آدرس پست الکترونيک [email protected]









سه شنبه، 23 آبان ماه 1396 = 14-11 2017

اطلاعات: بازجویی از نماینده سابق مجلس

خبرگزاری هرانا – یک منبع آگاه از احضار جلال جلالی‌زاده، نماینده سابق مجلس و عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ایران اسلامی توسط وزارت اطلاعات خبر داده و گفت که ماموران وزارت اطلاعات در هتل لاله تهران ساعت‌ها از این فعال سیاسی کرد بازجویی کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از کمپین حقوق بشر در ایران، این منبع آگاه گفت که برخوردهای ماموران وزارت اطلاعات با آقای جلالی‌زاده خیلی تند و توهین‌آمیز بوده و به او گفته‌اند که حق مصاحبه و هیچ گونه فعالیتی ندارد.

جلال جلالی‌زاده، فعال سیاسی کرد، در مجلس ششم، نماینده مردم سنندج، دیواندره و کامیاران بود، تنها عضو اهل سنت شورای مرکزی حزب مشارکت به شمار می‌آمد و اکنون عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ایران اسلامی است. او رییس ستاد انتخاباتی حسن روحانی در کردستان بود. یک منبع آگاه در مصاحبه گفت که روز چهارشنبه آقای جلالی‌زاده احضار و تهدید شده است. او گفت: «محل احضار هتل لاله بود با این توجیه که ما احضار نکرده‌ایم و بلکه دعوت کرده‌ایم برای گفتگو ولی برخوردهای خیلی تند و توهین آمیزی کرده‌اند و به آقای جلالی‌زاده گفته‌اند که انتخابات تمام شده و بهتر است ساکت باشد و به خانواده‌اش برسد.»

این منبع گفت: «دکتر جلالی‌زاده از سال ۸۳ هر از چند گاهی از سوی وزارت اطلاعات احضار می‌شد اما این احضارها را خبری نمی‌کرد. او رییس ستاد انتخابات آقای روحانی در کردستان بود و بعد از انتخابات کمیته‌ای برای پی‌گیری مطالبات مردم کردستان تشکیل شده بود که آقای جلالی‌زاده و همه گروه‌های فعال کردستان در این کمیته عضو بودند و مطالبات وعده داده شده از سوی آقای روحانی را پی‌گیری می‌کردند. وزارت اطلاعات چند بار او را احضار کرد و گفته بودند که باید این کمیته تعطیل شود. این بار وزارت اطلاعات دولت حسن روحانی او را احضار کرده و به او که رییس ستاد انتخاباتی خود روحانی در کردستان بوده گفته‌اند که چرا در انتخابات شرکت کردی و چرا از مردم خواستی در انتخابات شرکت کند. گفته‌اند حالا رای مردم کردستان را جمع کردی ولی دیگر حق نداری فعالیت سیاسی بکنی بنشین سر جایت و ساکت باش برو درس بده و به خانواده‌ات برس و کاری به این کارها نداشته باش.»

این منبع مطلع به این گفت‌وگوها افزود: «هدید کرده‌اند که قلم دکتر جلالی زاده زهرآگین و حرف هایش مسموم و انتقادات‌اش مخرب است. گفته‌اند اینکه رییس ستاد روحانی بودی حق نداری پی‌گیر این مسائل باشی و در نهایت گفته‌اند که نباید هیچ گونه فعالیتی داشته باشد و پی‌گیر مطالبات باشد. از نوشته‌ها و مصاحبه‌های در مورد مسائل کردستان و پی‌گیری‌های او درباره استاندار سنی و وزیر سنی خیلی ناراحت بودند. به خصوص اینکه دکتر جلالی‌زاده و عده‌ای از فعالان سیاسی کردستان اخیرا به قم رفته و با آقای مکارم شیرازی دیدار کرده بودند. ماموران وزارت اطلاعات از این دیدار که پی گیری مطالبات اهل سنت بود عصبانی بودند.»

جلال جلالی‌زاده پیشتر در مصاحبه گفته بود که که «اهل سنت در ایران عامل پیروزی کاندیداهای اصلاح‌طلب در انتخابات ریاست جمهوری است اما بعد از انتخابات، مطالبه‌های آنها به فراموشی سپرده می‌شود و از حقوق قانونی خود هم برخوردار نمی‌شوند.»

او گفته بود: «آقای روحانی اصلا حاضر نیست کسی را ملاقات کند یعنی من واقعا تعجب می‌کنم حتی مسوولان ستادهایش را نمی‌بیند. من چندین سال پیش نماینده بودم هنوز هم حتی نیمه شب مردم زنگ می‌زنند از ما درخواست و انتظار دارند. به نظر من اگر وضعیت اینطور پیش برود که از اهل سنت استفاده ابزاری شود اهل سنت لازم نیست بگذارد هر سال مورد سواستفاده قرار بگیرند. رای بدهند و وقتی کاندید اصلاح‌طلبان پیروز شد بگویند متاسفانه از پشت پرده با شما مخالفت می‌کنند. حتی هنگامی که به موقع استعلام می‌رسد وزارت اطلاعات دولت می‌گوید جواب استعلام اهل سنت را منفی می‌دهد و به نظر من اقای مولوی حق داشته که به عنوان التیماتوم هشدار داده هرچند مورد انتقاد برخی اصلاح‌طلبان قرار گرفته که در دوره احمدی‌نژاد، وضعیت اهل سنت خوب نبود و اصولگرایان توجهی به اهل سنت نکرده‌اند. اما باید گفت که بافت فکری و پایگاه اجتماعی و عقیدتی اصولگرایان آن است. اما از اصلاح‌طلبان که شعار ایران برای همه ایرانیان و شعار قانون اساسی و اجرای عدالت می‌دهند انتظار می‌رود که بعد از چندین دوره حمایت یک اقدام مثبتی انجام دهند.»



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: