آدرس پست الکترونيک [email protected]









چهارشنبه، 24 بهمن ماه 1397 = 13-02 2019

اروپا؛ اقدام بی سابقه: بازداشت شکنجه‌ گران اسد

برای نخستین بار دادستان کل آلمان دستور بازداشت دو سوری را صادر کرد که مظنون به شکنجه مخالفان دولت اسد در زندان‌های سوریه هستند. بنا به اطلاعات "اشپیگل آنلاین" این دو احتمالا مسئولیت شکنجه هزاران زندانی را برعهده دارند.

در اقدامی بی‌سابقه برای اولین بار مسئولان قضایی یک کشور غربی موفق به بازداشت دو شکنجه‌گر احتمالی رژیم بشار اسد شدند.

بنا به گزارش "اشپیگل آنلاین" این دو فرد صبح روز سه‌شنبه ۲۳ بهمن (۱۲ فوریه) در شهرهای برلین و تسوایبروکن به دام ماموران امنیتی آلمان افتاده‌اند.

دادستان کل آلمان و پلیس جنایی این کشور از سال‌ها پیش تحقیقات خود را در باره اعمال جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت در سوریه آغاز کرده‌اند.

بر اساس اطلاعات "اشپیگل آنلاین" دو مرد بازداشت شده از کارکنان پیشین سازمان اطلاعات و امنیت سوریه هستند.

یکی از این دو نفر که انور ر. نام دارد ۵۶ ساله است و در بخش تحقیقات اطلاعاتی مسئولیت سرکوب مخالفان رژیم سوریه را برعهده داشته است.

گفته می‌شود که فرد دیگر به نام ایاد آ. ۴۲ سال سن دارد و رهبر یک گروه ویژه ضربت بوده است. او روند بازداشت و تحویل مخالفان اسد به شکنجه‌گران سازمان امنیت و اطلاعات در دمشق را هدایت می‌کرده است.

درخواست پناهندگی از آلمان

دادستانی آلمان انور ر. را متهم کرده که در شکنجه چهار نفر دست داشته است. اتهام مظنون دیگر ایاد آ. کمک و مشارکت در شکنجه حدود دو هزار نفر از زندانیان و همکاری در قتل دو تن از مخالفان رژیم اسد است.

به گمان دادستانی آلمان این دو شکنجه‌گر زمینه انجام جنایات و اعمال شنیعی را در بازداشتگاه‌ها فراهم کرده‌اند. بازرسان دادستانی آلمان اسناد و مدارک و اطلاعات زیادی را از طریق شاهدان عینی علیه این دو مامور اطلاعاتی رژیم اسد جمع‌آوری کرده‌اند.

گفته می‌شود که اتهامات دو مظنون بازداشت شده به سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ میلادی مربوط می‌شود که زمان شروع قیام مردم علیه رژیم بشار اسد بود.

هر دو متهم در سال ۲۰۱۲ (حدود هفت سال پیش) از سوریه به آلمان گریخته‌اند و از این کشور تقاضای پناهندگی کرده‌اند.

شمار زیادی از زندانیان پیشین در سوریه شاهد شکنجه سیستماتیک و قتل مخالفان رژیم اسد در بازداشتگاه‌های سوریه بوده‌اند و اسناد و مدارک بسیاری را در این باره در اختیار سازمان‌های بین‌المللی و نهادهای حقوق بشری قرار داده‌اند.

از جمله مدارک مهم به دست آمده در این باره که اعمال شدیدترین شکنجه‌ها در زندان‌های اسد را نشان می‌دهد، عکس‌هایی هستند که توسط یکی از کارکنان پیشین دستگاه نظامی سوریه گرفته شده است.

این فرد با نام مستعار "تزار" در سال ۲۰۱۳ از سوریه گریخته و هزاران عکس از زندانیان شکنجه‌شده و اجساد قربانیان در زندان‌های رژیم اسد را با خود به خارج منتقل کرده است.

در سال‌های گذشته انتشار عکس‌های وحشتناکی که "تزار" با خود به همراه آورده بود باعث شد که جهانیان با ابعاد فاجعه و جنایات انجام شده در زندان‌های رژیم بشار اسد آشنا شوند.

سازمان ملل متحد، کنگره آمریکا و بسیاری از سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی نسبت به انجام این جنایات در سوریه واکنش نشان دادند و خواستار مجازات شکنجه‌گران شدند.

تحقیقات مشترک دادستانی آلمان و فرانسه

دادستان کل آلمان زمان کوتاهی پس از شروع جنگ سوریه تحقیقات و بررسی‌های خود را در باره شرایط وحشتاک زندان‌ها و شکنجه‌های انجام شده در این کشور آغاز کرد. مسئولان قضایی فدرال با برنامه‌ریزی ساختاری اسناد و مدارک مربوط به این فجایع را که شاهدی بر انجام جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت در سوریه بودند، جمع‌آوری کردند.

در ماه ژوئن سال گذشته (حدود هشت ماه پیش) "اشپیگل" در گزارشی از عکس‌های به دست آمده از شکنجه زندانیان در سوریه و تحقیقات بین‌المللی در این باره خبر داده بود.

با استناد به این شواهد دادگستری آلمان حکم بازداشت جمیل حسن، رئیس سرویس اطلاعاتی نیروی هوایی ارتش سوریه را صادر کرد. او از سوی دادستانی آلمان در موارد متعدد به اعمال شکنجه و نیز قتل زندانیان متهم شده است.

دادستانی کل آلمان در حال حاضر مشغول بررسی پرونده بیش از ۱۲ نفر دیگر است که در جنایات انجام شده توسط دولت سوریه نقش داشته‌اند.

برای پیگرد قانونی این جنایتکاران و بررسی شواهد و اسناد این پرونده دادستانی کل آلمان و دادستانی پاریس تیم مشترک تحقیقاتی تشکیل داده‌اند.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: