آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 19 بهمن ماه 1396 = 08-02 2018

آخرین وضعیت فعالان مدنی بازداشتی در اراک

آخرین وضعیت ۵ فعال مدنی بازداشت شده در اراک

خبرگزاری هرانا – از دی‌ماه گذشته با شروع اعتراضات مردمی شماری از فعالین مدنی اهل شازند و آستانه از جمله کیان صادقی، بهزاد علی‌بخشی، محمد نجفی، علی باقری و عباس صفری توسط نیرو های امنیتی بازداشت شده اند. این بازداشت ها بصورت خاص پس از آن صورت گرفت که این افراد در افشاگری در خصوص نحوه جان باختن یکی از معترضان حوادث اخیر به نام “وحید حیدری” در بازداشتگاه کلانتری شهر اراک ایفای نقش کردند. تا کنون از بین این بازداشت شدگان دو تن با قید قرار بصورت موقت آزاد و باقی این افراد نیز با تکمیل مراحل بازجویی به زندان اراک منتقل شده اند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، شماری از فعالین مدنی ساکن شهرستانهای شازند و آستانه که در ارتباط با وقایع دی‌ماه اخیر بخصوص اطلاع رسانی از پرونده جان باختن “وحید حیدری” بازداشت شدند پس از تکمیل بازجویی به زندان اراک، مرکز استان مرکزی منتقل شده اند و کماکان در حالت بلاتکلیفی به سر می برند.

از میان بازداشت شدگان کیان صادقی اهل شازند که به اتهام شرکت در اعتراضات و تهیه فیلم و عکاسی در مراسم ختم مادر محمد نجفی بازداشت شده بود با قید کفالت آزاد شده، همچنین عباس صفری اهل آستانه که در تاریخ ۲۶ دی‌ماه بازداشت شده بود نیز در تاریخ ۱۵ بهمن‌ماه به قید کفالت موقتا آزاد شده است.

گزارش شده است که در حال حاضر آقایان محمد نجفی و علی باقری از اهالی شازند در قرنطینه زندان اراک بدون حق تماس تلفنی و ملاقات نگهداری شده و بهزاد علی بخشی دیگر فعال مدنی اهل شازند نیز به بند ۸ این زندان منتقل شده است.

علی‌رغم گذشت جندین هفته از بازداشت آقایان محمد نجفی و علی باقری کماکان بصورت بازداشت موقت در زندان نگهداری می‌شوند.
امروز، بهزاد علی بخشی بدون اطلاع قبلی به بازپرسی دادگستری شازند منتقل شده و قرار بازداشت موقت وی به قرار کفالت تغییر پیدا کرده و مجددا به زندان منتقل شده است.

همچنین صبح دیروز محمد نجفی نیز به دادگستری منتقل شده بود که همین فرصت کوتاهی برای دیدار وی با خانواده اش شد، هر چند از نتیجه بازپرسی کماکان اطلاعی به دست نیامده است.

اتهامات این افراد بعنوان ۵ هم پرونده که طی اقدام هماهنگ نیرو های امنیتی بازداشت شده‌اند تا حد زیادی مشترک است، کیان صادقی به شرکت در اعتراضات و تبلیغ علیه نظام از طریق تهیه فیلم و عکس در مراسم ختم مادر محمد نجفی” متهم شده است و باقی افراد به “شرکت در اعتراضات، اخلال در نظم عمومی، تشویش اذهان عمومی ونشر اکاذیب (در رابطه با پرونده جان باختن “وحید حیدری”)، راه اندازی و عضویت در گروهای معاند نظام تفهیم شده و برای آقای نجفی و باقری علاوه بر این اتهامات مصاحبه با رسانه های خارجی هم به پرونده آنان اضافه شده است.”
محمود صادقی، نماینده تهران در مجلس، به تازگی مراجع امنیتی را به «پرونده‌سازی» برای وکیلی (محمد نجفی) متهم کرد که بنا به اعلام آقای صادقی «ثابت» کرده است که وحید حیدری، نوجوان جان‌باخته در بازداشتگاه کلانتری اراک، «موادفروش» نبوده است. در خبری دیگر رییس کانون وکلای استان مرکزی نیز از پیگیری پرونده محمد نجفی خبر داده بود.

در اعتراضات اخیر که بعضا با عنوان «اعتراضات دیماه» از آن یاد میشود، تعداد پرشماری از افراد در شهرهای مختلف بازداشت و مورد بازجویی قرار گرفتند.

طی این اعتراضات در سراسر ایران دست‌کم ۲۵ تن کشته شدند، بر اساس اعلام منابع رسمی اعتراضات در بیش از ۸۰ شهر برگزار شد، حدود پنج هزار نفر نیز بازداشت شدند.

برخی از بازداشت‌شدگان با تودیع وثیقه و تا هنگام برگزاری جلسه‌ی دادگاه آزاد شده‌اند و برخی از آنها به زندان منتقل شده‌اند. با این حال کماکان از سرنوشت و یا محل نگه‌داری شماری از بازداشتیها اطلاع دقیقی در دست نیست.



koroush January 16, 2018 11:05 AM

باید در حد توان ازاین شجاعان میهن دوست دفاع کرد

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: