آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 4 تیر ماه 1397 = 25-06 2018

رقیب اصلی اردوغان نتیجه انتخابات را پذیرفت

محرم اینجه، رقیب اصلی رجب طیب اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه شکست خود را در این انتخابات پذیرفت، هر چند آن را "ناعادلانه" توصیف کرد. رهبر حزب جمهوری خلق ترکیه همچنین اظهار داشت که با انتخاب مجدد اردوغان، ترکیه وارد رژیم خطرناکی شده که در آن قدرت در دستان یک نفر متمرکز خواهد بود.

به گزارش رادیو فرانسه، محرم اینجه که دیشب یکشنبه بیست و چهار ژوئن اردوغان را به دستکاری در نتیجۀ انتخابات متهم کرده بود، در کنفرانس خبری امروزش در آنکارا نتیجۀ انتخابات ترکیه را پذیرفت و افزود که میان نتایج رسماً اعلام شده و نتایج به دست آمده از سوی حزب متبوع او تفاوت چندانی وجود ندارد.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، دیشب یکشنبه ۲۴ ژوئن پیش از اعلام رسمی نتایج انتخابات، پیروزی مجدد خود و حزب متبوعش را در انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه اعلام کرد. اردوغان گفت که به سیاست نوسازی ترکیه ادامه می دهد.

بر پایه نتایج رسماً اعلام شده، رئیس جمهوری ترکیه از همان نخستین دور اول انتخابات با کسب ۵۲٫۵ درصد آرا به پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری دست یافت. محرم اینجه، رقیب اصلی او از حزب جمهوری خلق ۳١ درصد آرا را به دست آورد.

در انتخابات پارلمانی نیز حزب عدالت و توسعه ۴۲٫۵ درصد آرا و متحد ملی گرای آن اندکی بیش از ١١ درصد آرا را به دست آوردند. به این ترتیب، از مجموع ۶٠٠ کرسی مجلس ترکیه این دو حزب ۳۴۳ کرسی را از آن خود کرده اند.

در مقابل، دو حزب اصلی اپوزیسیون، یعنی حزب عرفیگرا و کمالیست "جمهوری خلق" با کسب ۲۳ درصد آرا ١۴۶ کرسی و "حزب دموکراتیک خلق ها" که از پشتیبانی گستردۀ کردها و احزاب چپگرای ترکیه برخوردار است با کسب ١١ درصد آرا ۶۷ کرسی مجلس جدید را به دست آورده اند. حزب ملی گرای "لی" نیز در مجلس آینده ۴۴ کرسی را کسب کرده است.

"حزب جمهوری خلق ترکیه" گفته بود که رجب طیب اردوغان اکثریت مطلق آرا را به دست نیاورده است. رهبر آن، محرم اینجه، حتا رئیس جمهوری ترکیه را به دستکاری در نتیجۀ انتخابات متهم کرده بود.

وزیر امور اروپایی دولت فرانسه، "ناتالی لوآزو"، از اظهار نظر دربارۀ نتایج انتخابات ترکیه خودداری کرد و گفت که ناظران "سازمان امنیت و همکاری اروپا" به زودی گزارش خود را در مورد انتخابات ترکیه اعلام خواهند کرد.

نرخ مشارکت در انتخابات ترکیه ۸۷ درصد اعلام شده است. رئیس جمهوری ترکیه در اظهارات دیشب اش گفت : از فردا برای تحقق وعده های انتخاباتی مان به مردم ترکیه شروع به کار خواهیم کرد. اردوغان همچنین گفت که مقامات ترکیه به مبارزه شان علیه تروریسم ادامه خواهند داد.

رجب طیب اردوغان افزود که ارتش ترکیه به عملیاتش در خاک سوریه ادامه خواهد داد تا ۳٫۵ میلیون پناهندۀ سوری در ترکیه بتوانند به کشورشان بازگردند.

رئیس جمهوری ترکیه در ادامه افزود که مردم این کشور مسئولیت های اجرایی و قانونگذاری را به او و حزب او واگذار کرده اند. او ابراز امیدواری کرد که "مخالفان برای پنهان کردن شکست شان نتایج انتخابات را زیر سئوال نبرده و دموکراسی ترکیه را مورد تردید قرار ندهند."

بر اساس تغییراتی که رجب طیب اردوغان سال گذشته در قانون اساسی ترکیه انجام داد، قدرت و اختیارات او به عنوان رئیس جمهوری افزایش یافته و به همان نسبت از قدرت پارلمان ترکیه کاسته شده است.



شهنام June 18, 2018 04:06 AM

وجود اردوغان و جمهوری اسلامی به هم پیوسته است جمهوری اسلامی نباشد بیزنس عظیم پولشویی ترکیه برای ایران هم تعطیل میشود و ترکیه باز هم باید کاسه ی گدایی جلوی اروپا و آمریکا دراز کند پس باید مهره را عوض کنند

گزارش یا اعتراض به این نظر


بهرام June 18, 2018 09:06 PM

بختک اسلامی در سال ۱۹۷۹ از ایران شروع شد و در باتلاق عقاید عقب مانده و ضدانسانی دینی رشد کرد و اینک پس از چهل سال جنایت و خونریزی و با معرفی دار و دسته هائی مانند جمهوری اسلامی، القاعده، طالبان، حماس، الشباب، بوکوحرام و داعش به مردم دنیا و بویژه مردم مسلمان زده نشان داد که این اندیشه چیزی برای آسایش و خوشبختی انسانها در چنته ندارد و اینک این مرداب روند خشک شدن را از ایران آغاز و تمام منطقه را در برخواهد گرفت که در طی این روند رژیمهای اسلامی یکی پس از دیگری در سراشیب فروپاشی خواهند افتاد

گزارش یا اعتراض به این نظر


مهسا June 22, 2018 12:21 PM

تا راه هاي تقلب در حكومتهاي ديكتاتوري باز هست ،مثل روسيه وايران وتركيه و ونزوئلا وكشورهاي ديكتاتور ديگر،شانس برنده شدن ادمهايي چون اردوغان بسيار زياد خواهد بود و سازمان ملل هم با رشوه خفه خواهد شد

گزارش یا اعتراض به این نظر


رضا.ف June 24, 2018 01:04 PM

بعد خانم مرکل ترامپ همه کار واسه اردوغان کرد از چشم پوشی و فشار برای تخلیه عفرین گرفته تا تحویل مجانی منبج به اردوغان اونم دم انتخابات یا تحویل ۲ تا ف۳۵ به اردوغان تا فقط اردوغان فقط رای بیاره میترسم از روزی که ترامپ با اخوندها هم کنار بیاد

گزارش یا اعتراض به این نظر


علی June 26, 2018 02:25 AM

فاتحه ترکیه هم خوانده شد این سلطان اردوغان با اسلامی کردن ترکیه تنها عامل پیشرفت ترکیه را که سکولاریسم باشد را از بین برده و پا جای پای حکومت ایران گذشته و با یک دیکتاتوری مذهبی پوست مردم ترکیه را خواهد کند

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: