آدرس پست الکترونيک [email protected]









شنبه، 16 دی ماه 1396 = 06-01 2018

بازداشت های گسترده در اهواز؛ دانش آموزان

وزیر آموزش و پرورش دولت روحانی با اعتراف به اینکه شماری از دانش‌آموزان در جریان اعتراضات اخیر دستگیر شده‌اند اعلام کرد که مدیران مدارس سیمنار توجیه برگزار می‌کند.

بطحایی گفت: درباره راه‌کار مراقبت از دانش‌آموزان برای وارد نشدن آنها به اعتراضات سمیناری داریم که در آن مدیران مدارس توجیه می‌شوند که مراقبت‌های لازم از دانش‌آموزان را انجام دهند.

بازداشت 1000 نفر از تظاهركنندگان در اهواز و شهرهاى حومه

به گزارش فعالان حقوق بشر، در روزهاى اخير وبعد از تظاهرات در شهر شادگان(فلاحيه) نيروهاى امنيتى صدها نَفَر را بازداشت كردند. بازداشت شدگان شهر شادگان بيشتر از روستاهاى تابعه اين شهر مى باشند مانند روستاى ساعدي،خروسى،عبودى و همچنين از فعالان اين شهر مى باشند، اتهام همه اين شهروندان مشاركت آنها در تظاهرات 11دى ماه مى باشد. نيروهاى امنيتى روز سه شنبه گذشته 12 دى ماه با محاصره شهر فلاحيه(شادگان) و بعضى روستاها اقدام به بازداشتهاى خودسرانه كرده اند.

بنا به گزارش فعالان حقوق بشر،در اين بازداشتها صدها نَفَر از شهر شادگان بازداشت شدند كه بيشتر آنها را از بازداشتگاه اداره اطلاعات نزديك فرماندارى اين شهر به زندان شيبان( مجتمع حرفه آموزى اهواز) منتقل شده اند.

در روزهاى گذشته و از آغاز اعتراضات سراسرى بدليل شركت در تظاهرات صدها ها تن نيز در شهر اهواز و حميديه، آبادان،خفاجيه و ماهشهر(معشور)، مسجد سليمان ودزفول بازداشت شدند، علاوه بر بازداشت كردن،اداره اطلاعات ده ها تن از فعالان عرب كه سابقه زندان بدليل فعاليتهاى فرهنگى وسياسى كه داشته اند را احضار كرده است.

اسامى بعضى از بازداشت شدگان بشرح زير است
شهر شادگان:
1- عارف نواصرى 29 ساله
2- يوسف نواصري 24 ساله
3- عادل نواصري 26 ساله
4- يعقوب ال ناصر 21 ساله
5- رمضان ال ناصر
6- هشام ال ناصر 16 ساله
7- علي ال ناصر 51 ساله
8- خلف البوغبيش 27 ساله
9- مرتضى رامي 24 ساله
10- أمير البوغبيش 23 ساله
11- محسن البوغبيش 29 ساله
12- صادق عساكره البالغ 27 ساله
13- سعد عساكره 25 ساله
14- حسن عساكره 23 ساله
15- وليد بريهي 20 ساله
16- خالد البوغبيش 31 ساله
17- اميد البوغبيش 25 ساله
18- مرتضى البوغبيش 27 ساله
19- عبدالحسين البوغبيش
20- يعقوب شيخاني27 ساله
21- شايع شيخاني 24 ساله
22- يوسف شيخانى 31 ساله
23- محمد خياطي 30 ساله
24- سامي مطرودي 26 ساله
25- سيد عباس أوشال
26-حامد شيخاني
27-علي اكبر عساكره
28-مجيد عساكره

شهر اهواز
1-على باوى(عگبى)
2-محمود حريزاوى
3-على نيسى
4-حميد نيسى
5-على شرفي 17 ساله
6-عماد دمنى 17 ساله
7-سجاد ديلمى
8-هادى شموسى 23 ساله
9-محمد شموسى 27 ساله

حميديه:
1-شاعر عباس ساعدي
2-سالم عطشانى
3-اسماعيل عبيداوى
4-سلمان عبيات
5-مهندس على غانم

شهر خفاجيه
1-صلاح مزرعه از اهالى منطقه ابوحميظه
2-نبي مزرعه از اهالى منطقه ابوحميظه
3-فلاح مزرعه از اهالى منطقه ابوحميظه

طبق آخرين بر آوردها اين بازداشت ها به شرح زير است:شادگان بيش از 500 نفر، حميديه 50 تن، كوى درويشيه (اسلام آباد) 12 نفر، اهواز حدود 300 تن،در مجموع كل بازداشت شدگان عرب در همه شهرها 1000تن بر آورد مى شود. بدليل جو امنيتى حاكم بر منطقه،فعالان حقوق بشر تا كنون از هويت ديگر بازداشت شدگان در شهرهاى عبادان،مسجد سليمان ،معشور و دزفول اطلاعى كسب نكرده اند اما خبرها حاكى از آن است كه در اين شهرها نيز ده ها تن بازداشت شدند.

منابع محلى مى گويند: افراد زيادى در اين چند روز بازداشت شدند و حتى بعضى از آنها در تظاهرات و اعتراضات شركت نكرده بودند تا كنون از هويت بقيه بازداشت شدگان و سرنوشت آنها اطلاعى در دست نيست.

يكى از بستگان بازداشت شدگان مى گويد: بعد از تظاهرات 11 دى ماه در شادگان فرماندار و فرمانده نيروى انتظامى و رئيس سپاه پاسدارن و بسيج در شهر شادگان با شيوخ و معتمدين شهر جلسه اى گرفتند وآنها را تهديد كردند كه از خروج مردم اين شهر در تظاهرات جلوگيرى كنند و حتى بيشتر بازداشت شدگان را آزاد كردند اما بعد از اين اجتماع از اهواز دستور آمده كه همه افرادى كه در تظاهرات شركت كردند را بازداشت كنند.

شايان ذكر است كه مردم عرب شادگان در 11 دى ماه سال جارى در فلکه شهرداری و فلکه چومه اين شهر حضور یافته و با شعار الشعب یرید اسقاط النظام( مردم خواهان سرنگونى نظام هستند)و به آتش کشاندن عکس های خامنه ای و خمینی و همه بنرهای مذهبی در مرکز شهر به سمت فرمانداری هجوم برده اند، که با شلیک گاز اشک آور و گلوله ماموران امنیتی براى چندين ساعت درگيرى در شهر بوده است.میانگین حاضران در آن تظاهرات بيش از چهار هزار نفر برآورد شده است.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: