آدرس پست الکترونيک [email protected]









آدينه، 27 بهمن ماه 1396 = 16-02 2018

هشتاد کودک-مجرم در ایران، در انتظار اعدام

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، روز جمعه شانزدهم فوریه، از حکومت ایران خواست اعدام کسانی را که پیش از رسیدن به سن قانونی مرتکب جرم شده‌اند، فورا متوقف کند.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از رادیو بین المللی فرانسه، زید رعد الحسین، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، گفت: “اعدام افرادی که در خردسالی مرتکب جرم شده‌اند، فارغ از نوع جرم و شرایطی که جرم در آن اتفاق افتاده، مغایر با حقوق بین‌الملل است.”

وی با اشاره به اعدام این افراد در ایران گفت که این امر نقض دو معاهده بین المللی است که این کشور امضا کرده است؛ یعنی کنوانسیون بین المللی حقوق مدنی و سیاسی و کنوانسیون حقوق کودک.

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد اضافه کرد: “متأسفانه باید بگویم که ایران این ممنوعیت قطعی را نقض کرده… بسیار بیشتر از هر کشور دیگر.”

زید رعد الحسین گفت از ابتدای سال میلادی تاکنون سه نفر شامل دو مرد و یک زن را، که در زمان خردسالی مرتکب جرم شده‌ بودند، اعدام کرده است.

به گفته این مقام سازمان ملل، هشتاد محکوم دیگر از این نوع در ایران، در انتظار اعدام به سر می‌برند.

سازمان دیده بان حقوق بشر نیز چندی پیش اعلام کرد که ایران، عربستان سعودی، پاکستان و یمن، چهار کشوری را تشکیل می‌دهند که مجرمان خردسال را پس از رسیدن به سن قانونی اعدام می‌کنند.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: