آدرس پست الکترونيک [email protected]









یکشنبه، 6 اسفند ماه 1396 = 25-02 2018

نگرایی از وضعیت دو شهروندخبرنگار درویش

نگرانی گزارشگران بدون مرز از وضعیت سلامت رضا انتصاری و کسری نوری

خبرگزاری هرانا – گزارشگران بدون مرز با انتشار بیانیه ای نگرانی عمیق خود را از وضعیت سلامت شماری از شهروندخبرنگاران که در شامگاه ۱ اسفند ۱۳۹۶ در درگیری های پلیس و دراویش گنابادی بازداشت شده‌اند، اعلام کرد.

من کامل بیانیه سازمان گزارش‌گران بدون مرز را در ادامه بخوانید؛

از تاریخ ۳۰ بهمن ۱۳۹۶ به مدت سه روز خیابان پاسداران تهران صحنه درگیری‌های پرخشونت میان نیروهای انتظامی و درویشان گنابادی بود. در این درگیری‌ها دست‌کم هفت نفر کشته شدند؛ از این میان سه تن از مأموران نیروی انتظامی و بسیج، صدها نفر زخمی و بیش از سیصد نفر بازداشت شدند. در میان بازداشت‌شدگان نام شماری از همکاران سایت مجذوبان نور؛ رضا انتصاری و کسری نوری و فائزه عبدی‌پور تأیید شده است. این سایت تنها منبع اطلاع‌رسانی مستقل درویشان گنابادی است که درباره درگیری‌ها با انتشار ویدئو‌هایی از خشونت پلیس اطلاع‌رسانی می‌کرد.


کسری نوری و رضا انتصاری

بنا بر گفته‌ی شاهدان؛ مأموران نیروی انتظامی، رضا انتصاری و کسری نوری را در نخستین ساعات بامداد ۱ اسفند به هنگام بازداشت به شدت کتک زده‌اند. از این تاریخ خانواده و همکاران انها هیچ اطلاعی از وضعیت سلامت و محل بازداشت آنها دریافت نکرده است. مقامات مسئول نیز در این باره اطلاعات رسمی منتشر نکرده‌اند. با این حال برخی از آزادشدگان در ۴۸ ساعت گذشته، گفته‌اند که این دو که به شدت مجروح شده بودند پس از بازداشت به دلیل شدت جراحات به بیمارستان امام سجاد نیروی‌ انتظامی منتقل شده‌اند. برخی دیگر تأکید دارند کسری نوری و رضا انتصاری بر اثر شدت جراحت هم‌اکنون در کما بسر می‌برند.

رضا معینی مسئول بخش ایران گزارشگران بدون مرز در این باره می‌گوید: «ما به شدت نگران وضعیت سلامت این دو خبرنگار هستیم. نبود شفافیت و عدم پاسخگویی مسئولان قضایی درباره‌ی بازداشت، سلامت و چرایی بستری شدن آنها در بیمارستان غیرقابل پذیرش است. ما مقامات عالی‌رتبه‌ی نظام را به انجام تعهد‌های خود دعوت می‌کنیم. آنها متعهد به رعایت موازین و میثاق‌های جهانی ناظر بر حقوق بشر هستند. مسئولیت سلامت و جان این زندانیان بر عهده این مقامات است.»

رضا انتصاری و کسری نوری پیش از این چندین بار بازداشت و زندانی شده‌اند. به‌ویژه در طی ده سال گذشته درویشان گنابادی قربانی سرکوب و آزارگری بنیادگرایان نظام بوده‌اند.

جمهوری اسلامی ایران در رده‌بندی جهانی آزادی مطبوعات ۲۰۱۷ گزارشگران بدون مرز از میان ١٨٠ کشور جهان در رده‌ ١۶۵ قرار دارد.


یاوه گويی مرجع حکومتی داعشی علیه دراویش

مرجع تقلید شیعیان در مورد عرفان‌های کاذب افزود: در واقع آن‌ها کار داعشی‌ها را انجام دادند، داعشی‌ها همان وهابیان طرفدار توحید کاذب‌اند که همه را غیر از خود کافر می‌پندارند و خونشان را مباح می‌دانند، این گروه هم طرفدار عرفان کاذب‌اند و از جهاتی شبیه به هم هستند.

وی ابراز کرد: مسئله مهم اینجاست که بارها گفته‌ایم عرفان‌های کاذب سر از مسائل خطرناک دینی، اجتماعی و اخلاقی در می‌آورند که یک نمونه‌اش همین حادثه دردناک تهران بود. امیدواریم همه آن تبهکاران به‌زودی به جزای کار خود برسند و خداوند همه را از شر اشرار محفوظ دارد.


حمله آخوند داعشی به دراویش

علم الهدی امروز با حمله به دراویش گفت: مسئله درویشی و درویش بازی یک اندیشه نیست و هیچ کجایش عرفان نیست؛ این انحراف است و دکانی است که دشمن درست کرده است و تمام فرقه‌های درویش بازی در کشور ما پس از تحریم تنباکو توسط میرزای شیرازی، درست شد. انگلیسی‌ها مسئله انحراف را در این زمان از طریق گیس و سبیل و درویش بازی راه انداختند و حامی آنها در طول تاریخ گذشته نظام ستمشاهی، رجال سیاسی دست نشانده انگلیس و بعد آمریکا بودند.

این آخوند داعشی گفت: جریان درویشی با هیچ معیاری از معیارهای مذهب و دین و معیارهای عرفای حق سازگار نیست، سبیل کلفت و گیس کجای دین ماست؟ این جریان جاسوسی دشمن است؛ عده‌ای عناصر آگاه نیز که دنبال دین بی دردسر هستند دنبال اینها هستند، یعنی می‌خواهند همه چیز را با یک یاعلی مصالحه کنند و دینی داشته باشند که حلال و حرام نداشته باشد.

ئی افزود: از دل یک انحراف در قضیه گلستان هفتم دو سه شب پیش تهران، جریان اغتشاش و آشوب و بلوا و اجرای برنامه سیاسی دشمن در داخل کشور و ضرب و جرح مردم صورت گرفت. بابا این آشوبها آشوبهای معمولی که نیست، یک چیزهایی تصادفی نیست. اینها جریان نطفه فسادند، این نطفه فساد باید از اول انقلاب براندازی می‌شد و الآن که کار این نطفه فساد به اینجا کشیده است که رو در روی مردم امنیت کشور، دشمن امنیت کشور را هدف بگیرد، شدیداً اینها باید براندازی بشن.

در همین حال اعلام شد تعداد دستگیر ‌شدگان در ارتباط با درگیری روزهای اخیر دراویش در تهران به بیش از 600 نفر رسیده است. نیمی از دستگیر شدگان که به زندان تهران بزرگ منتقل شده‌اند را مردم عادی و تظاهر کنندگان و کسانی که به دراویش پپوسته بودند؛ تشکیل می‌دهند.


زمینه چینی برای اعدام دراویش معترض

به گزارش تسنیم، محمدعلی موحدی‌کرمانی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و خطیب نمازجمعه تهران در نماز عبادی و سیاسی جمعه این هفته تهران با اشاره به اغتشاشات رخ داده در خیابان پاسداران تهران، گفت: از قوه قضائیه می‌خواهیم با این جنایتکاران که مرتکب قتل شدند به شدت برخورد کند.مسئله امنیت، مسئله‌ای نیست که به این سادگی‌ها بتوان از کنار آن عبور کرد.

همچنین جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با صدور اطلاعیه‌ای خواستار برخورد قاطع با مجرمین و آشوب‌طلبان حادثه پاسداران شد.


بیانیه هشدارآمیز دراویش خطاب به حاکمان

بنا به گزارشها، شمار دراویش دستگیرشده در تهران به حدود 400 نفر رسیده است. به گفته شاهدان، هنگام انتقال آنان به زندان، ماموران حکومتی به شکل تونلی ایستاده بودند و دروایش را بطور وحشیانه‌ با باتوم مورد ضرب و شتم قرار می دادند. (عکس زیر)

تعداد زیادی از بازداشت شدگان دچار جراحت‌هایی مانند شکستگی سر و دست و پا شده‌اند ولی بدون معالجه به زندان انتقال یافته‌اند. گفته می شود رضا انتصاری، کسری نوری و بهنود رستمی پس از زخمی شدن با گلوله ماموران به بیمارستان منتقل شده‌اند و پس از آن خبر جدیدی از آنان در دسترس نیست؛ مقامات قضایی و امنیتی در پیگیری خانواده ها از پاسخگویی خودداری می کنند. از محل نگهداری و وضعیت سلامتی لیلی نایب‌زاده یکی از زنان بازداشت شده که باردار است، نیز اطلاعی در دست نیست.

این در حالیست که دبیر شورایعالی امنیت حکومت ایران امروز دراویش را تهدید کرد و گفت: با بانیان، طراحان، عناصر پشت پرده و عناصر مجری آشوب‌های اخیر برخورد قاطعی خواهد شد.

به گزارش فارس، علی شمخانی روز پنجشنبه در حاشیه مراسم تشییع تعدادی از نیروهای حکومتی که گفته می شود در درگیریهای اخیر کشته شده اند، در گفت‌وگو با شبکه خبر عنوان کرد: جمهوری اسلامی حتما با بانیان، طراحان، عناصر پشت پرده و عناصر مجری برخورد قاطعی خواهد کرد و ریشه این نوع فتنه‌ها را در کشور خواهد خشکاند.

در همین حال سایت مجذوبان نور وابسته به دراویش در بیانیه ای نوشت: برنامه‌ریزان امنیتی کشور رفتارشان بگونه‌ ای نباشد که جامعهٴ درویشی را از مشی صلح‌ طلبانه پشیمان نمایند

این منبع نوشت: اقدامات خشونت‌آمیز و بکار بردن سلاح از سوی ضابطین دادگستری و برخورد قهرآمیز و حمله به جمع دراویش و ضرب ‌و شتم شدید و توهین و فحاشی به آنها در حین بازداشت، انتساب اتهامات بی‌ پایه و اساس به دستگیرشدگان، بی‌ رحمی و رفتار قلدرمآبانه و شقاوت بیش از حد؛ هشدار و زنگ خطری‌ است برای دولتمردان کشور و جامعه درویشی.... برنامه‌ریزان امنیتی کشور باید به این نکته توجه نمایند که رفتارشان به‌گونه‌ ای نباشد که جامعه درویشی را از مشی صلح‌ طلبانه پشیمان نمایند و به اجبار آنها را وادار به واکنش‌هایی نمایند که با اصول اعتقادی آنها در تعارض است.... بر اساس آموزه‌های درویشی همه‌‌ درویشان از هرگونه تنش و ایجاد بحران در جامعه پرهیز می‌کنند اما این بدان معنا نیست که حقوق حقه‌ خود را نادیده بگیرند.

ایران پرس نیوز




پیشگو February 22, 2018 04:06 PM

کار حکومت را یک سره میکنیم بی شرفهای حاکم تونل مرگ را سربازان عراقی
برای اسرای ایرانی ساختند
از این پس اگر به شما رحم کنیم ایرانی نیستیم
استفراغ اسلامی شما جهان را به گند کشیده
بازی شما دزدی و حقیقت ما آزادی
دگر راهی جز نابودی شما برایمان نمانده
حکومت ننگین اسلامی شما درس عبرت بزرگی برای
مسلمانان جهان خواهد بود علی گدا مرده یا زنده فرقی نمیکند
دزدان را بی چاره میکنیم

گزارش یا اعتراض به این نظر


آرش-صبحی February 22, 2018 04:33 PM

سخنان فرمانده انتظامی مبنی بر استفاده از ار پی جی ونابود کردن منزل نورعلی تابنده قطب دروایش گنابادی از یکسو موضعگیری بی شرمانه دبیر شورای امنیت ملی با این صراحت از سرکوب ونابودی دراویش، وتم وتیترتبلیغاتی حسین شریعتمداری، واطلاق کردن دراویش به داعش، همه وهمه حکایت از سناریوئی دارد که نظام اسلامی برای دراویش نوشته است ومیخواهد از منش صلح جویانه آنها سوء استفاده نماید رژیم تا آنجا گستاخانه صحبت میکند که شاید بیانیه قطب دراویش گنابادی را نوعی هراس تلقی نماید وبخواهد از آن سوء استفاده جدی نماید بهمین دلیل دراویش عزیز گنابادی وملت ایران باید این نوع سخنان و تبلیغات مسموم کیهان را حرکتی در جهت اعمال خشونت امیز داعشی وبمنظور زمینه سازی جهت سرکوب دراویش تلقی نماید و در آینده ملت ودراویش درکنارهم باشند

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: