آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 7 اسفند ماه 1396 = 26-02 2018

سه تن از مدیران کانالهای تلگرامی همچنان در زندان

سه تن از مدیران کانال های تلگرامی پس از ۱۹ ماه همچنان در زندان اوین به سر می برند

خبرگزاری هرانا – محمد مهاجر، علیرضا توکلی و محمدمهدی زمان زاده که مدیریت چند کانال تلگرامی را به عهده داشتند، بیش از ۱۹ ماه است در زندان اوین به سر می‌برند این سه نفر اواخر شهریور ماه سال گذشته بازداشت و هر کدام به ۱۲ سال حبس تعزیری محکوم شدند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، حمد مهاجر، علیرضا توکلی و محمدمهدی زمان زاده سه تن از مدیران کانال‌های تلگرامی بازداشت شده در ایران بیش از ۱۹ ماه است در زندان اوین به سر می‌برند، این سه نفر اواخر شهریور ماه سال گذشته بازداشت و هر کدام به ۱۲ سال حبس تعزیری محکوم شدند.

علیرضا توکلی متولد ۱۴ خرداد ۷۲ در تهران، محمد مهاجر متولد ۲۳ اردیبهشت ۷۲ در تهران، محمدمهدی زمان‌زاده متولد ۳۱ تیر ۷۲ در تهران فعلیت خود را در شبکه‌های اجتماعی از سال ۸۹ آغاز کرده بودند.

این افراد در نامه ای که نسخه ای از آن در اختیار هرانا قرار گرفته است می گویند ماموران وزارت اطلاعات طی چند ماه دوران بازجویی در بند ۲۰۹ زندان اوین قصد داشتند تا پرونده‌ را با انتساب آنها به یکی از سازمانهای اپوزیسیون سنگین تر کند و از این طریق آنها را با محکومیتی سنگین‌تر روبرو سازند.
به گفته این زندانیان، بازجویان برای اعتراف گرفتن از آنها از تهدیدهایی مانند بازداشت اعضای خانواده و محرومیت از کار و فعالیت‌های اجماعی و … استفاده کرده‌اند.
این فعالین کانال‌های تلگرامی از مهرماه سال ۹۵ تاکنون در بند ۸ زندان اوین نگهداری می‌شوند.

محمد مهاجر، علیرضا توکلی و محمدمهدی زمان زاده، که از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی، جمعا به ۳۶ سال حبس تعزیری محکوم شدند پس از اعتراض به حکم در تاریخ ۱۱ خرداد ۱۳۹۶ در دادگاه تجدیدنظر استان تهران به ریاست قاضی زرگر برگزار شد حاضر شدند.

در این جلسه که متهمان و وکلای آنان حاضر بودند قاضی زرگر بعنوان قاضی دادگاه حاضر نبود و قاضی بابایی مستشار دادگاه به قضاوت پرداخت.

در این دادگاه که حدود ۵ دقیقه به طول انجامید، قاضی بابایی به سه متهم و وکلای آنان گفت که هرکدام دفاعیه و لایحه خود را بنویسند و به دادگاه ارسال کنند.

یک منبع مطلع در این رابطه به گزارشگر هرانا گفت “قاضی بابایی نه تنها به وکلای متهمان اجازه صحبت نداد بلکه طی جلسه دادگاه به این سه تن گفت :شماها مرتدید و ضد انقلاب و تعجبم میکنم چرا تا الان اعدام نشدید!”
لازم به یادآوری است بر اساس حکم صادره از شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران که ۵ اردیبهشت ماه ۱۳۹۵ ابلاغ شد، هر یک از این فعالین به اتهاماتی از جمله “اجتماع و تبانی علیه نظام” به ۵ سال، “توهین به مقدسات” ۵ سال و “توهین به رهبر و بنیانگذار انقلاب” به ۲ سال و در یک مورد “شرب خرم” جمعا به ۱۲ سال حبس محکوم شده بودند.

محمد مهاجر و علیرضا توکلی

محمد مهاجر متولد ۱۳۷۲، در تاریخ ۲۰ شهریورماه ۱۳۹۵۰بازداشت و بعد از حدود یک ماه بازجویی، در تاریخ ۲۵ مهرماه به بند هشت زندان اوین منتقل شد.

علیرضا توکلی متولد ۱۳۷۲، در تاریخ ۱۲مردادماه ۱۳۹۵ بازداشت و بعد از شش ماه بازجویی مورخ ۷ بهمن ماه به بند هشت زندان اوین انتقال یافت.

محمد مهدی زمان زاده متولد ۱۳۷۲، مورخ ۱۳ شهریورماه ۱۳۹۵ بازداشت و مدتی بعد در تاریخ ۳ مهرماه به بند هشت زندان اوین منتقل شد.

این سه فعال ۲۳ ساله در شعبه یک بازپرسی دادسرای اوین توسط بازپرس “علی قناعت کار” تفهیم اتهام شدند و پس از چند مرتبه حضور در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران، مورخ ۲۱ فروردین ۹۶، آخرین جلسه رسیدگی به اتهامات آنان در این شعبه برگزار شد.

یک منبع مطلع درباره این پرونده به گزارشگر هرانا گفت که علاوه بر سه فرد محکوم شده، سه متهم دیگر نیز وجود دارد که هیچگاه بازداشت نشدند و صرفا در چند نوبت پس از احضار به اداره پیگیری مورد بازجویی قرار گرفتند اما تشکیل پرونده ای علیه آنان صورت نگرفت.
هرانا پیش از گزارش‌هایی از جزئیات برخورد با این سه زندانی و روند بازجویی های آنان منتشر کرده است.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: