آدرس پست الکترونيک [email protected]









چهارشنبه، 1 آذر ماه 1396 = 22-11 2017

این موضوع برای ایران یک آبروریزی است

بحران شرم‌آوری که خارِ چشم گردشگری ایران شده

به گزارش ايسنا، پروژه سرویس‌های بهداشتی در ایران به گِره کوری تبدیل شده که هیچ یک از متولیان آن حاضر نیستند برای باز کردن این گِره، انرژی، وقت و اعتبار بگذارند و این معضل، خاری شده که به چشم گردشگری ایران فرو رفته است.

طبیعت بهتر از توالت ایرانی

مسعود عبداللهی ـ راهنمای آلمانی زبان ـ در گفت‌وگو با ایسنا از تجربیاتش در مواجهه با گردشگرانی سخن گفته که اظهارنظرهایی درباره سرویس‌های بهداشتی در ایران داشته‌اند. به گفته او، بیشتر گردشگران اکراه دارند از دستشویی‌های ایرانی بویژه بین راهی‌ استفاده کنند و برخی از آنها حتی طبیعت را به این اماکن ترجیح می‌دهند، یعنی تا این حد نارضایتی وجود دارد و این باعث شرمندگی است.

او درباره وضعیت سرویس‌های بهداشتی در سایت‌های گردشگری و جهانی ایران و همچنین مبادی چون فرودگاه‌های بین‌المللی و پایانه‌ها، گفت: در کل، استاندارد جهانی در سرویس‌های بهداشتی ایران رعایت نمی‌شود. مکان مهمی چون فرودگاه، سرویس‌های بهداشتی استانداردی ندارد، نه تنها از نظر محدودیت تعداد و رعایت نشدن نظافت و بوی نامطبوعی که دارد، بلکه به لحاظ نشانه‌گذاری و تابلوهایی که آن را در دسترس قرار می‌دهد هم ایراد دارد.

سیستم توالت ایرانی بیشتر ناقل بیماری است تا...

بابک کیانپور ـ راهنمای تورهای آمریکایی و فرانسه زبان به اظهارات یکی از گردشگران فرانسوی‌اش که پزشک است، اشاره کرد و به ایسنا گفت: «توالت‌های ایرانی به شکلی ساخته شده‌اند که به سرعت و بیشتر انواع بیماری را بین صدها انسان در طول روز انتقال می‌دهند، این سرویس‌ها همسطح با زمین ساخته شده‌اند و میکروب را به سریع‌ترین شکل ممکن به محلی انتقال می‌دهد که ما روی آن راه می‌رویم و این آلودگی را به محیط‌های دیگری همچون داخل اتومبیل، هتل، رستوران و حتی خانه جابجا می‌کنیم».

این پزشک فرانسوی همچنین معتقد بود: «استفاده از شلنگ و شیرِآب توالت که با دست و بدن ما در تماس است ـ درحالیکه قبلا افراد دیگری از آن استفاده کرده‌اند ـ خودش عامل انتقال بیماری است». این موضوع را بارها گردشگرانی که در زمینه پزشکی تخصص‌هایی داشته‌اند، متذکر شده‌اند.

کیانپور همچنین به یکی دیگر از تجربیاتش در این‌باره اشاره کرد و افزود: در آخرین توری که داشتم، یکی از گردشگران نسبت به وضعیت بهداشت توالت‌های موزه ملی معترض شد که موضوع را به مسؤول موزه انتقال دادم و او هم به‌جای حل مشکل پاسخ داد که خارجی‌ها این توالت‌ها را کثیف کرده‌اند و بعد هم گفت که مگر ما به کشور آن‌ها سفر می‌کنیم، توالت‌های متناسب با نیاز ما را ایجاد کرده‌اند که ما این کار را انجام دهیم.

تجربه تلخ یک سنگاپوری از توالت ایرانی

یک راهنمای دیگر نیز به استناد اظهارنظرهایی که تا به حال گردشگران اش درباه سرویس بهداشتی در ایران داشته اند، به ایسنا گفت: درست است که در ایران تعداد سرویس های بهداشتی بویژه در بین راه کم است، اما این مساله ای نیست که از آن گِله داشته باشند، چالش اصلی رعایت نکردن بهداشت و نظافت در سرویس‌هایی است که کنار مساجد ساخته شده، اخیرا گروه سنگاپوری داشتم که نتواستند از سرویس بهداشتی که کنار یک مسجد ساخته شده بود، استفاده کنند و حتی حال یکی از آن‌ها بد شد.

او در ادامه اظهار کرد: به عنوان یک راهنما حاضرم پول بدهم اما سرویس بهداشتی تمیز و مرتبی در اختیار گردشگرانم قرار بگیرد، چون این موضوع برای کشور ما یک آبروریزی است.

هانیه باقرزاده ـ راهنمای گردشگری انگلیسی زبان ـ نیز از تجربیات خودش و گردشگران اش برای ایسنا تعریف کرد و گفت: اوضاع در بعضی از مسیرها خیلی بد است، به حدی که گاهی لازم است خودم قبل از ورود گردشگر وضعیت را بررسی کنم تا اگر تمیز نباشد، آن را نظافت کنم!



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: