آدرس پست الکترونيک [email protected]









سه شنبه، 23 آبان ماه 1396 = 14-11 2017

زلزله و تفاوت شگفت انگیز سازه های کهن با...

زلزله، و تفاوت شگفت انگیز سازه های کهن با بناهای نوساز

سایت نجات پاسارگاد: پس از یکی از مرگبارترین زلزله های جهان در کرمانشاه، و نابودی صدها تن از هموطنان مان، و زخمی شدن هزارها تن، و ویرانی صدها ساختمان نوساز، براساس بررسی‌های انجام شده، گفته می شود که ده بنای تاریخی در استان‌های کرمانشاه و ایلام در اثر زلزله اخیر آسیب دیده اند. این بناها عبارتند از: کاروانسرای شاه‌عباسی، عمارت خسرو و چارقاپی در قصر شیرین و قلعه یزدگرد در دالاهو و زیج منیژه در سرپل ذهاب.
اما به گفته ی جلیل بالایی، مدیر اداره کل میراث فرهنگی استان کرمانشاه، در گفت و گویی با خبرگزاری ایسنا: «این آسیب ها به اندازه ای نیست که امکان مرمت و ساماندهی وجود نداشته باشد».
همزمان پیمان نعمتی مدیر دو مجموعه تاریخی بیستون، و تاق بستان، نیز در گفتگو با خبرنگاران اعلام کرده است که: «این دو مجموعه به طور کامل آسیب شناسی شده اند و خوشبختانه هیچ مشکلی برای آن ها به وجود نیامده است.»
با نگاهی به بناهای تازه ساز ویران شده در کرمانشاه؛ با وجود همه ی مواد و امکانات موجود برای ساختمان سازی در دوران کنونی، و مقایسه ی آن با بناهای تاریخی ساخته شده از دوران باستان گرفته تا دوران صفویه و پس از آن به روشنی می شود دید که تحمل بناهای تاریخی، با دیدن صدها زلزله و توفان، شگفت انگیز است و نشان می دهد که ایران ما چقدر از نظر معماری و ساختن بناهای ایمن و مقاوم نیز پس رفته است.
تازه اکنون ما در زمانه ای هستیم که همگان می دانند در مناطق زلزله خیز می توان تمهیداتی را برای ساختن بناهای مسکونی به کار برد تا جان و مال مردمان در امان باشد. متاسفانه مسئولین جمهوری اسلامی مرتب جواز آپارتمان سازی به وابستگان بساز و بفروش و سودجوی خود می دهند و برایشان تنها چیزی که اهمیت ندارد سلامت و زندگی مردمان ایرانزمین است.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: