آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 17 اسفند ماه 1396 = 08-03 2018

ممانعت از خروج همسر سیدامامی و موضع کانادا

رامین و مهران سیدامامی که پدرشان کاووس سیدامامی اخیرا در زندان درگذشت پس از ترک ایران می گویند ماموران مانع خروج مادرشان از ایران شده اند. این رویداد با ابراز خشم وزیر خارجه کانادا روبرو شده است.

رامین سیدامامی این خبر را در گفتگو با بی بی سی تایید کرده است. آنها راهی ونکوور کانادا بودند.

مهران سیدامامی هم در تماسی تلفنی به خبرنگار نیویورک تایمز گفته است: "آنها یک بار خانواده ما را تکه پاره کردند حالا دوباره دارند ما را دو پاره می کنند."

کریستیا فریلند وزیر خارجه کانادا در توییتی نوشت: "برای من مایه انزجار است که مریم ممبینی، همسر کاووس سیدامامی، اجازه خروج از ایران را نیافته. ما می خواهیم که او به عنوان یک کانادایی آزادی بازگشت به کشورش را داشته باشد."

خانواده سیدامامی گفته اند که ضبط پاسپورت خانم سیدامامی یک تاکتیک فشار است تا فرزندانش در کانادا سکوت اختیار کنند.

خبر درگذشت کاووس سید امامی، فعال محیط زیست و استاد دانشگاه در روز ۲۱ بهمن، دو هفته بعد از بازداشت او به خانواده‌اش اعلام شد.

مقام‌های قضایی حکومت ایران می‌گویند که آقای سیدامامی، در زندان خودکشی کرده و او را متهم می‌کنند که بخشی از یک شبکه جاسوسی برای دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل بوده است. اما این ادعا با تردید گسترده از جمله از طرف خانواده اش روبرو شده است.

مریم ممبینی که اکنون مقام ها مانع خروج او شده اند روز ۲۱ بهمن برای سه ساعت تحت بازجویی قرار گرفته بود که پیش از اعلام خبر مرگ همسرش به او بود.

خانواده آقای سیدامامی می گویند که مقام ها از خانم ممبینی تعهد کتبی گرفته‌ بودند با رسانه‌ها صحبت نکند وگرنه خود او را هم بازداشت خواهند کرد.

نامه رامین سیدامامی: در ارعاب دایم

رامین سید امامی که به عنوان خواننده با نام "کینگ رام" فعالیت می کند در نامه ای گفته است که آنها از زمان اعلام خبر فوت پدرشان تحت فشار زیاد و در "ارعاب دایمی بوده اند."


۱۹ تن از فعالان محیط زیست جان باختند؛ چرا؟

بنا به گزارشها، طی پنج هفته ۱۹ تن از فعالان محیط زیست کشور جان باختند و ۱۰ تن در بازداشت به سر می‌برند

در حالی که دستگاه های امنیتی در پنج هفته اخیر یازده تن از فعالان محیط زیست را بازداشت کرده‌اند، شماری دیگری از آنان در جریان سقوط هواپیمای تهران- یاسوج جان خود را از دست داده‌اند؛ کاووس سیدامامی نیز در دوران بازجویی در زندان جان باخت و خبر فوت دو فعال محیط زیست دیگر به نام‌های محمد صادق و محمدباقر یوسفی نیز به تازگی منتشر شده است.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، روز ۲۹ بهمن ۹۶ دستکم ۱۶ تن از فعالان محیط زیست بر اثر سقوط پر ابهام هواپیمای تهران- یاسوج جان خود را از دست دادند.

پیکر برخی از این فعالان محیط زیست همچنان در ارتفاعات کوه «دنا» باقی مانده و تلاش‌ها برای انتقال آنها تاکنون چندان نتیجه‌بخش نبوده است.

محمد فهیمی، علی فرزانه، سیدرضا فاطمی‌طلب، احمد چرمیان، خلیل آهنگران، مژگان نظری، بهنام برزگر، احمد نظری، غلامعلی احمدی، سلمان شریف آذری، مهدی جاویدپور، حامد امیری، سیدبهزاد سیادتی، اردشیر راد، مصطفی رضایی و علی زارع هویت این جان باختگان است.

از سوی دیگری انجمن «نبض زمین» از مرگ دو فعال محیط زیست شهر «جم» در استان بوشهر خبر داده است.

بر اساس این گزارش محمد صادق و محمدباقر یوسفی، دو برادر فعال در حوزه محیط زیست، جان خود را از دست داده‌اند.

آن‌طور که «انجمن نبض زمین» نوشته علت مرگ این دو برادر «سانحه تصادف» بوده است.

هفت نفر از فعالان محیط زیست در تهران نیز از ۴ و ۵ بهمن ۱۳۹۶ در بازداشت نیروهای امنیتی به سر می‌برند.

مراد طاهباز، عضو هیات مدیره میراث پارسیان و تبعه ایرانی امریکایی، هومن جوکار مدیر پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی، طاهر قدیریان دانشمند جوان «انسان و کره مسکون» یونسکو، سام رجبی کارشناس محیط زیست، امیرحسین خالقی و نیلوفر بیانی، کارشناسان حیات وحش و سپیده کاشانی همسر هومن جوکار و سرپرست فعالیت‌ها و مشاور سابق برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد، هویت این فعالان است.

کاووس سیدامامی شهروند ایرانی–کانادایی و استاد دانشگاه و مدیر موسسه میراث پارسیان نیز روز چهارم بهمن ماه همزمان با همکارانش بازداشت شد و روز ۱۹ بهمن ماه خبر فوت او به خانواده‌اش اطلاع داده شد. مقامات زندان مدعی شدند او در سلولش دست به خودکشی زده است. جنازه سیدامامی در تاریخ ۲۴ بهمن ماه دفن شد اما هنوز پاسخ کالبدشکافی و علت مرگ به خانواده و وکلای آنها ابلاغ نشده است.

تلویزیون دولتی ایران شامگاه پنجشنبه ۲۶ بهمن، فیلمی را با عنوان «منطقه ممنوعه» پخش کرد که در آن ادعا شده بود که آقای سید امامی و دیگر فعالان محیط زیستِ بازداشت شده دراین پرونده، اقدام به «جاسوسی» کرده‌اند.

در این فیلم همچنین ادعا شد که دوربین‌هایی که توسط این افراد با هدف شناسایی گونه‌های نادر حیوانات در ایران نصب شده بود، از «سایت‌های موشکی ایران فیلم‌برداری می‌کرده‌است».

وکلای خانواده کاووس سیدامامی پس از انتشار فیلم در بیانیه ای از مسئولان خواستند که «به جای فضاسازی امنیتی و هتک حیثیت متوفی و جریحه‌دار کردن عواطف خانواده» او «پاسخگوی مسئولیت خود در وقوع این امر فجیع باشند».

بر اساس این بیانیه، سازندگان این فیلم به دلیل « فقدان مدرک مستدل» سعی کردند «با تمسک به روش‌های غیرقانونی و استفاده از تصاویر خانوادگی و خصوصی متوفی، که برخی در جمع‌های خانوادگی و تعدادی نیز بنابر جایگاه بین‌المللی این پژوهشگر معتبر در کشورهای دیگر است» چهره کاووس سیدامامی را مخدوش کنند.

سه فعال محیط زیستی دیگر وابسته به «موسسه حافظان طبیعت لاوردین» را در روزهای پایانی بهمن ماه در بندر لنگه از توابع استان هرمزگان بازداشت کرده‌اند.

رسانه های داخلی بدون ذکر هویت بازداشت شدگان این خبر را منتشر کرده و نهاد بازداشت کننده را سپاه اعلام کرده اند.

کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل در هفته‌های گذشته با اعتراض به بازداشت فعالان محیط زیست و مرگ کاووس امامی از حکومت ایران خواستند که «روند جدید و نگران‌کننده» برخورد با فعالان محیط زیست را متوقف کند.

این کارشناسان خواستار «آزادی فوری» فعالان محیط زیست و رفع اتهام از آنها شده‌اند.


گزارش سيما درباره سيدامامی مشتی دروغ بود

یکی از کنشگران مطرح حوزه محیط زیست و عضو هیات علمی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع و تحقیقات بیابان در واکنش به اتفاقات اخیر برای فعالان محیط زیست نسبت به کاهش مشارکت‌های مردمی هشدار می‌دهد و همچنین از رئیس صدا و سیما می‌خواهد که با سازندگان گزارش علیه کاووس سیدامامی به خاطر تحویل دادن مشتی دروغ به مخاطب، برخورد کند.

محمد درویش فعال محیط‌زیست در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین در واکنش به اتفاقات اخیر از جمله برنامه‌ای که در بخش خبر 20:30 پخش شد، می‌گوید: «این گزارش واقعاً شگفت‌انگیز بود. عجیب‌ترین بخش آن ارتباط دادن فعالیت‌های یک گروه چند نفره به بحران‌های محیط زیستی بود که اگر آن را بپذیریم باید با دستگیر شدن این افراد شاهد بهبود اوضاع باشیم یعنی کمی دیگر دریاچه ارومیه و بختگان پر شوند، بارندگی درست شود، رودخانه‌ها جریان پیدا کنند و... در حالی که این نگاه درست نیست.»

او ادامه می‌دهد: «واقعاً این نگاه توهم‌گونه شایسته صدا و سیما نیست. رئیس این سازمان باید با کسانی که چنین گزارش‌هایی تهیه می‌کنند برخورد کند چون وقتی مشتی دروغ در قالب چند تصویر واقعی به خورد تماشاچی داده می‌شود، علاوه بر تأثیری که بر فعالیت‌های زیست محیطی می‌گذارد، در نهایت باعث کاهش اعتماد به رسانه ملی می‌شود. این کار به ضرر دولت و حاکمیت خواهد بود و در بزنگاه‌هایی که مردم باید به رسانه ملی اعتماد کنند، اعتماد نمی‌کنند.»

این فعال محیط‌زیست افزود: «در حال حاضر این نگرانی جدی بین همه کنشگران حوزه محیط‌زیست به وجود آمده است که بعد از این اتفاقات چه بر سر مشارکت‌های مردمی در این حوزه خواهد آمد؟ ما سال‌ها است که برای جلب مشارکت‌های مردمی تلاش می‌کنیم چون معتقدیم بدون این مشارکت چندان در حفاظت از محیط زیست موفق نخواهیم بود. حالا در این شرایط که کشور ما از طرفی با کمبود مشارکت و از طرف دیگر با بدترین بحران‌های محیط زیستی رو به رو است، این نگرانی کاملاً طبیعی است.»


شریعتمداری معترضین به قتل استاد را تهدید کرد

حسین شریعتمداری در کیهان حکومتی نوشت: ....شاید برخی از این افراد از همکاران، مرتبطین و وابستگان به فرد دستگیرشده بوده و یا به دلیل ارتکاب برخی از جرائم و اقدامات مشابه فرد دستگیرشده – اقدامات علیه امنیت ملی – نگران هستند که دستگاه قضایی بخواهد به جرائم ایشان نیز ورود پیدا کند. در واقع مخالفت ایشان از جنس هزینه‌تراشی برای نظام و ممانعت از پیشروی نظام برای مقابله با افراد آلوده است. این افراد تلاش دارند فرد مجرم را که با وی در ماهیت نیت و یا عمل ارتکابی، مجانست دارند از ترازوی عدالت، رهایی بخشند و اگر در این امر موفق نشدند در افکار عمومی، حرکت و فعل نظام را تخطئه نمایند تا نظام به سمت تکرار این‌گونه اقدامات حرکت نکند؛ بنابراین با جنگ روانی و فضاسازی رسانه‌ای نظام را به سیاسی‌کاری متهم نموده و اعلام می‌کنند که نظام به بهانه امنیتی برای دانشجویان، اساتید، جریان سیاسی خاص و... پرونده‌سازی نموده است. تشکیک در سلامت دستگاه قضا و نهادهای اطلاعاتی و امنیتی کشور از جمله رویکردها و راهکارهای این افراد است.


نمی‌توانند از اطلاعات سپاه سوال کنند

نائب رییس مجلس شورای اسلامی می گوید مجلس نمی تواند درباره درگذشت کاووس سیدامامی از اطلاعات سپاه سوال کند. گفته می شود این فعال محیط زیست و استاد جامعه شناسی در ۱۹ بهمن ماه در زندان اوین زیر شکنجه به قتل رسیده است. مسئولان جمهوری اسلامی دلیل مرگ او را خودکشی اعلام کردند.

به گزارش رادیو فرانسه، علی مطهری، روز شنبه ۲۸ بهمن ماه در جمع خبرنگاران، در پاسخ به ابهامات موجود در خصوص مرگ دکتر کاووس سیدامامی، گفت: اطلاعات ما در این رابطه ناقص است. نهاد رسمی که باید پاسخگوی مجلس باشد وزارت اطلاعات است و ما می توانیم بصورت رسمی یا غیررسمی از آن‌ها توضیح بخواهیم و آنها هم باید توضیح بدهند.

نائب رییس مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه مساله جاسوسی کار تخصصی وزارت اطلاعات است، تاکید کرد : وزارت اطلاعات تاکنون یک کلمه هم در این رابطه صحبت نکرده است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی، در سخنان امروز خود، با بیان اینکه وزارت اطلاعات تاکنون درباره پرونده کاووس سیدامامی پاسخی نداده است، گفت: مجلس نمی‌تواند از سازمان اطلاعات سپاه (در این‌باره) توضیح بخواهد.


سیدامامی با داروی تیوپنتال سدیم کشته شده

یک مقام ارشد در سازمان اطلاعات سپاه، پس از انتشار اخبار دروغین منتشر شده به نقل از نمایندگان مجلس، صداوسیما و مقامات قضایی در خصوص «خودکشی دکتر کاووس سیدامامی» به خبرنگار «آمدنیوز» گفته است که «دکتر سیدامامی با تزریق ‘داروی مکمل کامپکت تیوپنتال سدیم با دوز بالا’ در بند الف زندان اوین به قتل رسیده است.»

وی می‌گوید: «اساسا در بند دو الف زندان اوین به دلیل تعبیه دوربین‌های مختلف، باز بودن دست متهم و نبودن مکانی برای حلق‌آویز شدن، امکان خودکشی به وسیله‌ی لباس زندان وجود ندارد.»

این مقام ارشد سازمان اطلاعات سپاه در خصوص پروژه بازداشت فعالان زیست محیطی و دکتر کاووس سید امامی می‌گوید: «سپاه پاسداران پس از اطلاع از روند تحقیقات دکتر سید امامی و تیم همراه وی، پروژه بازداشت او را با توجه به تابعیت دوگانه‌ی وی در دستور کار قرار داد و قرار نبود کسی از بازداشت دکتر سیدامامی مطلع شود. زمانی‌که او را بازداشت کردند، با فشار امنیتی به خانواده‌ی او، اعلام شده بود که وی در مسافرت است تا سازمان اطلاعات سپاه بتواند به راحتی افراد مرتبط با سید امامی را در داخل کشور شناسایی و بازداشت کند.»


برنامه سپاه برای قتل خاموش متخصصان

تلاش برنامه ریزی شده سپاه پاسداران برای قتل خاموش متخصصان علمی و دانش پژوهان مستقل دوتابعیتی که حاضر به همکاری با نهادهای جاسوسی پاسدارها نیستند

لیندا فروم، سناتور عضو حزب محافظه کار کانادا، دولت این کشور را به سبب واکنش «ملایم» به مرگ کاووس سیدامامی، جامعه شناس ایرانی – کانادائی در زندان اوین مورد انتقاد قرارداد. وی با اشاره به اظهارات مقامات کانادائی در این باره، ابراز «نگرانی» نسبت به این رویداد را ناکافی دانست و خواستار انجام یک کالبد‌شکافی مستقل و انتقال جسد به این کشور شد.

به گزارش رادیو فرانسه، لیندا فروم با اشاره به سخنان مقامات حکومت ایران که علت مرگ کاووس سیدامامی را «خودکشی» اعلام کرده‌اند گفت «تردیدی نیست که ما کوچکترین اعتمادی به این حرف‌ها نداریم» و افزود «وقتی شما در زندان اوین در بند هستید، کنترل زندگی خود را در دست ندارید. اینکه پروفسور [کاووس سیدامامی] در زندان درگذشته، تنها یک علت می‌تواند داشته باشد و آن اینست که وی به قتل رسیده‌است. این تنها اتفاقی است که در آن محل می‌تواند روی داده باشد».

وزیر امور خارجه کانادا پیش تر طی بیانیه‌ای از جمهوری اسلامی خواسته بود تا درباره مرگ کاووس سیدامامی شهروند ایرانی کانادایی در زندان‌ اوین توضیح دهد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزیر خارجه کانادا در بیانیه این وزارت‌خانه تصریح کرده است: ما به طور جدی نگران وضعیت بازداشت و مرگ آقای سیدامامی هستیم.

وی اضافه کرده که اوتاوا چندین بار مراتب نگرانی خود را در این باره اعلام کرده است. او گفته: یک کانادایی فوت شده است. ما انتظار داریم که دولت ایران اطلاعات و توضیحاتی درباره شرایط و وضعیت این تراژدی ارائه کند.

این در حالیست که برخی منابع از تلاش برنامه ریزی شده سپاه پاسداران برای قتل خاموش متخصصان علمی و دانش پژوهان مستقل دوتابعیتی که حاضر به همکاری با نهادهای جاسوسی پاسدارها نیستند، خبر می دهند.

به گزارش شبتاب نیوز، سپاه پاسداران به شدت تلاش میکند تا با تهدید و زدن برچسب همکاری با کشورهای بیگانه، متخصصان علمی دوتابعیتی مانند پرفسور کاوس سیدامامی و پرفسور احمدرضا جلالی را وادار به همکاری با سرویسهای جاسوسی خود کند و درصورتی که آنها به چنین درخواستی تن ندهند، آنها را با اتهامات بی اساس به زندان بکشاند و با مرگ خاموش سر به نیست کند

سایت امنیتی مشرق نیوز در مقاله ای زیرعنوان “چرا اصلاح طلبان بدنبال ساده انگاری درباره متهمان امنیتی و جواسیس هستند” این طرح شوم سپاه پاسداران را توضیح میدهد:

....در همه جای دنیا، مسایل امنیتی و بحث جاسوسی یک بحث تخصصی و معمولا جزو خطوط قرمز هر سیستم حکومتی است و در زمان مطرح شدن یک پرونده جاسوسی، حتی در همان کشورهایی که مدعی آزادی بی حد و مرز مطبوعات هستند، به شدت در اظهار نظر در خصوص چنین پرونده‌هایی محتاط عمل می کنند و زوایا و ابعاد این گونه پرونده‌ها معمولا سال‌ها بعد از روشن شدن ماهیت پرونده و توضیحات مسوولین امنیتی باز می شود. در کشور خود شاهد هستیم که به واسطه این آزادی بیان (که بعضا پهلو به پهلوی رهاشدگی می‌زند)، با انتشار خبر خودکشی یک متهم به جاسوسی به نام «کاووس سیدامامی»، همه کسانی که به نوعی تریبونی در اختیار دارند (از رسانه مکتوب تا مجازی، از سایت تا کانال) خود را محق و مجاز می دانند که به ضرس قاطع و بر اساس گمانه‌زنی و شایعات، اظهارنظر کند و شخصا و راسا حکم برائت کسی را که بنا به توضیحات مسوولان امنیتی، جاسوسی او محرز بوده (به صرف این که خود را کشته است) صادر کنند. این نوع اظهارنظر بی پروا و بی ملاحظه محدود به مخاطبان مجازی بی نام و نشان نیست و حتی نماینده‌ مجلسی که سوگند پاسداری از منافع ملی را خورده، به راحتی به هر مساله پیچیده و حساس امنیتی-اطلاعاتی ورود می کند و صرفا بر اساس گمانه زنی و نظر شخصی، در مصاحبه و کانال و صفحه اجتماعی خود نظر می دهد و شبهه افکنی می کند بدون ان که از جزییات پرونده اطلاع داشته باشد....


استاد جان باخته بدون کالبدشکافی بخاک سپرده شد

کاووس سیدامامی، جامعه شناس و استاد دانشگاه و فعال محیط زیست، ظهر روز سه شنبه در روستای امامه در شمیرانات تهران، به خاک سپرده شد. این در حالیست که خانواده این استاد دانشگاه در بیانیه ای خواستار کالبدشکافی مستقل پیکر او شده بودند.

عفو بین‌الملل: خودداری از تحویل جسد کاووس سید امامی برای کالبدشکافی مستقل یک «پنهان‌کاری سنگدلانه» است

خبرگزاری هرانا – سازمان عفو بین‌الملل طی بیانیه‌ای اعلام کرد: جلوگیری مقامات از انجام تحقیقات مستقل در مورد مرگ بسیار مشکوک دکتر سید امامی نشان از یک تلاش عامدانه و برنامه ریزی شده برای پنهان کردن هر گونه شواهدی از شکنجه‌ و قتل احتمالی دارد. او در زندان اوین جایی که بازداشت شدگان تحت نظارت مستمر هستند و تمام وسایل شخصی از آنها گرفته می‌شود، بازداشت بود و امکان خودکشی در چنین شرایطی تقریبا محال است.”

این نهاد مدافع حقوق بشر که مقر آن در لندن است در واکنش به گزارش‌های مبنی بر امتناع مقامات از تحویل جسد کاووس سید امامی به خانواده‌اش و گذاشتن پیش شرط ‌که خاکسپاری باید سریع و بدون کالبد شکافی مستقل انجام بگیرد، اعلام کرد: جلوگیری مقامات از انجام تحقیقات مستقل در مورد مرگ بسیار مشکوک دکتر سید امامی نشان از یک تلاش عامدانه و برنامه ریزی شده برای پنهان کردن هر گونه شواهدی از شکنجه‌ و قتل احتمالی دارد.

این که بر بدن دکتر سید امامی آثار جرم همچون علائم شکنجه وجود داشته باشد و یا به سرنخ‌های دیگر در رابطه با دلائل مرگ وی اشاره کند مورد توجه جدی ماست. ما از دولت کانادا و جامعه بین‌المللی می‌خواهیم تا به مقامات حکومت ایران برای انجام تحقیقات مستقل در مورد شرایط پیرامون مرگ دکتر سید امامی مطابق با استاندادرهای بین‌المللی حقوق بشر فشار وارد آورند. افراد مسئول به همراه کسانی که در جایگاه ریاست و نظارت قرار دارند باید به دست عدالت سپرده شوند.


فشار امنیتی بر خانواده استاد جان باخته دانشگاه

اظهارات ضد و نقیض اعضای مجلس ولایت درباره مرگ مشکوک کاووس سیدامامی در زندان. سازمان ملل اعلام کرد که خانواده آقای سیدامامی حق دارند از تحقیقات مستقل برای یافتن دلیل مرگ او برخوردار باشند

در حالیکه مقام‌ات امنیتی رژیم فیلمی از آخرین لحظات زندگی کاووس سیدامامی در زندان را برای جمعی از نمایندگان مجلس ولایت نمایش داده‌اند، کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گزارشی از پنهانکاری در پرونده این استاد دانشگاه و فشار بر خانواده او منتشر کرده است.

در گزارشی که امروز در وبسایت این سازمان حقوق بشری منتشر شده آمده است که خانواده دکتر سیدامامی تحت فشار هستند تا مراسم خاکسپاری و سوگواری او را به طور خصوصی و پیش از دریافت هرگونه اطلاعات مستقل و پزشکی تایید شده در خصوص علت مرگ او برگزار کنند.

این در حالیست که در پی اعلام خودکشی کاووس سیدامامی در زندان از سوی مقامات قضایی جمهوری اسلامی، خانواده این استاد دانشگاه و فعال محیط زیست خواستار کالبد شکافی و تحقیقات مستقل برای روشن شدن علت مرگ او شدند.

مدیر اجرایی کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران گفت: «ادعای اینکه آقای سیدامامی از طریق خودکشی فوت کرده اصلا باورکردنی نیست. اینکه به خانواده آقای سیدامامی فشار وارد می‌شود جای تردید به جا نمی‌گذارد که حکومت در حال سرپوش گذاشتن است.

از سوی دیگر، مادر سام رجبی، یکی دیگر از فعالان محیط زیست بازداشت شده در پرونده اخیر به کمپین بین‌المللی حقوق بشر گفته است که از چهارم بهمن که پسرش بازداشت شده از او بی خبر است و به پیگیری‌های او پاسخی داده نشده است. او با بیان اینکه پسرش تنها فعالیت زیست محیطی داشته اتهام جاسوسی علیه او را رد کرد.

روز دوشنبه همچنین یکی از خبرنگاران شبکه سی بی سی کانادا در توئیتر خود نوشت که در پی انتشار خبر درگذشت کاووس سیدامامی، استاد ایرانی-کانادایی جامعه شناسی، سازمان ملل اعلام کرد که خانواده آقای سیدامامی حق دارند از تحقیقات مستقل برای یافتن دلیل مرگ او برخوردار باشند.

نمایش فیلم زندان برای تعدادی از نمایندگان

از سوی دیگر تعدادی از نمایندگان در جلسه‌ای با مقام‌های امنیتی به تماشای فیلمی از سلول کاووس سیدامامی نشستند که گفته شد از آخرین لحظات زندگی اوست.

علاء الدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس درباره این فیلم گفت که فیلم زندان نشان می‌دهد که دکتر سیدامامی پیراهن خود را درآورده و برای خودکشی آماده می‌شود.

این در حالیست که علی مطهری، نایب رئیس مجلس گفت که توضیحات کارشناسان در این جلسه کافی نبود. او اضافه کرد: لحظه خودکشی در فیلم پخش شده مشهود نیست.


بازداشت شش فعال سرشناس محیط زیست

کاووس سیدامامی استاد دانشگاه و مدیر عامل پیشین سازمان حیات وحش میراث پارسیان، دو هفته پس از دستگیری در زندان درگذشته است.

فرزند این فعال سرشناس محیط زیست در صفحه اینستاگرامش در این باره نوشت: خبر مرگ پدرم برایم باورکردنی نیست. وی در روز چهارم بهمن دستگیر شد و ناگهان از دادسرا مادرم را روز جمعه نوزدهم بهمن احضار می‌کنند و خبر مرگ همسرش را به او می‌دهند و می‌گویند خودکشی کرده ... هنوز باور نمی‌کنم ... نمی‌کنیم.

گزارش هرانا: در حالی که دادستان تهران امروز خبر از “شناسایی و دستگیری چند متهم مرتبط با یک پرونده جاسوسی” که “در قالب اجرای پروژه‌های علمی و محیط زیستی نسبت به جمع‌آوری اطلاعات طبقه‌بندی کشور در حوزه‌های استراتژیک اقدام می‌کردند” داد. گزارشات دریافتی حاکی است بازداشت شدگان ۶ تن از سرشناس ترین فعالان محیط زیست و حیات وحش ایران هستند که بعضا در پروژه هایی با سازمان ملل در حال همکاری بودند. علاوه بر بازداشت غیرمنتظره این افراد فرزند “کاووس سیدامامی” یکی از بازداشت شدگان سرشناس این پرونده تایید کرد که “خودکشی منجر به مرگ” پدرش در بازداشتگاه به اطلاع خانواده اش رسیده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، عباس جعفری دولت آبادی، دادستان تهران امروز در جمع خبرنگاران ” از شناسایی و دستگیری چند متهم مرتبط با یک پرونده جاسوسی خبر داد.” او در خصوص اقدامات متهمان پرونده ادعا کرد “این افراد در قالب اجرای پروژه‌های علمی و محیط زیستی نسبت به جمع‌آوری اطلاعات طبقه‌بندی کشور در حوزه‌های استراتژیک اقدام می‌کردند که با هوشیاری و رصد اطلاعاتی یکی از نهادهای امنیتی کشور، دستگیر و توسط دادستانی تهران بازداشت شده‌اند.”

جعفری دولت آبادی توضیحات بیشتری از این بازداشت ها و هویت بازداشت شدگان ارائه نکرد.

با اینحال بنابر گزارشات دریافتی هرانا، تعداد بازداشت شدگان ۶ تن برآورد می شود که جملگی در حوزه محیط زیست و حیات وحش ایران فعالیت می کردند و در میان آنها چهره های باسابقه و شناخته شده ای وجود دارد. این افراد در هفته اول بهمن ماه سال جاری توسط نیروهای امنیتی در یک عملیات هماهنگ به دستور دادستانی تهران بازداشت شدند.

کاووس سیدامامی، استاد دانشگاه «امام صادق» و مدیرعامل پیشین سازمان حیات‌وحش میراث پارسیان، هومن جوکار مدیر پروژه یوز آسیایی به همراه همسرش نیلوفر بیانی بعنوان سرپرست فعالیت‌ها و مشاور سابق برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد، مراد طاهباز فعال محیط زیست و ۲ نفر دیگر از همکاران موسسه”حیات وحش میراث پارسیان” که هویت آنان کماکان در حال بررسی است ۶ بازداشت شده این پرونده را تشکیل می دهند.
در میان بازداشت شدگان مراد طاهباز تاجر و فعال محیط زیست دوتابعیتی ایرانی- آمریکایی است.

در حالی که بازداشت فعالان سرشناس محیط زیست ایران موجب نگرانی علاقمندان به این حوزه شده بود امروز رامین سید امامی، فرزند کاووس سید امامی که ۴ بهمن ماه بازداشت شده بود، اعلام کرد که روز جمعه مورخ ۱۹ بهمن ماه مادرش به دادسرا احضار شده و در آنجا به او اعلام کرده اند که همسر ۶۴ ساله اش در زندان خودکشی کرده و جان باخته است!

بازداشت فعالان سرشناس محیط زیست ایران در میانه سکوت خبری و همینطور جان باختن پرابهام یکی از آنان بار دیگر نگاهها را به مکانیزم های نظارتی و استانداردهای مراقبتی بازداشتگاههای ایران جلب می کند.

مقامات قضایی حکومت ایران که به نظر می آید به دلیل جان باختن کاووس سید امامی چاره ای جز علنی کردن این بازداشت ها نداشته اند توضیح ندادند که فعالان محیط زیست و حیات وحش ایران که مناصب دولتی هم ندارند چگونه به اسناد طبقه بندی مورد ادعایی آنان دسترسی داشته اند.

همنیطور تاکنون مقامات قضایی واکنشی به جان باختن استاد سرشناس دانشگاه امام صادق در بازداشتگاه نداشتن و مرگ کاووس سیدامامی کماکان در هاله ای از ابهام قرار دارد.



گرشاسب February 11, 2018 11:00 AM

این اقدامات را باید در کلاسه دسیسه های جنایتکارانه مافیائی رژیم مثل سینما رکس و دسیسه انفجارنفتکش سانچی به دست آدمکش های خامنه ای و قتل های زنجیره ئی ووو نامگذاری کرد رژیم جنایتکار اسلامی به ترفند تازه ئی برای جنایت های خود دست زده است رژیم زندانیان بیگناه را در زیر شکنجه های وحشیانه خود نابود میکند و نام خودکشی بر آنها میگذارد تا خود را مقصر ننامد کسی که جان خود را در زندانها از دست می دهد اگر بعیدا خود کشی هم کرده , باشد درحقیقت اعدام شده و شکنجه شده به دست رژیم است و مقصر رژیم جنایتکارو اعدام گر است به عنوان قاتل اعدام گر ایرانیان
رژیم به جای غذا و آب و برق مجانی, مرگ را برسر سفره های ایرانیان آورده است!؟

گزارش یا اعتراض به این نظر


اردلان February 11, 2018 03:52 PM

از هم اینک آن روزی خواهیم دید که جنایتکاران رژیم در زندان به تلافی اعمال جنایتکارانه در حین بازجوئیهای درخور آنان را وادار به خود کشی خواهیم کرد این __ خط و این هم + نشان! زنده باد قیام مردمی، پاینده باد ایران

گزارش یا اعتراض به این نظر


payam February 11, 2018 05:40 PM

حسن روحانی گفت جناحهای سیاسی برای حل اختلافهایشان به همه پرسی و صندوق رأی مراجعه کنند و هرچه مردم گفتند عمل کنند این گفته آقای حسن روحانی پشیزی هم ارزش ندارد و نباید به آن ارزش داد و همواره باید در جهت براندازی جمهوری اسلامی کوشید، چرا که تا کنون جمهوری اسلامی هم در ایران و هم در خارج از ایران همه پرسی کرده است و در نتایج تقلب نموده است که مردم را بفریبد این رژیم اخیرأ برای ایجاد رعب و وحشت و برای عقب نشینی معترضان، تا کنون دست به کشتن زندانیان سیاسی زده و خودکشی را عامل قتل آنها دانسته است وقتی این رژیم به جان انسان رحم نمی کند، شما انتظار دارید در رأی گیری تقلب نکنند

گزارش یا اعتراض به این نظر


Kayvan February 13, 2018 02:37 AM

اين رژيم كثافت بسيار خبيث و خطرناك است هر موقع معترضين به خيابان ميايند براى انحراف أفكار عمومى در هواپيما يا كشتى سانچى و خيلى مسائل ديگر بمب ميگذارد و أصلا براش هيچ فرقى ندارد كه عده اى كشته شوند در خارج از كشور شديدا به كشورهاى ألمان و انگليس و فرانسه باج هاى بسيار ميدهد كه بتوانند اين حكومت كثيف را بيشتر نگه دارند اما اما اما اما هموطنان عزيز امروز را بخاطر بسپاريد در برج دوم سال اينده يعنى ارديبهشت ٩٧ چنان اعتراضى سرتاسر ايران را فرا خواهد گرفت كه حكومت در ماه چهارم سقوط كامل ميكنه با فرار اولين مسئولين در ارديبهشت طومار اين كثافت اسلامى در هم خواهد پيچيد خواهشمندم اين متن من را كاملا تا سه ماه ديگه بياد بياوريد

گزارش یا اعتراض به این نظر


رضا.ف February 13, 2018 01:47 PM

با نظر اقای کیوان موافقم این رزیم خصوصا به المان قلب تپنده اروپا شدیدا باح میده! !
تو عقب افتاده ترین کشورها هم اینقدر راحت نمیشه برای دانشمندان و فعالین سیاسی حکم اعدام داد یا سرشون رو زیر اب کرد در حالی که نهادهای حقوق بشر تنها نظاهر گرند و با هیجان بسیار پاپ کورن میخورند

گزارش یا اعتراض به این نظر


آرش-صبحی February 13, 2018 03:54 PM

وقتی شیخ علی اکبر هاشمی رفسنجانی در استخر سعد آباد راهی دیار عدم گردید، حتی پزشکان معتمد او که از کارگزاران سطح بالای رژیم اسلامی بحساب میایند وکماکان در درون تشکیلات حکومتی مشغولند، نتوانستند در مورد چند وچون کشته شدن شیخ خودشان کلمه ای بگویند حال انتظارداشتند که رژیم جنایتکاران قبول مسئولیت کنند وجسد زنده یاد کاووس سید امامی را به کالبد شکافی اعزام کنند؟! در حکومت اسلامی کشتن یک روش نهادینه شده است، فقط شکل آن متفاوت است وجالب است که دولت کاندادا هم هیچ واکنشی در قبال این جنایت از خود نشان نداد

گزارش یا اعتراض به این نظر


#مهرداد February 14, 2018 08:31 AM

این رژیم اهریمنی یا زندانیان را با آویزان کردن از سقف و کتک
زدن با کابل فلزی می کشد و یا از ماده مخدر چون LSD استفاده
می کند که زندانی بر اثر شکنجه روحی جان می دهد و آنوقت می
گویند خودکشی کرده۰ روش دوم ناشناخته نیست اعضای
*CHAOS COMPUTER CLUB را که در سال 1981 در آلمان
پایه گذاری شد و کارشان هک کردن کامپیوترهای حساس و از
جمله کا-گ-ب و ناسا آمریکا بود با روش ماده مخدر در لابور ساخته
شده از بین می بردنند۰ در اشپیگل خواندم که از گفته های یکی از
دوستان کشته شده نوشته بود: یکی از کشته ها دو روز پیش از
مرگ به او زنگ می زند و می گوید که مریم مقدس را دیده و با
او گفتگو کرده که پس از آن پیکر بی جانش را در جنگل پیدا می کنند۰
ملت قهرمان ایران زندانها را ویران کنید//
زندانی سیاسی آزاد باید گردد!
*پایه گذار هکرهای امروزی که از آنها یادگرفته اند۰

گزارش یا اعتراض به این نظر


سیامک شوروی February 17, 2018 03:19 AM

بخش نخست!

با درود!
تیوپنتال داروئی است که در دهه ۱۹۳۰ میلادی کشف شد و به دلیل عملکرد پهناور اما زودگذر این دارو بر روی گیرنده های سلولی مغز از آن از سالهای پیش از جنگ جهانی دوم برای بیهوشی بیماران بهنگام عمل جراحی بکار برده میشد اما پس از کشف داروهای بهتر و همچنین بدلیل عوارض جانبی آن که منجر به ایست قلبی و ایست تنفسی میشود، استفاده از آن بشدت کاسته شد و امروزه بیشتر برای بیهوشی حیوانات بکار برده میشود چنانکه در فیلمها نیز دیده شدا است، این دارو بعنوان داروی حقیقتگوئی نیز بسیار و در درازای دهه ها بکاربرده شده است اما دشواری در مقدار (دوز) بکار برده شده برای این منظور که همچنان به سلامتی و فیزیولوژی و ویژگیهای دیگر کسی که مورد استفاده این دارو است، میتواند براحتی منجر به مرگ آن شخص شود

گزارش یا اعتراض به این نظر


سیامک شوروی February 17, 2018 03:22 AM

بخش دوم!
بیگمان دستگاههای اطلاعاتی جمهوری پلید اسلامی یکی از بزرگترین مشتریان این دارو در دهه های گذشته بوده است اما مشخصا نه برای استفاده بر روی حیوانات بلکه فقط برای بازپرسی و وادارنمودن دستگیرشدگان به اقرار به عملی که حتی روحشان از آن بیخبر است ناگفته پیداست که چنانچه فرد مورد بازپرسی چیزی برای گفتن نداشته باشد، بازپرسان جانی و پلید جمهوری اسلامی برای گرفتن اقرار مقدار بیش و بیشتری از این دارو استفاده میکنند تا آنجا که فرد مورد بازپرسی آخرین نفسش را بکشد ناگفته نماند که بر مبنای این دارو هر چیزی را به هر کسی میتوان تلقین نموده و اقرار نامه گرفت به همین دلیل چنین اقراری پشیزی ارزش ندارد اما برای این جانیان فرقی نمیکند که هموطنان ما در این راستا کشته شوند بلکه هدف آنها تنها و تنها اقرار زندانی به آنچه آنها میخواهند است

گزارش یا اعتراض به این نظر


سیامک شوروی February 17, 2018 03:25 AM

بخش سوم!
به همین دلیل استفاده از این دارو برای اقرار گرفتن تنها ویژه دستگاههایی چون جمهوری اسلامی و همپالگان است وگرنه در كشورهای متمدن که برای جان انسانها ارزش قائلند و میدانند که اقرار نامه چنانی اعتباری ندارد، استفاده از این دارو تنها ویژه حیوانات است، همان نگاهی که جمهوری اسلامی به ما ایرانیان دارد، حیوانات
هنگام آن رسیده که این پلیدان و زشتکرداران تاوان کردارهای خویش را بدهند و دیرگاهی است که هنگام قدمهای استوار ما ایرانیان در این راستاست هنگام آن امروز است فردا دیر خواهد بود
با درود فراوان به هم میهنان گرانقدری که تنها جان داشته را در راه ایران باختند و درود به مردان دلیر و شیردل بانوان ایرانی که ایران را دوباره سرفراز خواهند کرد
سیامک شوروی

گزارش یا اعتراض به این نظر


#مهرداد February 17, 2018 11:04 AM

با سپاس از آقا سیامک به خاطر کامنت هایشان/ پس از جنگ دوم
جهانی مدارکی بدست آمریکا افتاد که چگونه نازی ها مخالفان رده
بالای خود را به حرف می آورده اند۰ یکی از این روش ها ماده مخدر
LSD بوده و میدانیم که کاشف آن آلبرت هوفمن در سال 1938 میلادی
بود و از این ماده ابتدا به عنوان داروی ضد افسردگی استفاده می شد۰
مقدار کمی از آنرا به زندانی می دادنند و به او می گفتند اگر حرف
نزند می میرد و او هم شروع به گفتن می کرد و چیزهایی را می
گفت که البته هیچگونه اعتباری ندارد چون آنکه این ماده را برداشته
در حال طبیعی نیست و آنچه در تلویزیون رژیم بارها دیده شده که
یک زندانی دست به اعتراف می زند و حتی خود را جنایتکار معرفی
می کند نشان دهنده این روش به حرف در آوردن است که مبتکر
آنرا در بالا نام بردم!

گزارش یا اعتراض به این نظر


آرش-صبحی February 18, 2018 01:08 PM

شاهدازغیب رسید حسین شریعتمداری، بعنوان تئوریسین قتلهای زنجیره ای، وفردی که دستان پلیدش دربسیاری ازقتلها، وبااحتمال زیاد دخالتش درقتل پروفسورکاووس سیدامامی میتواندمحرزباشد، وقتی خطاب به علی مطهری ومجلسیان نهیب میزند، هرکسی معترض این قتلها بشود، بایدمنتظرواکنش سازمان جنایتکاراطلاعات سپاه باشد، هیچ مفهومی بجزکشتن سیدامامی در قفس هاواطاقهای مرگ (دو الف سپاه) ندارد بعنوان یک کنشگراجنماعی - یک فعال وزندانی سیاسی دهه های 70 وهشتاد، که تجربه تلخ سلولهای ۲ الف را درکارنامه خوددارد، با حتم ویقین معتقدم که دکترسیدامامی درقفسهای مرگ ۲ الف بقتل رسیده، ونمایندگان با شرف مجلس بایدهرگونه شک وتردید رااز این مقال کناربگذارند، اگرمیخواهندهمراه مردم باشند، بایدبا تمام قدرت این قتل را پیگیری نمایند درغیراینصورت احتمال جنایات دیگریه میتواند وجود داشته باشد

گزارش یا اعتراض به این نظر


manam Babak February 18, 2018 06:16 PM

تا زمانی ک مردم نشستند و فقط شعار میدند، این ملا ها ککشون هم نمیگزه بیا مثل خودشون مسلح شویم که بتونیم از پسشون بر بیایم
سال ۵۷ هم همینجور بود تا اینکه مردم به پادگانها حمله کردند و مسلح شدند

گزارش یا اعتراض به این نظر


leila March 2, 2018 07:36 PM

دلیل اصلی قتل عام متخصصان محیط زیست در ایران توسط سپاه این است که این عده متوجه شده بودند در اکثر آبهای کشور ، از جمله آب شهرهای تهران ، اصفهان ، قم ، شیراز، کرمانشاه و چندین شهر بزرگ دیگر رادیواکتیو به مقدار خطرناک وجود دارد که افشای آن باعث بوجود آمدن ناآرامی در کل کشور میشد

گزارش یا اعتراض به این نظر


شهنام March 2, 2018 08:47 PM

به احتمال بسیار زیاد این عزیزان از دسیسه ی اصلی جمهوری اسلامی که همانا نابودی کامل آب و خاک ایران است به صورت کاملا مستدل آگاه شوه بودند و قصد داشتند با سند و مدرک ابعاد عظیم این جنایت را برای ملت ایران روشن کنند سکوت بس است،‌ باید این داعش پروران و ایران بر باد دهندگان را به دیدار معبود دروغینشان فرستاد

گزارش یا اعتراض به این نظر


علی March 8, 2018 09:37 AM

یک مشت بیسواد لمپن با عقایدی پوسیده و در آمده از بیابان های حجاز و مغزهای آفتاب سوخته آنها بر مملکت حاکم شدند اقتصادشان در حد چرتکه و سیاستشان در حد طناب دار و مملکت ایده آل برای آنها صحرای نجد و همه هم وغم شأن نشر خزعبلات دینی و حرفهای صد من یک غاز بر ایران حاکم شده اند و تا نابودی ایران از پای نخواهند نشست حکایت این جماعت حکایت خر ملت نصرالدین بود که بر بام خانه رفت و پایین نیامد تا زمانی که سقف رخراب کرد و خود را به کشتن داد و مردم ما برای ادامه حیات در آن آب و خاک چاره ای جز بر اندازی این قوم یاجوج و ماجوج ندارند

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: