آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 7 اسفند ماه 1396 = 26-02 2018

شکست پروژه اسلامی کردن علوم و باقی ماجرا

روحانی می‌گوید اسلامی کردن علوم در ایران شکست خورده است

انتقاد تند صادق لاریجانی به اظهارات روحانی درباره شکست پروژه اسلامی کردن علوم

به گزارش رادیو آلمان، رئیس قوه قضائیه درانتقادی تند به اظهارات حسن روحانی گفت، اینکه "پروژه اسلامی‌شدن علوم در جمهوری اسلامی شکست خورده سخن کاملاً نابجایی است". ازنظر لاریجانی "اینکه علم وایدئولوژی ارتباطی با هم ندارند یک حرف قرن هجدهمی است".

از نظر صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی "تز بی‌طرفی علم مربوط به ۲۰۰ سال پیش است".

به گزارش خبرآنلاین، آملی لاریجانی می‌گوید: «اینکه گفته می‌شود اسلامی کردن علوم امر محالی است و علم و ارزش و ایدئولوژی ارتباطی با هم ندارند یک سخن قرن هجدهمی است. به ضرس قاطع می‌گویم که از میان صاحبنظران بنام در مغرب زمین در زمینه فلسفه علم، افراد بسیاری این سخن را قبول ندارند و ورود ارزش‌ها از نواحی مختلف به علوم، بحثی پذیرفته شده است.»

رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی معتقد است، این‌که گفته شود "پروژه اسلامی‌شدن علوم در جمهوری اسلامی شکست خورده کاملاً سخن نابجایی است" و این مقوله "با اظهارات پوپولیستی و بدون تحقیق سازگار نیست".

حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران پیش از این گفته بود که تقسیم علوم به علوم اسلامی و غیراسلامی صحیح نیست. روحانی در سخنرانی خود از عده‌ای انتقاد کرده که خواستار یافتن مبانی هر علمی در قرآن و دین هستند. روحانی تلاش برای یافتن "ریشه هر علمی در آیه و روایات" را نادرست خوانده است.

از نظر روحانی، «علم به نوع تفکر و ایدئولوژی وصل نمی‌شود. در کشور جناح‌بندی داریم، اما نمی‌توانیم بگوییم علم ریاضی اصولگرایان و علم ریاضی اصلاح‌طلبان. علم مرز نمی‌شناسد عده‌ای در کشور سال‌ها فیزیک و شیمی اسلامی درست کردند، مقصود چیست؟ پول‌های زیادی خرج شده است و وقت زیادی صرف شده است. جبر، جبر است. ریاضی هم ریاضی است.»

صادق لاریجانی در جلسه مسئولان عالی قضایی گفته است: «از کسانی که می‌گویند پروژه اسلامی‌کردن علوم در کشور شکست خورده است باید پرسید که شما چقدر در این زمینه تحقیق کرده‌اید و از مباحث مربوط به این حوزه چقدر اطلاع دارید؟».

به باور رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی، اینکه گفته شود "علم دینی" نداریم، "استدلال سخیفی است". صادق لاریجانی معتقد است: «اسلامی کردن علوم به عنوان یک موضوع مهم فلسفی، کلامی و دینی شکست نخورده بلکه این شکست خوردن توهم کسانی است که بیشتر کار سیاسی می کنند تا کار دقیق علمی و فلسفی».

رئیس قوه قضائیه به نظرات یک فیلسوف آلمانی اشاره کرد و گفت: «گادامر، فیلسوف آلمانی معروف که در کتاب کلاسیک و مشهور خود با عنوان "حقیقت و روش" به کرات بحث پیش‌فرض‌ها و پیش‌دانسته‌ها را مطرح کرده و می‌گوید که نگاه پوزیتیویستی حاکم بر علوم که در قرن ۱۸ و در عصر روشنگری مورد تاکید قرار داشت مردود است و هر فهمی نیازمند پیش‌فهم‌ها و پیش‌دانسته‌ها است. این پیش فهم‌ها و پیش دانسته‌ها می‌تواند حتی شامل پیش‌داوری‌ها هم باشد.»

"پول‌های بیشتری باید برای اسلامی کردن علم خرج شود"

رئیس قوه قضائیه در پاسخ به حسن روحانی که گفته است پول‌های زیادی برای اسلامی کردن علم خرج شده است، گفت: «اینکه گفته می‌شود پول‌های زیادی دراین زمینه خرج کرده‌ایم باید پرسید که چه میزان هزینه در این عرصه صرف شده و جمهوری اسلامی برای چنین بحث مهمی چقدر سرمایه گذاشته است؟ برای نتیجه‌بخش بودن چنین کار عظیمی باید صدها نفر بسیج شوند و نباید توقع داشت که در کوتاه مدت نتیجه‌ای به دست آید.»

حسن روحانی در انتقاد به تلاش‌ها برای اسلامی کردن علم گفته بود: "گذاشتن قرآن در داشبورد یک خودرو، آن را اسلامی نمی‌کند".



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: