آدرس پست الکترونيک [email protected]









چهارشنبه، 16 اسفند ماه 1396 = 07-03 2018

تحریم کره شمالی بخاطر ترور برادر رهبر

دولت آمریکا به خاطر استفاده از مواد شیمیایی در ترور برادر رهبر کره شمالی تحریم‌های تازه‌ای علیه این کشور اعمال کرد. بر پایه بررسی‌های دولت آمریکا برادر ناتنی کیم جونگ اون با ماده شیمیایی "وی‌ایکس" ترور شده است.

به گزارش دویچه وله، ایالات متحده آمریکا سوء قصد سال گذشته علیه کیم جونگ‌ نام، برادر ناتنی رهبر کره شمالی کیم جونگ اون را مصداق استفاده از سلاح شیمیایی دانسته و بر همین اساس تحریم‌های تازه‌ای علیه پیونگ یانگ اعمال کرده است.

خبرگزاری فرانسه روز چهارشنبه (۷ مارس/ ۱۶ اسفند) به نقل از هیثر ناوئرت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گزارش داد که بررسی‌های انجام شده حاکی از آن است که در ترور برادر ناتنی رهبر کره شمالی مواد کشنده اعصاب موسوم به "وی‌ایکس" به کار برده شده است.

"وی‌ایکس" ماده سمی بسیار کشنده‌ای است که از آن در جنگ‌افزارهای شیمیایی استفاده می‌شود. مطابق گزارش‌ها فوریه سال پیش (۲۶ بهمن ۱۳۹۵) دو زن در فرودگاه کوالالامپور، پایتخت مالزی با مالیدن این ماده به سر و صورت کیم جونگ نام باعث مسمومیت و مرگ او شده‌اند.

مطابق قوانین ایالات متحده آمریکا هر گونه استفاده از جنگ‌افزارهای شیمیایی و میکروبی ممنوع است و این کشور می‌تواند به استفاده از این گونه سلاح‌ها واکنش نشان دهد.

سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده می‌گوید تحریم‌های جدید علیه کره شمالی به همین دلیل اعمال می‌شود و آمریکا با برنامه‌های کره شمالی برای تولید سلاح‌های کشتارجمعی مدارا نمی‌کند.

کره شمالی دست داشتن در ترور بردار ناتنی رهبر این کشور را تکذیب کرده اما شواهدی دست داشتن ماموران اطلاعاتی کره شمالی در این سوء قصد را تائید می‌کند. پلیس مالزی در ارتباط با این ترور دست‌کم به یکی از دیپلمات‌های کره شمالی در این کشور مظنون بوده است.

کیم جونگ ‌نام، سال‌ها پیش از ترورش از کشور گریخته بود و در خارج زندگی می‌کرد. در ماه‌های گذشته گزارش‌هایی منتشر شده که بر مبنای آنها دیپلمات‌های کره شمالی پیش از ترور کیم جونگ نام تلاش کرده‌اند او را ترغیب به بازگشت به کشور کنند.

به نظر می‌رسد تحریم‌های اخیر علیه کره شمالی بیشتر جنبه نمادین داشته باشد، زیرا این کشور به خاطر فعالیت‌های مناقشه‌براگیز اتمی و موشکی با شدیدترین تحریم‌های ایالات متحده آمریکا روبروست.

همزمان با این تحولات، چونگ اویی جونگ، مشاور امنیتی رئیس جمهور کره جنوبی پس از سفری دو روزه به کره شمالی در بیانیه‌ای خاطر نشان کرد که پیونگ یانگ اعلام آمادگی کرده در ازای تضمین امنیت این کشور درباره توقف برنامه‌های اتمی خود مذاکره کند.

رئیس جمهور آمریکا، دونالد ترامپ ضمن استقبال از پیام‌های آشتی‌جویانه کره شمالی آن را نشانه "پیشرفت احتمالی" در مسیر مذاکره با این کشور خواند. او در عین حال نسبت به "امیدواری‌های کاذب" در ارتباط با پیونگ یانگ هشدار داده است.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: