آدرس پست الکترونيک [email protected]









شنبه، 19 اسفند ماه 1396 = 10-03 2018

شش شرط برای دریافت دلار؛ قیمت ها در بازار

در سومین هفته منتهی به اسفند ماه سال 96 بازارهای سه گانه ارز،سکه و بورس چشم انتظار اتفاق های تازه هستند؛همچنان صف های طولانی مقابل صرافی ها برای خرید ارز پابرجاست و سکه در مسیر افزایش قیمت قرار دارد.

در بازار سکه امروز هر قطعه سکه امامی با 4300 تومان افزایش به یک میلیون و 588 هزار تومان رسید.سکه طرح قدیم با 4 هزار تومان افزایش یک میلیون و 555 هزار تومان معامله شد.نیم سکه 5 هزار تومان کاهش قیمت داشت و 770 هزار تومان فروخته شد و ربع سکه هم با 3 هزار تومان کاهش قیمت 488 هزار تومان به فروش رفت.

در بازار ارز هر دلار آمریکا 4 هزار و 491 تومان و در صرافی های بانکی 4 هزار و 489 تومان اعلام نرخ شد. برای بازار سلیمانیه هر دلار آمریکا 4 هزار و 797 تومان بود.یورو بدون تغییر 5 هزار و 624 تومان ماند و پوند انگلیس با کاهش 15 تومانی 6 هزار و 890 تومان معامله شد.


شش شرط برای دریافت دلار

روز پنج‌شنبه اتفاق جدیدی در بازار ارز رخ داد و تعدادی از صرافی‌ها اعلامیه‌ای را درج کردند که فروش دلار را محدود به مسافران خارج از کشور می‌کرد.براساس این متن، فروش ارز تنها به افرادی تعلق می‌گرفت که ۶ شرط را احراز کرده باشند: داشتن کارت ملی، پاسپورت، ویزا، بلیت و عوارض خروج از کشور ۵ شرط ابتدایی بودند که به همراه کپی این مدارک برای دریافت ارز لازم بود. ششمین شرط ذکر شده برای دریافت دلار این بود که تنها ۳ روز قبل سفر به مسافران تعلق می‌گرفت؛

به گزارش دنیای اقتصاد، سه دسته نیز از دریافت ارز دولتی منع شده بودند: اول کسانی که زیر ۱۸ سال داشته باشند؛ دوم کسانی که از طریق زمینی سفر می‌کنند؛ سوم، کسانی که به کشورهایی می‌روند که نیاز به ویزا ندارند؛ با این حال، اخبار رسیده حاکی از آن است که بخشی از صرافی‌ها در روز پنج شنبه همچنان به افراد عادی دلار را عرضه می‌کردند. به‌عنوان مثال، یکی از متقاضیان عنوان کرد که در آخرین روز هفته از یکی از صرافی‌های منطقه فاطمی تنها با استفاده از کارت ملی هزار دلار دریافت کرده است. باید دید روز شنبه تمام صرافی‌ها فروش دلار را منوط به شرط‌های یاد شده خواهند کرد یا عرضه ارز به شکل گذشته ادامه پیدا خواهد کرد؟


فروش دلار در بازار آزاد با 7 قیمت مختلف

بازار ارز این روزها در شرایطی با التهاب مواجه شده است که در بازار آزاد با هفت نرخ متفاوت فروخته می‌شود؛ مسئله‌ای که به دلال بازی و افزایش قیمت‌ها دامن زده و منجر به بی‌نظمی بازار ارز شده است.

به گزارش ایسنا، بازار ارز این روزها همه توجه‌ها را به سمت خود جلب کرده است. ماه گذشته ارزهای مهم در بازار آزاد جهش بی‌سابقه‌ای داشت؛ به طوری که دلار آمریکا به مرز ۵۰۰۰ تومان هم نزدیک شد اما بعد از چند هفته و در شروع اسفند قیمت ها رو به کاهش گذاشت و هر دلار به کمتر از ۴۵۰۰ تومان رسید؛ اما این کاهش قیمت در شرایطی اتفاق افتاد که بسیاری از صرافی‌ها از فروش ارز خودداری می‌کنند و عملا فروش دلار و یورو به چند صرافی محدود شده است.

از طرفی مشاهدات از بازار در روزهای گذشته حاکی از تشکیل صف‌های طولانی مقابل صرافی هاست؛ اتفاقی که به نوعی یادآور سال ۱۳۹۰ است که جهش‌های دلار باعث بهم ریختگی بازار شد و یک شبه سودهای کلانی به جیب عده‌ای رفت؛ کسانی که به واسطه رانت‌هایشان از وضعیت بازار مطلع بودند.

بررسی‌ها از بازار ارز نشان می‌دهد که در میزان فروش ارز به افراد هم محدودیت وجود دارد و برخی صرفی‌ها تا سقف ۱۰۰۰ دلار به افراد ارز می فروشند که البته به نظر می‌رسد برخی افراد به واسطه‌ آشنایی‌شان با صرافی‌ها می‌توانند مقدار بیشتری هم ارز خریداری کنند.

مسئله ای که این‌بار کارشناسان و ناظران بازار از آن اظهار نگرانی می‌کنند این است که هجوم سرمایه‌های کلان و حتی خرد از سپرده‌های بانک‌ها به بازار ارز و سکه باعث ایجاد التهاب در بازار و با افزایش تقاضا به شکل کاذب باعث بالا رفتن مجدد قیمت‌ها شود.

بازار ارز تبدیل به جزیره‌های جداگانه‌ای شده است که هر کدام دلار را با قیمت خودشان عرضه می‌کنند. دلار نقدی،‌ دلار صرافی‌ها، دلار فردایی سبزه، دلار فردایی پاساژ افشار، دلار نقدی سبزه، دلار نقدی پاساژ افشار و دلار پاساژ سلیمانیه از جمله محل‌هایی است که دلار را با نرخ‌های متفاوت از هم می‌فروشند؛ اتفاقی که تا چندی پیش هم در بازار سابقه نداشت و قیمت‌ها در میان صرافی‌ها مختلف تقریبا تفاوتی با هم نداشتند اما امروز به طور رسمی دلار با چندین نرخ مختلف در بازار عرضه می‌شود.

آنچه که مشخص است این است که تک نرخی شدن ارز با این شرایط دیگر امکان پذیر نیست.


گزارش میدانی؛ بازار ارز دوباره آشفته شده است

بازار ارز دوباره آشفته شده است؛ دلالان در آستانه شب عید خیمه‌شب بازی راه انداخته‌اند و دلارفروشی، شغل دوم برخی کارمندان شده است.

خبرگزاری مهر نوشت: گزارش‌های میدانی حکایت از آن دارد که باز هم بازار ارز به دست دلالان افتاده است و تکرار برخی سیاست‌های اشتباه در بازار ارز، همه را نگران کرده است. در این میان، حتی تدابیر دولتی هم دیگر جواب نمی‌دهد و بازار ارز تا حدود زیادی از کنترل دولت خارج شده است.

نکته حائز اهمیت، ورود طیف‌های جدیدی به صف خریداران و فروشندگان ارز در بازار است. اکنون علاوه بر دلالان، واسطه‌ها، متقاضیان بخش‌خصوصی و کارخانه‌داران و حتی زنان خانه‌دار که به تازگی به جرگه خریداران ارز پیوسته‌اند، ردپای برخی کارمندان را هم می‌توان در این بازار دید که دلارفروشی را شغل دوم خود کرده‌اند.

یکی از دلارفروشان کارمند می‌گوید: روزها بعد از اتمام ساعت کار به بازار ارز می‌آیم و با توجه به آشنایانی که در این بازار دارم، اقدام به معامله ارز می‌کنم. به نظرم کار جذابی است و می‌تواند درآمدزایی خوبی برای من داشته باشد.

وی می‌افزاید: حتی افرادی را سراغ دارم که شغل دوم خودشان را خرید و فروش ارز انتخاب کرده‌اند.



علی February 15, 2018 01:27 AM

چیز زیادی در این مورد نمیشه گفت چرا که از قدیم گفتند : خود کرده را تدبیر نیست چهل سال شعار مرگ بر برای همه کشورها غیر از خودمان و خندیدن به معاهده‌های جهانی و زیر پا گذاشتن بی مهابای حقوق بشر توسط رژیم و حمایت توده نا آگاه موجب وضع امروز ماست که این وضعیت مصداق شعر آتش در نیستان مشتاق علیشاه است و آتش دلار نیستان شعارهای پوچ و بی معنی ما را می‌سوزاند شاید با سوختن این جماعت همراه مردم سیمرغی برخیزد و ایران را جانی دوباره بخشد

گزارش یا اعتراض به این نظر


شهنام February 15, 2018 05:15 AM

وقتی امام فرمودند اقتصاد مال خر است دور اندیشی خود را به منصه ی ظهور نهادند آن امام همام میدانستند فقط جمهوری اسلامیست که میتواند ارزش دلار را هفت هزار برابر کند آیا ایمان نمی آورید به قدرت مدیریت امام زمان و نایب بر حقش؟ حیرتا

گزارش یا اعتراض به این نظر


یک ایرانی February 15, 2018 07:17 AM

اضافه بر همه مسائل درستی که علی در بالا به آنها اشاره کرد باید بگویم که اقتصاد جمهوری اسلامی اقتصاد فرمایشی و یا کنترل شده است که اگر این نوع اقتصاد کمونیستی کارایی داشت روسیه و چین آن را تغییر نمیدادند چون تا زمانی که این رژیم خودش اعلام میکند که مواد غذایی و سوختی و منازل مسکونی و اتومبیل قیمت جهانی داشته باشند با دستور نمیشود دلار را پایین نگه داشت و قیمت دلار جهانی نشود چون مثلا قیمت مسکن بوسیله بسیاری از این صندوقهایی که امروز پول مردم را بالا کشیده اند به این روز افتاده و قیمتها با گرانترین شهرهای جهان مانند لس انجلس و سانفرانیسیکو برابری میکند پس تا زمانی که در بانکها دلار به قیمت آزاد و به هر مقدار که احتیاج دارند به خریداران پرداخت نشود قیمت دلار افزایشی خواهد بود در ایران روزانه به ۱۰۰ میلیون دلار احتیاج است نه ۵ میلیون دلار

گزارش یا اعتراض به این نظر


محسن February 15, 2018 11:55 AM

با دکترین خمینی در مورد اقتصاد که "مال خر" است و این نوابغی که در مجلس، کاملاً اقتصاددان شده و یک ضرب و تقسیم ساده را نمیدانند، که دلار هفتصد برابر شده و نه هفت هزار برابر! و وقتی پولی هفتصد برابر تنزل میکند، هفتصد درصد، که از نظر ریاضیات عبارت غلطی است، ارزشش را از دست داده و نه بیست درصد!
جای بحث دیگری است

گزارش یا اعتراض به این نظر


آرش-صبحی March 10, 2018 09:15 PM

درموردچرائیهای این شرط وشروط گذاشتن ها حدس وگمانه های بسیار میتوان زد وقتی دریک کشورهمه امورمیتواند با رابطه و رانتهای دولتی، ونهادهای حکومتی ونظامی صورت میپذیرد، این شرط وشروط گذاشتن ها چیزی بجزیک جوک اقتصادی وسیاسی نمیتواند باشد صرافها میتوانندبایک طرفندهمه شرط وشروط ها روزیرپا بگذارند وماست مالی کنند
نکته مهم اینست که متوجه میشویم آن حمله وهجوم وبگیر وببندهای صرافان هم یک نمایش بود تا بتوانند یک چند روزی فضای معاملات دلاررا آرام کنند ومسئله جهش دلار را به تیتر دوم وسوم پائین بیاورند که میبینم چنین شد جالبتراینه که توی همین خبر نرخ دلار۴هزار و۸صدوخرده ایآمده است ویاد سخنان روحانی باید بیفتیم که درگفتگوبارضا رشید پورگفته بودنرخ هر دلار ۴۷۵۰ تومان قطعا" دروغ است وامروزنرخ دلارحتی به ۴۹۱۰ تومان هم فروخته شده بود واقع بین باشیم

گزارش یا اعتراض به این نظر


آتش و آرام March 10, 2018 11:11 PM

اینکه برای خرید دلار شرایطی گذاشته شده است کمی مشکوک میزند تنها با یک شماره کارت ملی هویت مشخص شده و زودشناسی میشوند انگیزه پشت پرده پنهان شده را بزودی خواهیم دانست

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: