آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 2 بهمن ماه 1396 = 22-01 2018

نویسنده گرگانی برای تحمل حبس راهی زندان شد

روزبه گیلاسیان نویسنده ساکن گرگان برای تحمل یک سال حبس راهی زندان گرگان شد. این فعال چپ گرا پیش از عزیمت به زندان با نگارش نامه ای در واکنش به حوادث اخیر در بازداشتگاههای ایران نوشت “مسولیت هر گونه اتفاقی که برای من در زندان امیرآباد گرگان پیش بیاید ، به طور مستقیم بر عهده دستگاه قضایی بوده و هر گونه نسبت دادن آن به بیماری افسردگی بنده فاقد ارزش و اعتبار است.”

به گزارش حقوق بشر در ایران، مهرماه سال جاری روزبه گیلاسیان، نیما صفار و الهه سروش‌نیا، سه نویسنده و فعال مدنی شهر گرگان در دادگاه تجدیدنظر استان گلستان، به ترتیب به یک سال زندان، ۸۰ روز حبس و ۸ میلیون تومان جریمه نقدی محکوم شدند. روزبه گیلاسیان که از سال ۸۹ تحت نظر پزشک برای غلبه بر بیماری افسردگی اش تلاش می کرد بر اساس ماده ۵۰۲ آیین دادرسی کیفری درخواست معاینه پزشکی و تبدیل حکم حبس خود را داشت. علیرغم لزوم رسیدگی به این درخواست در حالی که پروسه رسیدگی کمیسیون پزشکی قانونی به درستی برگزار نشده بود، هفته گذشته با ارسال حکم به شعبه اجرای احکام، حکم حبس او به مرحله اجرا درآمد.

این نویسنده گرگانی امروز برای تحمل حبس راهی زندان شد، با اینحال پیش از عزیمت به زندان جهت تنویر افکار عمومی یادداشتی سرگشاد نوشت که نسخه ای از آن به دست هرانا نیز رسید.

متن کامل یادداشت گیلاسیان را در ادامه بخوانید:

مسولیت هر گونه اتفاقی که برای من در زندان امیرآباد گرگان پیش بیاید، به طور مستقیم بر عهده دستگاه قضایی بوده و هر گونه نسبت دادن آن به بیماری افسردگی بنده فاقد ارزش و اعتبار است.

همان طور که مستحضر هستید دادگاه انقلاب گرگان بنده را به اتهام تشکیل شبه جمعیت پاتوق گرگان جهت اقدام علیه امنیت کشور ، به ۵ سال حبس و با یک درجه تخفیف به دو سال حبس محکوم کرد در دادگاه تجدید نظر ضمن تایید حکم دادگاه بدوی این حکم به یک سال کاهش یافت.

بنده با توجه به بیماری افسردگی خود بر اساس ماده ۵۰۲ آیین دادرسی کیفری درخواست معاینه پزشکی و تبدیل حکم را به شعبه چهارم اجرای احکام ارائه دادم که متاسفانه مورد پذیرش پزشک قانونی واقع نشد.

طبق قانون پزشکی قانونی بنده می توانستم به این حکم اعتراض کنم که در آن صورت باید موضوع در کمیسیون پزشکی با حضور چند پزشک رسیدگی می شد اما پزشکی قانونی تشکیل کمیسیون پزشکی را منوط به بستری شدن بنده در بیمارستان اعصاب و روان و بدون اجازه ترخیص خود خواسته کردند که امری مشکوک بوده و خلاف تبصره ۱ ماده ۵ قانون پزشکی قانونی بوده است که باید پاسخ هایشان به استعلام های دادگاه مستدل و شفاف باشد.

از طرفی اجرای این حکم بدون رضایت من، نوعی تغییر حکم به شمار آمده در حالیکه تنها دادگاه صادرکننده رای قطعی می تواند حکم را تبدیل یا تصحیح نماید. از سویی دیگر پزشک اعصاب و روان پزشکی قانونی گرگان آقای دکتر سوادکوهی ، مادر بنده را تهدید کرده بود که در صورتیکه فرزندت بستری شود به او شوک هم می دهیم و پس از گذراندن مدت درمان که نامشخص است کمیسیون تشکیل شده و نظر می دهد.

در حالیکه مساله ما درمان بیماری، آن هم بیماری روانی که پروسه ای زمان بر است، نبود بلکه تشخیص بیماری و استفاده از تمهیدات پیش بینی شده در ماده ۵۰۲ آیین دادرسی کیفری بود.

در هر حال دادگاه اجرای احکام جهت زندانی کردن بنده و رفع مسوولیت از خود در پی فشار بر بنده برای گرفتن دست خطی بود که در آن از خیر اعتراض به رای پزشکی قانونی گذشته و با مسولیت خود به زندان روم. من با توجه به شرایط و اتفاقات تلخ واقع شده برای چند زندانی در این روزها از نوشتن این رضایت نامه سر باز زده و در هر حال روانه زندان شده ام. با توجه به تمامی مطالب پیش گفته بار دیگر تکرار می کنم مسولیت وقوع هر گونه حادثه ای در زندان برای اینجانب بر عهده دستگاه قضایی و عواملی است که در اجرای قانون تخطی کرده اند.

روزبه گیلاسیان / ۲ بهمن ۹۶

لازم به یادآوری است روزبه گیلاسیان و همسرش الهه سروش‌نیا دو نویسنده چپگرا هستند که ۲۳ آذر ماه ۱۳۹۴ دستگیر و در دی‌ماه همان سال با سپردن وثیقه از زندان امیرآباد گرگان آزاد شدند. بیشتر دوران بازداشت آن‌ها در بازداشتگاه اطلاعات سپاه پاسداران در گرگان سپری شد اما پس از پایان دوره بازجویی به زندان امیرآباد این شهر منتقل شدند.

اتهام گیلاسیان تشکیل شبه‌جمعیت پاتوق گرگان به قصد اقدام علیه امنیت کشور، نشر اکاذیب در فضای مجازی و … بوده است.

او و ۱۸ نفر دیگر از اعضای پاتوق در دادگاه انقلاب گرگان شعبه یک به قضاوت حجت‌الله قربانی چندین جلسه محاکمه شدند. گیلاسیان به پنج سال زندان و با یک درجه تخفیف به دو سال، نیما صفار به دو سال و با یک درجه تخفیف به یک سال، الهه سروش‌نیا به یک سال و با یک درجه تخفیف به شش ماه زندان محکوم شدند.

در دادگاه دیگری روزبه گیلاسیان به اتهام نشر اکاذیب به شش ماه حبس تعلیقی محکوم شد.
سرانجام در شهریورماه سال جاری دادگاه تجدیدنظر احکام این سه نفر را تخفیف داد.

الهه سروش‌نیا، دانش‌آموخته‌ دانشگاه تبریز و دانشگاه علم و صنعت تهران در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد است.

روزبه گیلاسیان نیز از رشته‌ عمران دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی در مقطع کارشناسی و رشته‌ فلسفه‌ علم در دانشگاه شریف در مقطع کارشناسی ارشد فارغ‌التحصیل شده است.

گیلاسیان کتاب‌هایی همچون «فلسفه در خیابان»، «انسان ماه بهمن»، «فال‌های عاشقانه»، «جزوه‌ انقلاب»، «فیلسوف کوچولو» و «اکنون دانشگاه» را نوشته است. بیشتر این کتاب‌ها از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز انتشار نگرفته‌اند و در سایت‌های اینترنتی منتشر شده‌اند.

کانون نویسندگان ایران و جمعی از نویسندگان، روزنامه‌نگاران و اهالی قلم، در مدت بازداشت این دو نویسنده خواهان آزادی آن‌ها شده بودند.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: