آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 6 فروردین ماه 1397 = 26-03 2018

زنان عربستان در راه وداع با حجاب اجباری

عکس زیر: دوی زنان عربستان به مناسبت روز زن

گزارش نشریه اشپیگل حاکی از آن است که زنان پایتخت عربستان سعودی عباهای سیاه و بلند را کنار گذاشته و با مانتوهای رنگی در خیابان‌ها دیده می‌شوند. سخنان ولیعهد این کشور راهگشای تحولی اجتماعی برای زنان سعودی بوده است.

به گزارش رادیو آلمان، خبرنگار "اشپیگل" برخی از زنان در جده و ریاض با مانتوهای رنگارنگ به جای "عبایه" و پوشش سیاه‌رنگ در خیابان‌ها و فروشگاه‌ها ظاهر می‌شوند.

به گفته "اشپیگل" این تحول مرهون گفتارهای ملک محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی است. او هفته گذشته در مصاحبه با فرستنده سی‌ان‌ان گفت که خواستار پوششی "متین و محترم" برای زنان کشورش است. او توضیح داد که چنین پوششی "نباید عبایه [عبای زنانه] یا چادر سیاه باشد".

تا حدود یک سال پیش فروشندگان چادر و عبا در ریاض هر روز با مزاحمت مأموران پلیس عربستان روبرو بودند که به دنبال عباهای زنانه رنگی و تزئینی بودند.

بنا به گزارش خبرنگار "اشپیگل" اکنون زنان سعودی در خیابان معروف "تحلیه" در ریاض موهای بلند خود را به نمایش می‌گذارند و برخی از آن‌ها با دوستان و همکاران مرد بر سر یک میز می‌نشینند. آنها عبایی را که به طور معمول به زمین می‌رسد باز می‌گذارند و در نتیجه می‌شود شلوار جینی را که زیر آن پوشیده‌اند مشاهده کرد.

به نوشته "اشپیگل"، مسلمانان متعصب و افراطی مات و مبهوت مانده‌اند و فریاد "موهایت را بپوشان" دیگر کارگر نیست. دستور پلیس مذهبی یا ناظران شرعی دیگر کارساز نیست و این در حالیست که تا همین چند وقت پیش مأموران پلیس زنانی که حجاب اجباری را رعایت نمی‌کردند دستگیر می‌کردند و به پاسگاه می‌بردند یا تحویل "قیم" آنها می‌دادند که پدر یا همسر آنهاست.

حال اما به گفته خبرنگار "اشپیگل" کسی جرأت نمی‌کند خلاف خواست ولیعهد سعودی عمل کند. محمد بن سلمان را "موتور اصلاحات عربستان" می‌خوانند و آنچه امروز در خیابان تحلیه در ریاض دیده می‌شود می‌تواند نمونه‌ای از آینده شهرهای عربستان باشد. برخی از مردم می‌گویند: «یک سال بگذرد، و بعد خلاص! دیگر قال عبایه کنده شده است.»

گزارشگر "اشپیگل" معتقد است که مدتها طول خواهد کشید تا عربستان سعودی، همان‌گونه که دولت آن اعلام کرده، به کشوری میانه‌رو تبدیل شود، اما تحول شروع شده و بازگشت‌ناپذیر است.

ایران پرس نیوز




شهنام March 11, 2018 12:48 PM

این زنان دارند بر روی جنازهٔ ی اسلام ناب محمدی میدوند بزودی زنان ایران هم با قدرت خود همه آخوند‌ها و عقاید پوسیده‌شان را پایمال خواهند کرد

گزارش یا اعتراض به این نظر


arzhang March 26, 2018 03:16 PM

صحبت از دمکراسی شدن هست و باوجود اینکه ایرانیها بهتر میتوانند از عربها دمکراسی بشوند (در کشورهای عربی ۷ تا ۱۰ سال طول میکشد ولی ایران ۳ تا ۵ سال کافی هست) متاسفانه ما میبینیم عربستان زودتر از ایران دارد دمکراسی میشود چون دمکراسی یک پروسه هست که یکی باید به ان کشور در حال دمکراسی شدن کمک کند که بهترین کس پادشاه ان مملکت هست یا کمک امریکا مثل مکراسی شدن در کشورهای ژاپن یا عراق وحتی در چین که خیلی دمکراسی تر از ۳۰ سال پیش هست در ایران هیج حرکت دمکراسی نیست و معلوم نیست در چه زمان یا چه کسی به ایرانیان کمک خواهد کرد در دمکراسی شدن

گزارش یا اعتراض به این نظر


Baran March 26, 2018 06:02 PM

توجه کنید باوجود اینکه در عربستان زنان مجبوربه پوشاندن خود نیستند ولی با دست خود کلاه سر خود میگذارند امّا در ایران رژیم منحوس با زور و ریا و تزویر میخواهد سر زنان کلاه بگذارد امّا زنان برای حرمت و احترام به آزادی کلاه از سر برمیدارند باشد آنطور که مسیحیّت درفرانسه در قرون وسطی بزیر کشیده شد بزودی جنازه متعفّن اسلام هم در ایران و بدست پرتوان زنان بگور سپرده شود

گزارش یا اعتراض به این نظر


manam Babak March 27, 2018 01:22 AM

از ما خنگ تر خودمونیم ، حدوده ۵۰۰ سال است ک داریم عقاب روی میکنیم حرف از دموکراسی میزنید ؟

گزارش یا اعتراض به این نظر


آتش و آرام March 27, 2018 01:16 PM

باید بگویم که پس از اسلام در عربستان چارچوب های بسیاری برای زنان بوجود آمده بود از آنجایی که شاهزاده عربستان در انگلیس دانش اندوخت شده است و در درازای زمان زندگی بهتر را یاد گرفته است، اکنون میخواهد که هوش مردمانش ازبرای مردم فریبی و خرافات اسلامی زیر پا له نشود اینکار سبب شگفتی زنان شده و برای آنان باورنکردنی ست همیشه و همه چیز از دودمان بیباک جوانان آغاز میشود

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: