دانشگاه تهران از تغییر رفتار گسل‌های زاگرس از زلزله‌های کم‌مقیاس به سمت زلزله‌های بزرگ مقیاس خبر داد و گفت: زلزله کرمانشاه که در برخی استان‌ها احساس شد، هشداری جدی برای تهران خواهد بود و بر اساس شواهد موجود باید در انتظار زلزله‌هایی باشیم که کل ایران را بلرزاند.

به گزارش ایسنا، شامگاه روز یکشنبه زلزله‌ای با بزرگای ۷.۳ ریشتر در سرپل ذهاب استان کرمانشاه رخ داد که در این رخداد لرزه‌ای تعدادی از استان‌ها متأثر شدند. این در حالی است که به گفته دکتر مقیمی رییس دانشکده جغرافیای دانشگاه تهران این امر به دلیل فشار ۳ صفحه به فلات ایران موجب شده تا ایران تبدیل به کشوری لرزه‌خیز شود، به گونه‌ای که هیچ نقطه از ایران مصون از زلزله نیست.

وی خسارات جانی وارد شده به منطقه سرپل ذهاب را ناشی از سوء مدیریت در مقاوم سازی سازه‌ها دانست و به بازماندگان و قربانیان این زلزله تسلیت گفت و ابراز امیدواری کرد که با تغییر نگرش‌ها رویکرد استفاده از زمین به‌روزتر شود و ایران تبدیل به کشوری شود که دیگر دغدغه زلزله را نداشته باشد؛‌ چراکه ایران می‌تواند به جای اینکه از بروز زلزله نگرانی داشته باشد، احساس شادی کند مشروط بر اینکه متناسب با رفتار زلزله بتوان مقاومت سازه‌ها را افزایش داد.

فلات ایران ببری خفته بر روی گسل‌های متعدد
دکتر ابراهیم مقیمی، با اشاره به جزئیات زلزله یکشنبه شب منطقه سرپل ذهاب با تاکید بر اینکه ساختار زمین در این منطقه از یکسری میکرو گسل‌ها درهم ریخته تشکیل شده است، افزود: از این رو در این منطقه گسل‌های سیستماتیک از حوزه بالادست کردستان و یا زاگرس مرتفع عبور می‌کند ولی در پیرامون این سیستم گسلی و گسل ممتد یکسری گروه‌های گسلی وجود دارد که این گروه‌های گسلی برخی اوقات سازمان یافته هستند مانند زاگرس جنوب غربی (خوزستان و دزفول) و یا زاگرس جنوبی (شیراز) که تقریبا سازمان یافته و از یک روند طولی و عرضی مشخصی پیروی می‌کنند.

وی ادامه داد: ولی در منطقه‌ای که یکشنبه شب زلزله رخ داده، گروه‌های گسلی با جهت‌های مختلف تشکیل شده است که درگیر با گسل‌های سیستماتیک هستند ولی از آنجایی که گسل‌های کوچک و خرد هستند، مشخص نمی‌کند که حرکت کدام گسل موجب رخداد زلزله شده است، مگر آنکه مطالعات ژئوفیزیکی دقیقی از منطقه انجام شود.

مقیمی با بیان اینکه با توجه به گذشت زمان از رخداد زلزله اصلی منطقه سرپل ذهاب به راحتی نمی‌توان اعلام کرد که کدام گسل فعال شده و موجب لرزش شده است، ادامه داد: در آینده قادر به شناسایی گسل مسبب این زلزله هستیم؛‌ چراکه گروه‌های گسلی در منطقه وجود دارد و باید انتظار داشت که گسل‌های مختلف سبب این زلزله شده‌اند

رییس دانشکده جغرافیای دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه در زاگرس زلزله‌هایی با بزرگای ۷.۲ و یا ۷.۳ کمتر مشاهده می‌شود، اظهار کرد: بیشتر زلزله‌ها در حوزه زاگرس و به ویژه در شمال غرب زاگرس در فرکانس‌های میان ۴ تا ۶ است و ظهور این زلزله با این بزرگا نشان دهنده اتفاقاتی است که در آینده احتمال رخ دادن آن می‌رود.

وی ثبت زلزله‌هایی با بزرگای بیشتر در استان آذربایجان غربی و رخداد زلزله‌های بزرگتر و بیشتر در شمال شرق زاگرس مانند زنجان را از جمله اتفاقاتی دانست که در آینده احتمال رخ دادن آن می‌رود و یادآور شد: علاوه بر آن در زاگرس رفتار کوچک مقیاس خود را به صورت بزرگ مقیاس و تدریجی نشان می‌دهد و ما به عنوان مراکز آکادمیکی باید بررسی کنیم که آیا تغییر رفتاری در شدت زلزله‌ها بر روی گسل‌های خاص در منطقه زاگرس در حال رخ داده هست یا خیر.

مقیمی با بیان اینکه به نظر می‌رسد تغییر رفتاری در حوزه زاگرس در حال شکل‌گیری است، ادامه داد: گسل‌هایی با رفتار کم مقیاس و کم شدت مانند ۲ تا ۴ ریشتر به تدریج خود را در بزرگ مقیاس هم نشان می‌دهد که هشداری برای ما است که در زاگرس به ویژه در بخش شمال غرب یکسری تمهیدات دقیق‌تر در زمینه‌های ساخت و ساز و هم استفاده از زمین داشته باشیم.



مريم November 12, 2017 08:51 PM

بعيد نيست علماي عظام و جانشينان خداي شيعيان ارتباط انرا با بد حجابي كشف كنند

گزارش یا اعتراض به این نظر


homa November 12, 2017 09:43 PM

الان بمن از تهران چندلحظه پیش گفتند و علاوه برشهرهای بالا که شما گفتید در اهواز- کرمانشاه-همدان-ایلام وتهران که خفیف بوده اما فرمانده نیروهای امداد وهلال احمر درتهران بحال اماده باش و گفته شده مردم هیچ اشترسی نداشته باشند دربعضی شهرها تا برق و شیشه ها شکسته شده بیشترین لطمه شهرهای مرزی خوردند

گزارش یا اعتراض به این نظر


آگاه November 14, 2017 12:07 PM

برداشت بی رویه از آب های زیرزمینی با حفر چاه های بسیار عمیق حتی 250 متری متعاقبش نشست زمین که اکنون در ایران به مرز بحرانی رسیده از عوامل خیلی موثر در فعال شدن گسل ها و ایجاد زلزله است
اگه دقت کنید فاصله زلزله های بزرگ از هر 15 یا بیست سال یک بار، الان به 5 سال رسیده که به دلیل خالی شدن سفره های آب های زیرزمینی و نشست زمین است
دانشمندان زمین شناسی کشور سالهاست دارن در این مورد هشدار میدن اما کار به جایی رسیده که اخیرا تهدیدشون کردن چیزی در این زمینه نگید

گزارش یا اعتراض به این نظر


Kaveh_SN November 15, 2017 01:36 PM

شهر پورتو پرینس هائتی دارای جمعیتی حدود یک میلیون نفر بود در ژانویه 2010دچار زلزله 7 شد این شهر مثل تهران تراکم مردم و برجهای زیادی نداشت ولی با وجود این 230,000کشته داد البته به قول امارهای رسمی کل کشور و کمک رسانی وسیستم ارتباطی فلج شده بود دولت کنترل موقت فرودگاه اصلی این کشور را به آمریکا واگذار کرد آمریکا در روزهای نخست پس از فاجعه با ارسال ۱۶۰۰۰ پرسنل نظامی به هائیتی مشغول به پخش غذا، برقراری فرودگاه و بیمارستانها و بنادر گردید چندین ناو جنگی و کمکی نیز در عملیات کمک‌رسانی شرکت کردند،اسرائیل ارسال ۲۲۰ پزشک یک بیمارستان صحرایی دایر کرد چندین سازمان دیگر نیز از اسرائیل به ارسال تیمهای مجهز پزشکی به منطقه سریعا و ارتش اسرائیل نیز با دایر کردن امکانات ماهواره‌ای برای این بیمارستانهای سیار اسرائیلی در هائیتی، امکان برقراری ارتباطات

گزارش یا اعتراض به این نظر


پيام November 19, 2017 08:28 PM

همه بدانند كه بزرگترين زلزله تاريخ تو ايران در سال ١٣٥٧ اتفاق افتاد و پس لرزهاي وحشتناك تر از خود زلزله اصلي تا كنون ادامه داشته و دارد در طي اين سالها ميليونها نفر به مرگ غير طبيعي كشته شدند زندگي و اينده چندين نسل در ايران نابود شد (نسلهاي سوخته ) ، زندگيها ويران شد ، جدايها اتفاق افتاد ، مهاجرتها به خارج از ايران اتفاق افتاد ، فرهنگ ايراني نابود شد ، اقتصاد ايران نابود شد ، گذشت و مهرباني نابود شد ، حالا فرض كنيد چند تا زلزله بزرگ هم تو ايران بيايد و ميليونها نفر ديگر هم كشته شوند ، چه اهميتي داره ؟ اصلا كي به اين چيزا ميتونه فكر كنه ؟
فرهنگ اين ملت همينه ، همه به بدبختي و بلا عادت كردند و نشستند شايد شانس بياورند امريكا بياد اين كشور رو براشون نجات بده ! ! !


گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: