آدرس پست الکترونيک [email protected]









سه شنبه، 14 آذر ماه 1396 = 05-12 2017

نرخ دلار به بالاتر از ۴۲۰۰ تومان رسید

با وجود تمامی اعلام‌ها مبنی بر ثبات در بازار ارز و سیاست‌هایی که در رابطه با کنترل آن اعمال می‌شود و یا تاکیداتی که برای عدم تمایل دولت به منظور نگه داشتن دلار بالاتر از نرخ ۴۰۰۰ تومان وجود داشت،نه تنها در این نرخ پایدار ماند بلکه ۴۲۰۰ تومان را هم رد کرد.

به گزارش ایسنا، امروز (سه‌شنبه) دلار در بازار ارز ۴۲۰۰ تومان را هم پشت سر گذاشت است. جریان رشد قیمت دلار از شهریور ماه با سرعت بیشتری پیش رفت و از کانال ۳۷۰۰ عبور و در نیمه مهرماه به ۴۰۰۰ تومان رسید. در نهایت اندکی بازار به آرامش برگشت و سرعت رشد کند شد، ولی بار دیگر در روزهای اخیر افزایش قیمت قابل توجه بوده و به نرخی رسیده که در سال گذشته فقط در یک روز تکرار شده بود.

گرچه دوره زمانی فعلی بازه‌ای است که انتظار افزایش قیمت دلار در آن وجود داشته و هر ساله تکرار می‌شود، اما برای سال جاری با نرخ بالاتری پیش می‌رود. در سال گذشته قیمت دلار در اواخر آذر ماه به ۴۰۰۰ تومان نزدیک و در هفته اول دی ماه با شدت گرفتن تقاضا به ۴۲۰۰ تومان هم رسیده بود، ولی اکنون تا یک ماه زودتر این اتفاق افتاده است. به هر صورت در حال حاضر با افزایش تقاضای فصلی و تامین ارز ژانویه و همچنین زمان تسویه حساب بدهی‌های خارجی در عین حال کاهش عرضه ارز از سوی پتروشیمی‌ها خود عاملی است برای افزایش تقاضا و در نهایت گرانی دلار. در این فضا وجود سفته‌بازی و دلالی در بازار آزاد عاملی فزآینده محسوب می‌شود. فعالان بازار اعلام کردند که به ویژه در سه روز اخیر قیمت دلار برای خرید از سوی دلالان بالاتر از قیمت فروش بوده است چرا که آنها اکنون با توجه به اینکه آگاهند ممکن است در روزهای آینده قیمت بالاتر برود اقدام به خرید بیشتر کرده و در نوسان قیمت بازار با نرخ بالاتری فروخته و سود دریافت می‌کنند. از این رو فعالیت دلالان در روزهای اخیر افزایش یافته و موجب تشدید نوسان در بازار شده است.

در حالی قیمت دلار روند صعودی طی می‌کند که طی مدت اخیر اظهارات مقامات ارشد دولتی همواره حاکی از آن بوده که وضعیت بازار ارز همراه با ثبات و آرامش است. جایی که رئیس‌جمهور در اظهارات خود از کافی بودن منابع ارزی و حاکمیت ثبات در بازار سخن می‌گوید و وزیر اقتصاد تاکید دارد که دولت هیچ تمایلی به ماندگاری دلار به بالاتر از نرخ ۴۰۰۰ تومان ندارد، ولی حدود دو ماه از این اعلام می‌گذرد ولی نه تنها دلار به کانال ۳۹۰۰ و کمتر از ۴۰۰۰ تومان برنگشته بلکه افزایش قیمت و روند رو به رشد را طی می‌کند. در سوی دیگر رئیس کل بانک مرکزی به عنوان مقام ارشد بازار ارز تاکید دارد که اتفاق خاصی در بازار نیفتاده و جریان آن کاملا در کنترل است و می‌توان مانع از نوسانات آن شد، ولی به هر حال رکورد شکنی دلار می‌تواند از اتفاق‌های خاص بازار ارز باشد.

روند افزایشی نرخ دلار در حالی در روزهای آینده قابل تصور خواهد بود که این امید وجود دارد با توجه به اظهارات رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر اینکه با کاهش تقاضای فصلی، شرایط در پایان سال عادی‌تر می‌شود، روند کاهشی دلار هم در ماه‌های انتهایی سال رخ دهد هر چند که از نگاه فعالان بازار کاهش دلار به زیر ۴۰۰۰ تومان بعید به نظر می‌رسد.



حقیقتگو December 5, 2017 05:23 PM

فاجعه مخارج ساخت و ساز سوریه از صندوق ارزی ایران که حالادرمرحله شروع آن است - چندی پیش آخوند روباه بنفش ازصندوق ارزی ۳۵میلیارد دلار را برای سوریه و عراق هزینه کرد و حالا درهای صندوق های ارزی بیشتری برای سوریه باز شده است - البته برای قشونی از مردم که برایشان پابرهنه رفتن به کربلا مهمتر است از آنچه که درکشورشان در حال رخ دادن است چه اهمیتی میتواند که ذلار اصلا" وجود نداشته باشد و با آیات و صلوات شکمشان را سیر کنند- آقا زاده ها واوباشان آخوندی نژاد و بازاری های ذوب شده در ارتجاع آخوندی که با میلیونها دلارسرگرم سرمایه گذاری در صنایع اروپائی ها هستند و موگرینی ها قربان صدقه شان میروند چه فرقی میکنند که تمام جماعت ایرانی کارتن خواب شوند

گزارش یا اعتراض به این نظر


#بهرام December 5, 2017 05:38 PM

هرچقدر که ارزش دلار بالا رود به همان ترتیب تورم هم بالا خواهد
رفت و می دانیم باعث می شود که سفر ها و سبدهای خرید مردم
خالی ترو سبکتر شود۰ مثالی می نویسم بالاترین تورم در آلمان و
در سالهای ۱۹۲۲ تا ۱۹۲۳ بود که به آن Hyperinflation می گفتند در
آنزمان یک دلار آمریکا برابر با ۴ و ۲ دهم بیلیون مارک (واحد پول آلمان)
بود۰ حساب کنید برای خرید یک کیلو سیب زمینی چند صد برابر وزن
آن باید پول پرداخت می شده! آنچه را نوشته ام مطالعه کرده و از
هوا نیاورده ام چون این وبگاه( IPN ) جای حرف مفت نیست!
بزرگان گفته اند:"تنها یک راه وجود دارد و آن راه راستی است"

گزارش یا اعتراض به این نظر


فریبرز December 5, 2017 06:58 PM

اگر قیمت آن به ده هزار تومان هم برسد باز کسی اعتراضی نمی کند! این همان ملّت ـ ببخشید ـ امتی است که در زمان شاه بخاطر گران شدن بنزین از لیتری ۵ ریال به ۶ ریال تمام اتوبوسها را آتش زد!

گزارش یا اعتراض به این نظر


اردلان December 6, 2017 06:39 AM

یکی از مهمترین دلایل افزایش اخیر بسیار اندک نرخ دلار در بازار تهران عبارت است از ۱- افزایش تقاضا ۲- کمبود دلار در بازار ۳- دخالتهای بیجای بانک مرکزی در این امر چرا که دولت همواره طی ۲۵ سال گذشته با تزریق روزانه دلار از سوی عوامل خودی در بازار منوچهری و فردوسی تلاش داشته به امر علی موفنگی دلار را در بازار از حالت شناور خارج ساخته و بصورت نمایشی و مصنوعی نرخ ارزهای بین المللی در برابر ریال را پائین نگاه دارد! به گفته یکی از یاران اقتصاد دان ما چنانچه بانک مرکزی بخواهد هیچگونه دخالتی در این امر نداشته باشد قیمت یک دلار تا سقف ۳۵ تا ۴۰ هزار تومان و یا حتی بالاتر نیز خواهد رفت! بنابرین هر گاه دولت تاخیری در امر تزریق دلار از طریق عوامل خود در بازار داشته باشد نرخ ارزهای معتبر جهانی در بازار تهران بطور طبیعی افزایش پیدا خواهد کرد

گزارش یا اعتراض به این نظر


#بهرام December 6, 2017 09:59 AM

به آنچه که دیروز نوشتم این را باید اضافه کنم در
زبان انگلیسی-آمریکایی بیلیون را تریلیون می گویند۰
واحدی که نوشته ام به آلمانی بود۰ می دانیم که از
۱۰۰ تا میلیون در هر دو زبان یکی است ولی هزار
میلیون را در آلمانی میلیارد و در En -US بیلیون
می گویند۰ هزار هزار میلیون به زبان German می
شود بیلیون و در آمریکایی به آن تریلیون می گویند۰
در آلمانی به هزار هزار هزار میلیون می گویند بیلیارد
که آمریکایی آن می شود کوادریلیون! منظور من از
۴و ۲ دهم بیلیون همان تریلیون به انگلیسی بود !
به یاد میوه فروشی در ایران افتادم که بابا بزرگ از
آن هندوانه خریده بود و آنقدر سنگ در طرف دیگر ترازو
گذاشته بود که سر خود را به سوی آسمان کرده و گفته
بود: "خدایا حالا کی می خواد این را بخواند"!

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: