آدرس پست الکترونيک [email protected]









چهارشنبه، 4 بهمن ماه 1396 = 24-01 2018

یادداشت یک منبع حکومتی در باره آینده برجام

اروپا و آمریکا کشته مرده معامله اقتصادی با ایران نبودند که بخواهند به خاطر آن یک توافق هسته ای امضا کنند.

به گزارش اتاق خبر 24: برجام بدون هزینه و دردسر به دست نیامد، اما اکنون پس از تلاش 4 ساله برای به دست آوردن و ماندگاری آن از سوی دو طرف، غرب در حال ویران کردن توافقی است که خود اصرار بر آن داشت.

چرایی این واکنش ها از سوی آمریکا و کشورهای اروپایی بسیار روشن است، توافق به دست آمد، بهره آن به غرب رسید و آنها به خوبی توانستند سود خود را چه اقتصادی و چه سیاسی از برجام ببرند.

اکنون که در این مدت 4 ساله، بهره برداری های لازم را کرده اند، شیره آنرا دوشیده اند و چیزی باقی نمانده، قصد دارند یا آن را نابود کنند یا این که از ته مانده توافق هسته ای نیز برای خود کلاه دیگری بدوزند.

توافق هسته ای با برنامه ای که آمریکایی ها برای آن چیده بودند، توانست همه فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران را محدود کند و تحت نظارت شدید بازرسان آژانس بین المللی انرژی هسته ای قرار دهد.

در مقابل چنین دستاورد بزرگی برای غرب، چیزی برای ایران به دست نیامده است و این پیروزی برای آمریکا است.

اکنون ساز ناکوک آمریکا برای برجام، اروپا را هم به رقص آورده است، کشورهای غربی عضو گروه 1+5 متحدان اصلی و مهم آمریکا هستند و این اتحاد اجازه نمی دهد که اروپا به توافق هسته ای پایبند بماند، اگر روزی آمریکا از برجام بیرون رفت و توافق را نابود کرد، مطمئن باشید که کشورهای اروپایی به تبعیت از او برجام را نقض و رسماً از آن خارج خواهند شد.

پیش بینی ها می گوید فرانسه نخستین کشوری خواهد بود که پس از خروج آمریکا از توافق هسته ای با ایران، این قرارداد بین المللی را زیر پا خواهد گذاشت.

یک واکنش سریالی و زنجیره ای از سوی سه کشور اروپایی عضو 1+5 شکل می گیرد که باعث میشود آنها از برجام بیرون بروند. آلمان و انگلیس نیز از آمریکا تبعیت خواهند کرد.

نشانه های این تغییر در تشکیل کاروگروهی میان آمریکا و اروپا برای ایجاد تغییر و بازنگری در برجام دیده می شود.

نهایت خواسته آمریکا و اروپا از توافق هسته ای، تعطیل شدن فعالیت های هسته ای ایران بود که به دست آمد، اهمیت توافق هسته ای برای آمریکا در آن است که بتواند از آن برای رسیدن به دیگر اهداف خود استفاده کند.

اگر بتوانند از برجام برای به دست آوردن دیگر اهداف خود بهره ببرند، نمایش پایبندی خود را ادامه خواهند، اما اگر نتوانند، از آن خارج خواهند شد.

ایجاد محدودیت در برنامه موشکی جمهوری اسلامی ایران و موضوع بحران غرب آسیا با محور نفوذ و تأثیر ایران بر آن و حذف ایران از معادلات منطقه غرب آسیا، دو هدف راهبردی آمریکا و اروپا در پسابرجام است.

آمریکایی ها هنوز از رفتار ایران پس از خروج خود از برجام مطمئن نیستند، آنها به یقین نرسیده اند که اگر از برجام خارج شوند، ایران هم از برجام خارج خواهد شد یا به اجرای تعهدات خود ادامه خواهد داد، اما این را می دانند که در صورت خروج آمریکا از برجام و تبعیت اروپا از او، ایران بی درنگ تلاش خود را برای راه اندازی هر چه سریع تر فعالیت های هسته ای خود آغاز خواهد کرد.

برجام زمانی برای آمریکا اهمیت دارد که بتواند با بهره گیری از آن قدرت نظامی و منطقه ای ایران را محدود کنند.

در این میان تاکنون ایران در ماجرای برجام زیان دیده و شاهد افزایش تحریم های اقتصادی هم بوده است، دیگران سود خود را بیشتر از آنچه که تصور می شد برده اند.

زمان پاسخ جمهوری اسلامی ایران هم خواهد رسید، این پاسخ برای آمریکایی ها دردآور خواهد بود.



علی January 24, 2018 09:03 PM

این بابا همچین میگه از سر گیری غنی سازی مثل اینکه میخواهند از بقال سر کوچه اوس محمود گوجه بخرند داداش اون روزها که این کارا رو میکردی نفت بشکه ای خدات دلار میفروختی و مشتری زیاد بود و پولها رو بر باد حزب‌الله و بشار و بحرین و ونزوئلا و یمن و می‌دادی خواب دیدی خیر باشه تو پول نداری حقوق مردم رو بدی مثل نفتی های قدیمی با گاری نفتی دوره افتادی التماسی نفت می‌فروشی فاتحه ات خوانده است مردی بدنت گرم خودت خبر نداری

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: