آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 26 بهمن ماه 1396 = 15-02 2018

سود ۲۰ درصدی سپرده موقتا برقرار می‌شود

رادیو فرانسه: برای مبارزه با افزایش بی‌سابقه قیمت ارز در بازار ایران و حمایت از پول ملی، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تصمیم‌های تازه‌ای را برای مهار ارزی اتخاذ و اعلام کرد. بازگشت موقت نرخ ۲۰ درصدی برای سپرده‌ها، انتشار اوراق مشارکت ارزی و پیش فروش ۶ ماهه و یکساله سکه بهار آزادی از جمله موازین جدیدی است که بانک مرکزی برای مهار بازار ارز اعلام کرده است.

دلار در روزهای گذشته تا مرز ۵ هزار تومان بالا رفت و موجب بروز نگرانی‌هایی در میان مردم و فعالان اقتصادی کشور شد. پلیس تهران روز گذشته با هماهنگی بانک مرکزی، ۱۰ صرافی را مهر و موم کرد، ۹۰ دلال ارز را بازداشت و ۷۵۵ حساب بانکی متعلق به دلالان ارزی را مسدود نمود؛ با این وجود، قیمت دلار در پایان دیروز چهارشنبه ٢۵ بهمن/ ١٤ فوریه فقط ۳۷ تومان کاهش یافت.

برای مقابله با شرایط بحرانی ارز در ایران، بانک مرکزی از بسته مهار ارزی با ۳ محور، رونمایی کرد: محور اول افزایش نرخ سود از کانال گواهی سپرده؛ محور دوم انتشار اوراق مشارکت ارزی و محور سوم؛ پیش‌فروش سکه بهار آزادی است.

انتشار گواهی سپرده ریالی، گام اول تصمیمات بانک مرکزی برای مهار ارزی از طریق جذاب کردن سپرده‌های داخلی است. در این راستا بانک مرکزی اعلام کرد که شبکه بانکی کشور می‌تواند از شنبه هفته آینده ۲۸ بهمن‌ماه/ ۱٧فوریه، به مدت ۲ هفته مبادرت به انتشار گواهی سپرده ریالی با نرخ ۲۰ درصد کند. اوراق مزبور با سررسید یک‌ساله منتشر خواهند شد و نرخ سود بازخرید قبل از موعد آن، ۱۴ درصد خواهد بود.

در واقع دارنده اوراق در صورت نگهداری آن به مدت یک سال، می‌تواند از نرخ سود ۲۰ درصد بهره‌مند شود و در حالت دوم، یعنی فروش اوراق در بازه کمتر از یک سال، سود ۱۴ درصدی را کسب کند.

انتشار اوراق مشارکت ارزی دومین گام مهم بانک مرکزی برای کنترل نوسانان بازار ارز و مهار قیمت‌هاست. در این رابطه، بانک مرکزی به شبکه بانکی کشور مجوز داد تا گواهی سپرده ریالی "ارز بنیان" با سررسیدهای ۱ و ۲ ساله منتشر کند. نرخ سود برای سپرده‌های یک ساله ۴ درصد و برای سپرده‌های ۲ ساله ۵/ ۴ درصد محاسبه خواهد شد. این اوراق علاوه‌ بر سودی که به دارنده اوراق می‌دهد، ریسک نوسانات ارزی را نیز پوشش می‌دهد.

بانک مرکزی همچنین تصریح کرده است که پرداخت‌ها برای خرید اوراق مشارکت ارزی به شکل ریالی است، اما بر پایه ارز محاسبه خواهد شد. به عنوان مثال اگر شخصی قصد خرید اوراقی با ارزش ۱۰ هزار یورو را داشته باشد، باید معادل ریالی آن یعنی ۶۰ میلیون و ۱۱۰ هزار تومان را در هنگام خرید به بانک بدهد. محاسبه معادل ریالی این ارواق، براساس نرخ سامانه "سنا" محاسبه خواهد بود.

پیش فروش سکه بهارآزادی، سومین اقدام مهم بانک مرکزی، برای روی‌گرداندن نقدینگی‌های سرگردان از بازار ارز است. بانک مرکزی اعلام کرده است که سکه بهار آزادی را در دو قالب ۶ ماهه و یکساله پیش‌فروش خواهد کرد.

نرخ پیش‌فروش ۶ ماهه سکه ، یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان خواهد بود. برای حالت یک ساله نیز نرخ پیش‌فروش یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است. این در حالی است که قیمت سکه در حال حاضر، در محدوده یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است.

بانک مرکزی در اطلاعیه‌ خود، اختلال اخیر در بازار ارز و افزایش بی سابقه قیمت ارز را به عوامل خارجی و عملیات سوداگرانه داخلی نسبت داده و اعلام کرده است که از تمامی امکانات خود برای خروج از وضع کنونی و بازگشت آرامش به بازار استفاده خواهد کرد.



شهنام February 15, 2018 04:37 PM

پس قراره بانک ها هم ورشکست بشن و این دمدمای آخر با وعده ی سود بیست درصدی میخوان ته مونده ی پول مردم رو هم بالا بکشن و افرار

گزارش یا اعتراض به این نظر


ابرار February 15, 2018 05:59 PM

اوراق سپرده و ارزی بانک مرکزی ایران اصلأ بی ارزشند چرا که زمانی که رژیم و بانک ورشکست کامل بشوند، هیچ کاری از این اوراق برنخواهد آمد و پول واحد تومانی و دلاری ملت برفناست اقلأ اگر مردم دلار را بصورت اسکناس بخرند در آینده نیز اسکناس دلار در دست دارند در صورتیکه اگر این اوراق را بخرند، زمانی بزودی فرا خواهد رسید که این اوراق سپرده و ارزی بانک حتی ارزش یک کاغذ را هم نخواهند داشت

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: