آدرس پست الکترونيک [email protected]









چهارشنبه، 4 بهمن ماه 1396 = 24-01 2018

رژیم ایران؛ اولويت امنيت ملی ترامپ در داووس

برنامه موشکي رژیم ايران از اولويت هاي امنيت ملي ترامپ در داووس است

هربرت مک مستر مشاور امنيت ملي رئيس جمهور آمريکا در نشست خبري کاخ سفيد گفت: رئيس جمهور ترامپ در داووس به امنيت اقتصادي و نيز ديگر اولويت هاي امنيت ملي آمريکا از جمله تلاش هاي بين المللي براي خلع سلاح هسته اي کره شمالي و نيز مبارزه با اقدامات رژیم ايران و برنامه موشکي آنها و همچنين ايرادهاي اساسي در توافق هسته اي مي پردازد.

مک‌مستر هم‌چنین گفت دونالد ترامپ در دیدار با ترزا می، نخست‌وزیر انگلستان، در مورد بحران سوریه و نیز عملکرد رژیم ایران و مشکلات موجود در توافق هسته ای گفتگو خواهد کرد.

دونالد ترامپ، امروز چهارشنبه راهی داووس می‌شود و در این سفر با شماری از سران کشورها، و چهره‌های مهم اقتصادی و بین‌المللی گفتگو خواهد کرد.


برجام 2 کلید خورد؛ توافق آمریکا و انگلیس

سخنگوی دولت انگلیس گفت ترزا می ‌نخست‌وزیر این کشور در ملاقاتی با رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا در مورد مقابله با اقدامات بی‌ثبات کننده رژیم تهران در منطقه موافقت کردند.

روزنامه‌ ایندیپندنت به‌ نقل از سخنگوی دولت تراز می ‌نوشت: آنها بر اهمیت گردهم آمدن جامعه بین‌المللی برای مقابله با اقدامات بی‌ ثبات کننده رژیم تهران توافق کردند.

از سوی دیگر وزير امور خارجه آمريکا گفت: در زمينه رفع نواقص برجام شاهد پيشرفت کار با برخی کشورهای اروپايي است.

تیلرسون که در لندن بسر می برد، گفت: در واداشتن اروپايي ها به حمايت از مجازات هاي شديد و جديد علیه رژیم ايران که بتواند مانع از خروج آمريکا از توافقنامه هسته اي شود، شاهد پيشرفت بوده است.

تيلرسون پس از ديدار با ترزا مي نخست وزير انگليس، بوريس جانسون وزير امور خارجه اين کشور و مارک سدويل مشاور امنيت ملي انگليس گفت: آنها براي تشکيل کارگروهي از کارشناسان براي رفع نقايص توافقنامه هسته اي سال 2015 ، به توافق رسيدند.

وزير امور خارجه آمريکا گفت: ما تيمي را آماده کرده ايم که در حال آمدن به اروپاست.

دفتر نمايندگي آمريکا در سازمان ملل نیز روز دوشنبه در صفحه توئيتري خود نوشت: ما تحمل نخواهيم کرد که رژیم ايران - با ادامه دادن به برنامه موشک بالستيک خود - قطعنامه هاي سازمان ملل متحد را ناديده بگيرد.


جزئیات آماده شدن جام زهر جدید

وزیر خارجه فرانسه روز گذشته پیش از آغاز نشست وزیران خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل گفت: رژیم ایران قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت را رعایت نکرده است.

رویترز گزارش داد: ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه امروز دوشنبه و پیش از آغاز نشست وزیران خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل به خبرنگاران اعلام کرد: ما در این نشست با قاطعیت موضع خود را درباره رعایت قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل توسط رژیم ایران اعلام می کنیم؛ قطعنامه ای که دسترسی رژیم ایران را به توان (موشک) بالستیک محدود می کند و تهران آن را رعایت نکرده است.

وزیر خارجه فرانسه در ادامه گفت: این نشست همچنین فرصتی است تا بار دیگر نگرانی خود از تلاشهای بی ثبات کننده رژیم ایران در یمن ، لبنان و سوریه، اعلام کنیم.


سفر به تهران برای خوراندن جام زهر

وزیر امور خارجۀ فرانسه تأکید کرد که اگر حکومت ایران خواستار بازگشت به جامعۀ بین المللی است، باید در باره برخی مسائل از جمله برنامۀ موشکی اش همکاری کند. در غیر این صورت، به گفتۀ وزیر امور خارجۀ فرانسه، جمهوری اسلامی همواره در مظان اتهام توسعۀ سلاح اتمی خواهد بود.

ژان-ایو لودریان در مصاحبه با فیگارو گفت که در جریان سفرش به تهران همچنین در باره نفوذ نظامی بی ثبات کنندۀ رژیم ایران در خاورمیانه، حمایت آنها از حزب الله لبنان و شبه نظامیان حوثی یمن گفتگو خواهد کرد.

وزیر امور خارجۀ فرانسه در باره موضع دولت آمریکا نیز گفت که انتظارات رئیس جمهوری آمریکا از اروپا در قبال توافق اتمی با رژیم ایران برخی اوقات به ضرب الاجل شباهت دارد.

گفتنی است رئیس جمهوری آمریکا از کشورهای اروپایی خواست که "خلاءهای وحشتناک" توافق اتمی با رژیم ایران را پُر کنند، در غیر این صورت ایالات متحد آمریکا به طور یکجانبه از این توافق خارج خواهد شد.

وزیر خارجه فرانسه در مورد سوریه نیز گفت: در نهایت، سوریه باید روزی بازسازی شود و امکانات آن‌ها برای این کار کافی نیست. تا آن زمان هم کشور‌های اروپایی فقط در ثبات و بازسازی مناطقی شرکت خواهند کرد که حق حاکمیت در آن‌ها قابل قبول است.


گزارش خبرگزاری سپاه پاسداران (فارس)

وزیر خارجه فرانسه: درباره موشک‌ها مذاکره کردیم، این بار برای بحث درباره حزب‌الله به تهران می‌روم

به گزارش خبرگزاری فارس، «ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه اواخر سال جاری برای رایزنی با مقامات جمهوری اسلامی به تهران می‌آید.

آنطور که لودریان به لوفیگارو گفته، این سفر روز 5 مارس (14 اسفند ماه) و با هدف مذاکره در خصوص حمایت جمهوری اسلامی از محور مقاومت (تروریستهای حزب الله لبنان و انصارالله یمن) صورت می‌پذیرد.

لودریان در خصوص برنامه سفر خود گفته: با (رژیم) ایران در خصوص مسئله موشک‌های بالستیک مذاکراتی داشته‌ایم؛ تمایل داریم که در خصوص نفوذ مخرب نظامی (رژیم) ایران در منطقه، حمایت مالی آنها از حزب‌الله و حوثی‌های یمن هم با آنها مذاکره کنیم؛ به همین خاطر است که 5 ماه می به ایران می‌روم.

خبرگزاری فارس نوشت: دولت جدید فرانسه (تحت رهبری امانوئل ماکرون) از موافقان سرسخت مذاکره با جمهوری اسلامی بر سر برچیدن برنامه موشکی است.


توصیه به رهبر برای سرکشیدن جام زهر جدید

یک کارشناس مسائل بین‌المللی در تهران با بیان اینکه سیاست‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی باید تغییر کند، به سردمداران حکومت توصیه کرد که تا دیر نشده، دست به یک نرمش قهرمانانه دیگر بزنند و از سیاستهای منطقه ای و موشکی خود عفب نشینی کنند.

علی بیگلری در گفتگو با خبرآنلاین در باره شروط رئیس جمهور آمریکا برای اتحادیه اروپا در مورد برجام گفت: این شرایط می تواند بغرنج باشد. ادامه این مسئله به نفع ما نیست. نظام اقتصادی ما دچار یک بی‌تکلیفی و بی‌سروسامانی شده و به خاطر همین تهدیدها و شل‌کن و سفت‌کن‌های آمریکا که هر 90 روز یک بار باید برجان را تمدید ‌کند، باعث شده که سرمایه‌گذار اروپایی با احتمال تهدیدات اقتصادی آمریکا میل به سرمایه‌گذاری در ایران نداشته باشد. بنابراین ما خودمان باید بنشینیم و فکری کنیم که این چارچوب‌هایی که ما در سیاست‌های منطقه‌ای و سیاست خارجی‌مان داشتیم، دیگر جواب نمی‌دهد. بنابراین یک تعبیری در سیاست‌های منطقه‌ای و سیاست‌های خارجی‌مان به‌وجود بیاوریم و قبل از این‌که برجام به انتها برسد و آمریکایی‌ها هر روز ما را تهدید کنند، این کار را ما انجام دهیم که یک مقداری از این مقاومت منفی که الان ما داریم از خودمان نشان می‌دهیم، کاهش پیدا کند و یک مقدار نرمشی در ارتباط ما با دنیا حاصل شود.

وی افزود: آمریکایی دست برنمی‌دارند. این یک امر قطعی است و اگر تا الان هم همراهی کردند و تمدید دادند، به خاطر بعضی از مخالفت‌های داخلی است. به نظر من ترامپ راست گفته، این آخرین بار است و ما باید فکر کنیم که بعد از 120 روز چه باید بکنیم. از این رو این مشکل وجود دارد که اگر وضعیت به همین شکل ادامه پیدا کند، هیچ چیز به نفع ما درنمی‌آید و شاید در وسط راه اتحادیه اروپا را هم از دست دهیم که اگر از دست دهیم، خیلی بیشتر ضرر خواهیم کرد.

وی گفت: ملاقاتی که آقای ظریف با وزرای خارجه سه کشور اروپایی و خانم موگرینی داشت، آن‌ها هم باز به این موضوع اشاره کرده بودند که ما تا آنجایی با شما همراهی می‌کنیم که در چارچوب برجام باشد، خارج از برجام، ما هم با آمریکا همراه می‌شویم و در مورد موشک‌ها و مسائل دخالت شما در منطقه و عدم رعایت حقوق بشر نمی توانیم با شما باشیم.

این کارشناس گفت: بنابراین ما هم باید با شرایط پیش رو جلو برویم و به تغییرات توجه کنیم و سیاست‌های داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی خود را طوری تنظیم کنیم که متضرر نشویم.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: