آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 21 اسفند ماه 1396 = 12-03 2018

مقصر سقوط هواپیمای تهران-یاسوج اعلام شد

سازمان هواپیمایی جمهوری اسلامی: بی‎توجهی شرکت آسمان به محدودیت پرواز خلبان/ خلبان در سال ۸۸ عمل جراحی قلب باز انجام داده بود؛ او مجاز به پرواز با یک کمک‌خلبان نبود

رسانه های حکومتی: سازمان هواپیمایی کشوری با انتشار گزارش مقدماتی سقوط هواپیمای پرواز تهران-یاسوج به انجام عمل قلب باز خلبان این پرواز و بی توجهی هواپیمایی آسمان به این محدودیت اشاره کرده است.

در بخشی از گزارش سازمان هواپیمایی با اشاره به انجام عمل قلب باز خلبان در سال 88 تاکید کرده است:
خلبان مرحوم برابر مقررات پزشکی مندرج در فصل های یک و شش از انکس یک و سند 8984 ایکائو و همچنین part MED مقررات پزشکی هوایی فعلی سازمان (AirCrew) با درج محدودیت سن بالای 60 سال و محدودیت OML معتبر پزشکی کلاس یک مواجه بوده است. نامبرده در سال 88 تحت عمل جراحی قلب باز قرار گرفته و پس از 9ماه منع پروازی داشته و بعد از از این مدت برابر مقررات پزشکی هوایی وقت ارزیابی های تخصصی توسط پزشک معتمد قلب سازمان به عمل آمده و با نظریه کمیسیون پزشکی هوایی وقت سازمان مورخ 24 خرداد 89 با محدودیت های زیر مجلس به پرواز شده است؛
1- اعتبار گواهینامه پزشکی شش ماه باشد
2- همراه یک خلبان یا کمک خلبان بدون محدودیت پزشکی و عملیاتی پرواز کند
3-در هر چک پزشکی هوایی ارزیابی تخصصی قلب و عروق نیز به عمل آید
این در حالی است که طبق گزارش سازمان هواپیمایی کشوری هواپیمایی آسمان به این محدودیت ها توجه نکرده است، در بخش پایانی گزارش مذکور آمده؛ 《کلیه خلبانان موظف به رعایت محدودیت های عنوان شده در گواهینامه خود و اعلام به واحدهای عملیات شرکت بوده و محدودیت های خلبان می بایست در برنامه ریزی عملیات شرکت مورد پایش قرار گیرد.》
در بخش دیگری از گزارش مقدماتی سازمان هواپیمایی کشوری درباره سقوط هواپیمای آسمان با اشاره به ساخت هواپیمای ATR آمده است؛ هواپیما از نوع توربو پراپ تولید سال 1993 میلادی و کارکرد آن 28857 ساعت پروازی و 28497 سیکل پروازی بوده است.
بخش هایی از گزارش مقدماتی سازمان هواپیمایی کشوری در ادامه می آید؛
در بخش آرایش فنی 0170-2009; No A این هواپیما به دلیل تحریم شرکت آمریکایی انجام نپذیرفته بوده با این حال شرکت آسمان بر اساس دستورالعمل کارخانه اقدام به انجام یک راه حل مقطعی یا AMOC کرده است. این راه حل باید به اطلاع سازمان هواپیمایی کشوری می رسیده که نرسیده است.
خلبان پرواز با اذعان به سقف پوشش ابر 15000 پایی در منطقه، در تماس با برج یاسوج قصد خود را ادامه مسیر تا روی فرودگاه براساس طرح تقرب و پرواز به حالت VMC از سمت چپ باند برای فرود بیان کرده است.
پرواز برای کاهش ارتفاع به 17000 پایی مجاز شده بوده است اما کرو ابتدا با تنظیم ارتفاع 15000 پا روی خلبان خودکار اقدام به آغاز کاهش ارتفاع کرده و سپس ارتفاع 14000 پا را روی اتوپایلوت ست کرده اند و از ارتفاع مجاز شده و ارتفاع ایمن منطقه پایین تر آمده اند. سیستم های هواپیما از جمله موتورها و سیستم یخ زدایی طبق خواست خلبان ها کار می کرده و مشکل فنی تا این لحظه دیده نشده است. کرو در ساعت 9:31:14 هشدار استال دریافت کرده اند. سرعت هواپیما در این لحظه 117 نات و گشتاور موتورها روی 67 درصد بوده است. هواپیما سپس هشدار GPWS دریافت کرده است.

خلبانان تا ثانیه ای قبل از برخورد به دلیل پوشش ابر متوجه وجود کوه در روبرو نشده اند و در لحظه آخر با مشاهده کوه سعی در انجام مانور شدیدگردش به چپ جهت پرهیز از برخورد داشته اند که بی نتیجه بوده است. ترکیب خدمه پروازی (خلبان و کمک خلبان) برای این پرواز در مغایرت با محدودیت های تعیین شده توسط سازمان بوده، خلبان مجاز به پرواز با یک کمک خلبان نبوده و موضوع می بایست مورد دقت واحد عملیات شرکت هواپیمایی آسمان قرار می گرفت. همچنین در بخش از این گزارش شایعات مربوط به آتش سوزی اطفای حریق هواپیما توسط مسافران تکذیب شده است.


روايت منبع امنیتی از سقوط پرواز ياسوج

«كانال سايبرى عماريون» مدعي شده که سقوط هواپيماي تهران-ياسوج، توطئه‌اي براي حذف «جاسوسان محيط‌زيست» بوده است. هنوز خبر شوک‌کننده سقوط هواپيماي آي‌تي‌آر ۷۲ شرکت هواپيمايي آسمان هضم نشده بود که محمدرضا تابش، رئيس فراکسيون محيط زيست مجلس در اطلاعيه‌اي از حضور جمعي از فعالان محيط زيست در اين سانحه هوايي خبر داد: «حادثه تأسف‌بار سقوط هواپيما در مسير ياسوج که منجر به جان‌باختن ده‌ها نفر از سرنشينان و کادر هدايت‌کننده هواپيما شد و جمعي از متخصصان متعهد و از خود گذشته محيط زيست و منابع طبيعي که در روزهاي اخير با حضور در مجلس از تلاشگران اين عرصه و فعاليت‌هاي آنها مستندا دفاع کردند را به کام مرگ کشيد، موجب تأسف و تأثر فراوان شد».

به گزارش شرق، اشاره تابش به حضور فعالان محيط زيست در مجلس به پيگيري‌هاي آنها در زمینه دستگيري همکاران خود به جرم جاسوسي مربوط بود.

در‌حالي‌که با گذشت بيش از يک هفته از اين سانحه هوايي هنوز جست‌وجوي اجساد جان‌باختگان ادامه دارد، کانال «عماريون» ادعا کرده که سقوط اين هواپيما «داراي ابهام و رازآلود است. اين کانال در نوشته‌اي با تيتر «اين پرواز عمدا انجام شد، براي حذف فيزيکي جاسوسان محيط زيست»، مدعي شده «گرچه اجازه پرواز هواپيماي تهران_ياسوج که داراي نقص فني محرز بوده بسيار داراي ابهام و رازآلود بود اما با پيگيري و بررسي سرنشين‌هاي اين پرواز به ۱۶ مسافري برمي‌خوريم که همه با سيدامامي، جاسوس پرونده‌هاي محيط زيست به‌نوعي ارتباط داشته و رد جاي پايشان در اين پرونده باقي مانده بود».

عماريون در بندي ديگر نوشته: «البته جدای از اين مطلب که چه کساني در اين موضوع و سقوط، مقصر هستند و بايد پيگيري شود، اين است که هنگامي که مهره‌اي از سلسله جاسوسان گرفتار دستگاه امنيتي کشور مي‌شود، براي جلوگيري از افشاشدن سر‌حلقه آنها غالبا پروژه حذف جاسوسان کليد مي‌خورد».



آرش-صبحی February 27, 2018 10:22 AM

تشکیلات عماریون تشکلی وابسته به نهادهای امنیتی حکومت اسلامی است که خوددر بسیاری از کشتارها وخذفهای فیزیکی مخالفین اگر نه بعنوان عامل اجرائی، بلکه بعنوان اطاق فکرسازمان اطلاعات سپاه از خط دهندگان وتئوری پردازان چنین اقداماتی بوده وهست راه دور نرویم پیوستگی سردار توریسین حسن عباسی با تشکل عماریون یک شاخص برجسته است که میتوان از همین مجمل به عمق عملکرد وخروجی های این نهاد جهنمی بیشتر وبهتر پی برد نمونه دیگرش همین مقال ومطلبی است که از مرکز فکر عماریون بیرون آمده که خود دربردارنده اتصال این تشکل با نهادهای امنیتی، بویژه سازمان اطلاعات سپاه میباشد

گزارش یا اعتراض به این نظر


پلنگ ایران زمین February 27, 2018 03:34 PM

هموطنان گرامی،
بدلیل امنیت جان سوار هواپیمایی نشوید
بخصوص اگرکسانی مانند عباس آخوندی در آن باشند بدلیل ترور از سوی رژیم
به ویژه اگر دانشمند وپژوهشگر هستید
و همچنین تیم ورزشکاران و مردم مخالف رژیم
برای مسافرت تداوم امنیتی زیر را نگرش کنید:
بیخبری نزدیکان ناشناس ازانگیزه مسافرت شما
سفارش تاکسی و اتوبوس نه بوسیله تلفن ویا گوشی
به کارگیری از خودروی شخصی که شب پیش در گاراژ امنی نگهداری شده باشد
تردید به حضور فردی مشکوک در نزدیکی وسیله نقلیه شما از آغاز تا پایان سفر

گزارش یا اعتراض به این نظر


سيامك شوروى February 27, 2018 09:11 PM

با درود!
آنچه ميتوان از اين گزارش خواند هدف عماريون است كه اين پيشامد را "توطئه براى حذف جاسوسان محيط زيستى" ميخواند اما اشتباه نبايد كرد كه اين "توطئه" را كار جمهورى اسلامى نميدانند بلكه هدفشان تنها لاپوشانى و نسبت دادن آن به "دشمنان انقلاب" ميباشد بايد چشم براه خواندن گزارشى بود كه افتادن اين هواپيما را كار اسرائيل و آمريكا و هدف از آنرا كشتن جاسوسانشان براى جلوگيرى از فاش شدن بيشتر اسرار بداند
جمهورى اسلامى دهه ها از چنين ترفندهائى سود برده اما امروز كمتر ايرانى اى باور به چنين دروغهائى دارد بلكه خلاف آنها را از آنها در ميابند، چنانچه اين گزارش را سندى گويا بر دست داشتن جمهورى اسلامى در افتادن هواپيما ميبينند كه هدفش كشتن ياران آنانى بود كه جمهورى پليد اسلامى آنها را "جاسوسان محيط زيستى" مينامد پاداششان در راه است!
سيامك شوروى

گزارش یا اعتراض به این نظر


آتش و آرام March 4, 2018 03:39 PM

به این عکس نگاه کنید نه برفی ونه کوهی یک ساختمان پشت سر و علفزار دیده میشود
جعبه سیاه را همان روز دوم به کمک دوستان گرانمایه روسی از راه ردیابی رادار پیدا کرده و آنرا نیست و نابود کرده اند این بازیها برای چه میباشند؟ چه چیزی را میخواهند اثبات کنند؟

گزارش یا اعتراض به این نظر


آرش-صبحی March 4, 2018 05:42 PM

اینکه در چنین حوادثی رویه قانونی واگذاری جعبه اسرارهواپیما، یا همان جعبه سیاه چگونه است همه مردم منجمله من نگارنده چندان اطلاعی از چند وچون آن ندارم وندارند اما اینکه یک گروه میخواسته اند خارج از مجاری قانونی جعبه سیاه را بردارند وبه تهران ارسال نمایند و کار به درگیری فیزیکی رسیده است جای سئوال بسیار دارد میتوان تصور نمود که گروه مورد بحث در زمره همان باند مافیائی مرگ باشند که تصمیم به سقوط تعمدی هواپیما وکشتار ۶۶ انسان بیگناه گرفته بودند در این زمینه آقای حسن روحانی باید بدون ملاحظات سیاسی برای مردم وخانواده جانباختگان، بویژه خانواده 16 کارشناس محیط زیستی این هواپیما قضیه را بصورت روشن با ملت ایران در میان بگذارد در غیر اینصورت دولت روحانی میتواند از جمله متهمین پرونده باشد

گزارش یا اعتراض به این نظر


كيوان March 4, 2018 09:25 PM

زمانى كه مردم ايران در بيش از هشتاد شهر تظاهرات كردند من سريعا در اين وبسايت نوشتم كه بزودى چند اتفاق در ايران كه منجر به كشته شدن عده اى است رخ خواهد داد و دقيقا گفتم احتمال سقوط هواپيما يا چيزى مشابع ان براى انحراف افكار عمومى انجام داده خواهد شد البته من نه اينده نگرم نه جادوگر بلكه اين روند هميشه در جمهورى اسلامى موجود ميباشد بدبخت مردم

گزارش یا اعتراض به این نظر


اردشیر March 5, 2018 09:38 AM

یا به عبارت ساده تر عماریون که یک جناح تقریبا برکنار شده از قدرت در جمهوری اسلامی است و در لایه های زیرین فعالیت دارد علنا دست به افشاگری بر ضد اربابان خود زده است البته با کلمات رد گم کننده ای همچون جاسوس و جلوگیری از افشای سر حلقه و از این دست می توان این را تهدیدی از سوی نهادهای امنیتی بر ضد مردم البته به صورت غیر مستقیم هم به حساب آورد دست کم با افشاگری غیر مستقیم دست داشتن حکومت در این جنایت را علنی و باقی فعالان میهن پرست که برای سرزمین خود دلسوز هستند را نیز تهدید به حذف به عنوان جاسوس به دست عوامل همیشه ناپیدا در ساختار جنایت کار اسلامی می کنند گناه ماست که نشسته ایم

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: