آدرس پست الکترونيک [email protected]









آدينه، 10 آذر ماه 1396 = 01-12 2017

چه کسی پاسخگوی این سیاست ویرانگر است؟

در جمهوری اسلامی پاسخگویی وجود ندارد

بهارنیوز: استاد دانشگاه تهران گفت: آیا سیاست ما در سوریه، لبنان، فلسطین، اسرائیل و یمن درست است؟ و پاسخگوی آن چه کسی باید باشد؟ اما پاسخگویی وجود ندارد همانطور که در دیگر موارد وجود نداشت.

صادق زیباکلام در مراسم افتتاحیه دومین کنگره حزب همبستگی دانش‌آموختگان ایران درباره جایگاه حزب در کشور گفت: با توجه به تاکیداتی که نسبت به فعالیت حزبی می‌شود در ایران حدود ۱۰ درصد فعالیت حزبی داریم. در هر کشوری که توسعه سیاسی در آن شکل نگرفته باشد ، فعالیت حزبی هم در آن وجود ندارد.

وی با بیان اینکه توسعه سیاسی در کشورهای توسعه‌یافته حدود ۹۰ درصد است، اظهار کرد: در ترکیه، بنگلادش و پاکستان هم احزاب نقش بسزایی دارند و ما از این کشورها عقب‌مانده‌تر هستیم و میزان نقش احزاب در فرآیند مدیریت کشور حدود 5 درصد است.

این استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران تاکید کرد: هرچه به توسعه سیاسی نزدیک می‌شویم، نقش احزاب را بیشتر حس می‌کنیم و بزرگ‌ترین خلل ناهنجاری که در جمهوری اسلامی به وجود آورده است، کمرنگ شدن و نبود عنصری به‌عنوان پاسخگویی است.

زیباکلام بیان کرد: در ایران پاسخگویی وجود ندارد و یا آن‌قدر کمرنگ است که می‌توان از آن صرف‌نظر کرد و اساس و بنیان دموکراسی به عزل و نصب حکومت، رای مستقیم مردم، محدودیت قدرت حکومت به قانون وابسته است.

وی ادامه داد: برای به دست آوردن رای مستقیم مردم به صورت با واسطه از طریق شورای نگهبان می‌توان دست یافت اما پاسخگو بودن به نمایندگان و قانون در قبال سیاست‌ها را نمی‌توان استخراج کرد.

این استاد دانشگاه افزود: بسیاری از سیاست‌های کلان که در کشور بعد از انقلاب اتفاق افتاده است، هیچ‌گاه مورد نقد و بررسی قرار نگرفته است و فرض بر درست بودن اتفاقاتی نظیر اشغال سفارت آمریکا و جنگ تحمیلی است؛ حال آن‌که این موارد نیز باید نقد و بررسی انجام شود و در دیگر سیاست‌ها هم همین‌گونه است.

وی با اشاره به بحث سیاست‌ هسته‌ای گفت: سیاست اصلاح‌طلبان در مقابل بحث هسته‌ای کج‌دار و مریز بود و به‌گونه‌ای کار را جلو بردند که کشور وارد تنش و آسیب نشود که البته بعد از روی کار آمدن احمدی‌نژاد وی این را خیانت خواند.

زیباکلام افزود: احمدی‌نژاد سیاست جدیدی را در پیش گرفت و در آن دوران هسته‌ای حق مسلم ما و همه چیز مملکت بود و در تمام مسائلی که به اجرا درآمد آیا کسی این سیاست ‌را نقد و بررسی کرد؟ آیا مجلس از مسوولان برای مذاکرات هسته‌ای و سیاست‌هایی که در پیش گرفتند سوال کرد؟ و اکنون چه شده است مساله‌ای که این قدر ضرورت داشت رها شده است؟

وی با اشاره به تاسیس فوردو گفت: در آن ایام فوردو ایجاد شد و حدود ۶۰ و بعضاً ۸۰ متر به زیر زمین رفتیم و چند میلیارد دلار خرج احداث آن شد اما اکنون فوردو انباری است و ۱۹ هزار سانتریفیوژی که ساختیم ۱۵ هزار تا از آنها در این انباری قرار دارد.

زیباکلام گفت: در سال ۹۴ که بحث برجام شروع شد سانتریفیوژهایی بود که چند برابر سانتریفیوژهای تولید شده ما بود و حال که آنها را انبار کردیم، کارایی امروز آنها یک بیست‌ودوم کارایی تکنولوژی روز است. حال باید ببینیم در ۱۰ سال دیگر که قرار است از آنها استفاده کنیم کجای تکنولوژی قرار داریم و این حاصل پاسخگو نبودن است و مجلس باید این مسائل را طلب کند.

وی افزود: وقتی که تحریم شدیم دولت گفت ما را از تحریم می‌ترسانند از اول انقلاب تحریم بودیم و بر ما اثر نکرده است. وی از دیگر ابعاد تحریم گفت: راه‌اندازی پارس جنوبی همزمان با قطر شروع کردیم اما ما به سمت آمریکاستیزی رفتیم و قطری‌ها به دنبال ساخت نیروگاه خود رفتند و کار را جلو بردند و در سال ۹۲ قطر با ۲میلیون جمعیت ۵۰ هزار میلیارد تومان از جمهوری اسلامی با ۸۰ میلیون جمعیت بیشتر برداشت کرد. در نتیجه سیاست خارجی‌ای که اعمال شد و بغض و کینه‌ای که در جهان اهل سنت و عرب پیش آمد از دوران صفویه هم بیشتر است.

این استاد علوم سیاسی گفت: آیا سیاست ما در سوریه، لبنان، فلسطین، اسرائیل و یمن درست است؟ و پاسخگوی آن چه کسی باید باشد؟ اما پاسخگویی وجود ندارد همانطور که در دیگر موارد وجود نداشت.

زیباکلام با اشاره به بحث توسعه سیاسی گفت: اگر احزاب و پارلمان نیرومند نباشد، پاسخگویی به وجود نمی‌آید و درباره این‌که چرا پاسخگویی وجود ندارد، باید بگوییم که علت این است که دغدغه نمایندگان مجلس در طول نمایندگی، این است که احیاناً ردصلاحیت نشوند.



koroush December 1, 2017 04:55 PM

انگار نه انگار که خودش یکی از مسببین است ،احمدی به برادران اشغالگر عراقی حمله میکند ( البته جنگ زرگری وسرگرمی برای امت ) زیبا کلام میگه انتغام رفسنجان معصوم ( امیر کبیر دزد و قاتل ) را پس میدهند

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: