آدرس پست الکترونيک [email protected]









آدينه، 10 آذر ماه 1396 = 01-12 2017

ونزوئلا؛ مدل‌ حکومتی ولایت فقیه و فلاکت مردم

بحران سیاسی و اقتصادی در ونزوئلا همچنان ادامه دارد. بسیاری از مردم این کشور برای دسترسی به مواد غذایی به زباله‌گردی روی آورده‌اند. چند قوطی نیمه‌پر کنسرو، آب و دیگر هیچ. این تصویر داخل یخچال بسیاری از مردم ونزوئلاست.

به گزارش دویچه وله، بحران اقتصادی بسیاری را در ونزوئلا مجبور کرده در پلاستیک‌های زباله به دنبال خوراک بگردند. نهادهای حقوق بشری همزمان از سرکوبی خشن اپوزیسیون خبر می‌دهند.

گرسنگی همه‌جا دیده می‌شود
"Hambre" به زبان اسپانیایی یعنی "گرسنگی"؛ واژه‌ای که روی این دیوار در کاراکاس، پایتخت ونزوئلا، نوشته شده است. پایین‌تر هم نوشته شده: "Dictadura" (دیکتاتور). ونزوئلا درگیر بحران شدید اقتصادی و سیاسی است. ورشکستگی ماه‌هاست که این کشور را تهدید می‌کند. از وقتی پارلمان به سود مجمعی از هواداران رئیس جمهور مادورو خلع قدرت شد، آمریکا ونزوئلا را تحریم کرد.

انبوه گرسنگان
با وجود این‌که زمین زراعی مرغوب در ونزوئلا کم نیست، بخش بزرگی از مواد غذایی مورد نیاز از طریق واردات تأمین می‌گردد. به دلیل تورم لگام‌گسیخته و کاهش شدید بهای نفت، واردات محصولات غذایی گران تمام می‌شود. نتیجه: بسیاری از سوپرمارکت‌ها خالی می‌مانند؛ بازار سیاه سکه است البته با قیمت‌های سرسام‌آور. نهادهای امدادرسان از تأمین کامل مایحتاج ناتوانند.

صف‌های طولانی برای اندکی ذرت و روغن
هر جا مواد غذایی ارزان باشد، صف‌های طولانی تشکیل می‌شود. دولت گاه بسته‌هایی حاوی مواد غذایی پایه به قیمت مناسب توزیع می‌کند. منتقدان می‌گویند هواداران رئیس جمهور مادورو شانس بهتری برای دسترسی به این بسته‌ها دارند.

سرکوبی مخالفان
همزمان "دیده‌بان حقوق بشر" و سازمان حقوق بشری "فورو پنال" ونزوئلا در گزارشی از برخورد خشونت‌آمیز سیستماتیک دولت با تظاهرکنندگان مخالف و مخالفان سیاسی و شکنجه‌ی آنها خبر می‌دهند. در این گزارش که روز چهارشنبه (۲۹ نوامبر/ ۸ آذر) منتشر شده، آماری از ۸۸ پرونده‌ی خشونت دولتی مطرح شده که دست‌کم ۳۱۴ نفر از آنها آسیب دیده‌اند.

افزایش خشونت دولتی
به گزارش این نهادهای حقوق بشری، نیروهای امنیتی زندانیان را کتک می‌زنند و شکنجه می‌کنند؛ به عنوان مثال به آنها شوک الکتریکی می‌دهند یا خشونت جنسی اعمال می‌کنند. بر این اساس، شدت برخورد با مخالفان در خیابان‌ها هم متناسب نیست و خشونت علیه مخالفان در سال جاری در مجموع به‌صورت ملموس افزایش یافته است.

آزار و اذیت سیستماتیک
به اعتقاد خوزه میگل ویوانکو، مدیر بخش آمریکای جنوبی "دیده‌بان حقوق بشر"، این‌که با خاطیان برخورد نمی‌شود، نشان‌دهنده‌ی این است که بالاترین سطوح دولتی هم در این رویه دست دارند و خشونت‌ها نه پرخاشگری موردی کارمندان خاطی، که ناشی از رفتار سیستماتیک نیروهای امنیتی ونزوئلا هستند.

مرگ دست‌کم ۱۰۰ نفر
ونزوئلا هفته‌ها شاهد تظاهرات گسترده بود. تظاهرکنندگان علیه بحران تأمین مایحتاج و جرم و جنایت به خیابان‌ها آمده بودند. نهادهای حقوق بشری می‌گویند که در جریان برخورد خشن با معترضان بیش از ۱۰۰ نفر جانشان را از دست داده‌اند.

اتهام دیکتاتوری
نیکلاس مادورو، رئیس جمهوری سوسیالیست ونزوئلا، همه اختیارات را قبضه کرده و هیئت مؤسسان قانون اساسی تشکیل داده است. از پارلمان منتخب که در آن اپوزیسیون در اکثریت بود هم خلع قدرت شده است. مخالفان مادورو را به تشکیل یک دیکتاتوری کمونیستی بر پایه الگوی کوبا متهم می‌کنند.


ورشکستگی ونزوئلا؛ احتمال سرنگونی دولت

رادیو آلمان: ​​​​​​​براساس بررسی‌ مؤسسه‌های اعتبارسنجی و نیز سازمان قدرتمند تجاری بین‌المللی ISDA، ونزوئلا توانایی عمل به تعهدات مالی خود را از دست داده است. گفته می‌شود که ورشکستگی دولت این کشور را تهدید می‌کند.

ونزوئلا که زمانی ثروتمندترین کشور آمریکای جنوبی به شمار می‌رفت پس از سالها سوء‌مدیریت با شتاب به دامان ورشکستگی درمی‌غلتد. در بازارهای مالی موضوع بر سر پرداخت میلیاردها دلار است. ورشکستگی چه پیامدهای مشخصی برای ونزوئلا دارد؟

ونزوئلا کشوری است که دارای ذخائر وسیع نفتی است. با این حال این کشور هم اکنون گرفتار بحرانی است که آن را به سمت ورشکستگی سوق می‌دهد. نشانه‌های فزاینده آن را می‌توان در بازارهای مالی مشاهده کرد‌. سازمان تجاری بین‌المللی ISDA روز جمعه (۱۷ نوامبر) در این باره هشدار داد.

کارشناسان در این مورد با یکدیگر هم‌نظرند که سوء‌مدیریت دولت سوسیالیستی ونزوئلا را به ورشکستگی کشانده است. زمانی این کشور ثروتمند بود، اما حال از مدیریت بدی رنج می‌برد که از ویژگی‌های آن‌ محدود و متکی کردن اقتصاد به صادرات نفت است. ۹۵ درصد درآمد ونزوئلا از فروش نفت به دست می‌آید.

ورشکستگی دولت ونزوئلا می‌تواند موجب سرنگونی رئيس جمهور این کشور شود. کارشناسان امور سیاسی ونزوئلا می‌گویند که بسیاری از سوسیالیست‌ها دارای سهام کنسرن نفتی PDVSA هستند و امکان دارد ثروت خود را از دست بدهند. از این‌رو فشار بر مادورو زیاد است تا نگذارد دولت ورشکسته شود.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: