آدرس پست الکترونيک [email protected]









آدينه، 10 آذر ماه 1396 = 01-12 2017

زلزله کرمان؛ آسیب جدی به بافت‌های تاریخی

« ۱۰۰ قنات قدیمی، حدود ۲۰ درصد بافت تاریخی روستاها، برج تاریخی «گزک» و کاروانسراهای قدیمی قرارگرفته در مسیر راورکرمان از زلزله شش ریشتری ۱۰ آذر آسیب جدی دیده‌اند.»

محمد مهدی افضلی، مدیر روابط عمومی و امور فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان کرمان در گفت‌وگو با ایسنا اعلام کرد: در زلزله صبح امروز ـ جمعه ۱۰ آذر _ در بخش کوهساران شهرستان «راور کرمان» که عمق زلزله و پس لرزه‌های آن تا کرمان نیز احساس شده‌ است؛ ۱۰۰ قنات قدیمی، ۵۰ درصد خانه‌های روستایی، ۱۰ تا ۲۰ درصد بافت تاریخی روستاها، برج تاریخی «گزک» و کاروانسراهای قدیمی قرارگرفته در این مسیر آسیب دیده‌اند.

او با بیان اینکه "یکی، دو روستا مانند «گروک» نسبت به کانون زلزله آسیب بیشتری دیده‌اند،" بیان می‌کند: بافت قدیم این روستاها حدود ۲۰ درصد تخریب شده‌اند و ۵۰ درصد خانه‌های قرار گرفته در مناطق زلزله به دلیل بروز پس لرزه‌های زیاد، پس از زلزله ۶ و ۳ ریشتری ناایمن هستند و سست شدن بافت‌های قدیمی این روستاها، متاسفانه باعث شده است به مرور این مکان‌ها در حال تخریب و آسیب بیشتر باشند بنابراین تا پایان پس لرزه‌ها نمی‌توانیم اطلاعات بیشتری نسبت به وضعیت آنها اعلام کنیم.

وی ادامه داد: دیواره‌ها و خانه‌های گنبدی شکل روستاها در بافت‌های تاریخی بیشترین آسیب‌ها را دیده‌اند.

او همچنین ادامه داد: اهالی بیشتر روستاها اعلام کرده‌اند درصد زیادی از ۱۰۰ قنات تخریب شده به طور کامل کور شده‌اند که این اتفاق نیز منطقه را تهدید می‌کند.

افضلی با اشاره به بروز زلزله سال ۱۳۸۳ که باعث ایجاد خانه‌های مستحکم در کنار خانه‌های قدیمی روستاها شده بود، گفت: در این مدت خانه‌های قدیمی به انبار یا طویله مردم روستاها تبدیل شده بود.

با توجه به صحبت‌های مطرح شده به نظر می‌رسد در طول سال‌های گذشته بررسی کاملی از وضعیت بافت‌های تاریخی این روستاها و قدمت آن‌ها انجام نشده است چون هنوز اطلاعاتی درباره‌ی قدمت و تعداد بناهای تاریخی قرار گرفته در این مناطق اعلام نمی‌شوند.


اخباری از زلزله‌ شش ریشتری امروز کرمان

زلزله‌ای به بزرگی شش و یک دهم ریشتر صبح امروز استان کرمان را لرزاند. کانون زلزله منطقه "هجدک " از بخش کوهساران شهرستان راور در استان کرمان بود و در شهرهای زرند، سیرجان و کرمان نیز احساس شد.

پس از این زلزله دهها پس لرزه دیگر این محل را لرزانده است. مردم کرمان از همان ساعت ابتدایی وقوع زمین لرزه وحشت زده به خیابانها ریختند.

بنا بر اعلام مرکز لرزه نگاری کشوری این زلزله در عمق ده کیلومتری زمین و با فاصله 37 کیلومتر از هجدک کرمان به وقوع پیوست و تا کنون بیش از 53 پس‌لرزه ثبت شده است.

اورژانس تعداد مصدومان را ۴۲ نفر اعلام کرد که حین فرار دچار مصدومیت شدند این حادثه همچنین موجب تخریب و ویرانی خانه‌های خشتی منطقه شده است.

فرماندار راور در خبری که در تلویزیون زیرنویس شد، اعلام کرد: تمامی معادن زغال سنگ کوهساران راور تا اطلاع ثانوی تعطیل است.

تصاویر منتشر شده از منطقه زلزله زده بار دیگر فقر و فلاکت مردم در مناطق محروم کشور را نشان می دهد.

فیلم کوتاه زیر: لرزیدن زمین در نقطه ای در شهر کرمان




www.youtube.com/watch?v=kfkxk56eRSY

با استفاده از لینک زیر می توانید ویدیوی مزبور را دانلود کرده و به اشتراک بگذارید. برای دانلود این ویدیو از سایت ایران پرس نیوز خارج میشوید.
DOWNLOAD



shahab December 1, 2017 01:32 PM

درود
از بس در سوریه و یمن و دیگر جاها این سردار کیلویی سلیمانی جنایات کرد زلزلهاش در ایران میاد جنایات آخوند بی جواب نمیمونه طبق گفته خود آخوندها خدا جواب ظلم را میدهد من که معتقدم تغیرات زمین است اما

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: