آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 26 بهمن ماه 1396 = 15-02 2018

بی‌ خبری از سرنوشت یک شاعر خوزستانی

خبرگزاری هرانا – محمد بم، شاعر خوزستانی که در اعتراضات سراسری دی‌ماه در شهر آبادان توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود پس از گذشت یک ماه و نیم همچنان در بازداشت به سر می‌برد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، محمد بم، شاعر اهل آبادان که در تاریخ ۱۲ دی‌ماه سال جاری در پی شرکت در تظاهرات اعتراضی بازداشت شده بود،پس از گذشت یک ماه و نیم همچنان در بازداشت به سر می‌برد. عدم تماس آقای بم با خانواده و بی‌خبری از سرنوشت و جزپیات پرونده‌اش موجب نگرانی خانواده و نزدیکان این شاعر آبادانی شده است.

محمد بم، پیش‌تر نیز به دلیل فعالیت های فرهنگی به خصوص در حوزه‌ی شعر دستگیر شده بود و پرونده‌ای در حال رسیدگی در دادگاه انقلاب دارد.

پیش از این ۴۷۶ تن از نویسندگان و هنرمندان با انتشار بیانیه‌ای خواستار آزادی این شاعر جنوبی شده بودند.
طی سال‌های اخیر حکومت جمهوری اسلامی ایران برخوردهای شدیدی با شاعران و نویسندگان داشته و در مواردی چند تن از آنها را به حبس، جریمه نقدی و شلاق محکوم کرده است و تعدادی نیز مجبور به خروج از کشور شده‌اند. در تازه‌ترین موارد دادگاه تجدیدنظر استان گلستان، حکم زندان و جریمه نقدی سه نویسنده به نام‌های “روزبه گیلاسیان”، “الهه سروش‌نیا” و “نیما صفار” را به اتهام نشر اکاذیب در فضای مجازی و اقدام علیه امنیت کشور تایید کرد. در این میان روزبه گیلاسیان و نیما صفار همچنان در زندان هستند. “سید مهدی موسوی”، “رضا اکوانیان”، “محمدرضا حاج‌رستمبگلو”، “فاطمه اختصاری” نیز شاعرانی هستند که طی سال‌های گذشته تاکنون، پس از بازداشت، شکنجه و حبس‌های بلندمدت مجبور به فرار و خروج از کشور شده‌اند.

در اعتراضات اخیر که بعضاً با عنوان «اعتراضات دی‌ماه» از آن یاد می‌شود، تعداد پرشماری از افراد در شهرهای مختلف بازداشت و مورد بازجویی قرار گرفتند. شهر آبادان نیز در تاریخ ۱۲ دی‌ماه شاهد تظاهرات گسترده مردمی همزمان با سایر شهرهای ایران بود.

طی این اعتراضات در سراسر ایران دست‌کم ۲۵ تن کشته شدند. بر اساس اعلام منابع رسمی اعتراضات در بیش از ۸۰ شهر برگزار شد و حدود پنج هزار نفر نیز بازداشت شدند.

برخی از بازداشت‌شدگان با تودیع وثیقه و تا هنگام برگزاری جلسه‌ی دادگاه آزاد شده‌اند و برخی از آنها به زندان منتقل شده‌اند. با این حال کماکان از سرنوشت و یا محل نگه‌داری شماری از بازداشتی‌ها اطلاع دقیقی در دست نیست.

آغاز اعتراضات در شهر مشهد در تاریخ ۸ دی‌ماه ۱۳۹۶ بود اما ناآرامی‌ها به سرعت به شهرهای دیگر تسری یافت. نیروهای امنیتی با خشونت کشنده روزافزون به این اعتراضات پاسخ داده‌اند.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: