آدرس پست الکترونيک [email protected]









یکشنبه، 27 اسفند ماه 1396 = 18-03 2018

فاجعه؛ خوزستانی که خشکستان شده است

استان خوزستان با وجود منابع آبی بسیار، رودخانه‌ها و سدهای بیشماری که بر روی این رودخانه‌ها قرار دارد، در حال حاضر با بحران خشکسالی مواجه است. بحرانی که رگ‌های حیاتبخش این استان که همان رودهای آن است را خشک کرده و خوزستان را تشنه‌تر از همیشه به حال خود رها کرده است. اکنون وضعیت 4حوضه آبی استان در شرایط بحرانی قرار دارد و با خشکسالی بی سابقه‌ای در طول 60سال گذشته مواجه هستیم؛ مساله‌ای که سر نخ آن به حکمرانی تصمیمات نادرست مدیریتی و نفوذهای سیاسی در بحث منابع آبی می‌رسد.

مردم ایران هزاران سال است که با اقلیم خشک این کشور کنار آمده‌اند و توانسته‌اند با ایجاد تعادلی پایدار در زندگی خود و سازگاری با طبیعت به حیات در این سرزمین کم آب ادامه دهند. این‌که بیش از سه هزار سال است که مردم ایران در این فلات زندگی می‌کنند، به معنای آن است که مردم این دیار فرهنگ صحیح مصرف آب را بلد بوده‌اند اما این‌که کشور در سال‌های اخیر با بحران جدی آب مواجه شده، مساله‌ای است که باید از زوایای مختلف به آن نگاه کرد

به گزارش ایسنا، بحرانی که اکنون در حوضه آب، حیات را در بسیاری از بخش‌های کشور به مخاطره انداخته و زنگ خطر را برای مردم و مسئولان به صدا در آورده، نه تنها نشانه‌ای از نبود مدیریت و مصرف نادرست منابع آبی است، بلکه ردپای تصمیمات نادرست و جزیره‌ای در این بحران را می‌توان به وضوح دید، ردپایی که شاید کارد آن به استخوان رسیده و خبر از یک فاجعه می‌دهد.

حکمرانی تصمیمات نادرست مدیریتی و سیاسی در بحث انتقال آب از منطقه‌ای به منطقه‌ای دیگر در کشور، ایجاد صنایع آب بر در مناطق بدون آب، کشت‌های بی رویه و آب بر و هزاران دلیل دیگر، شرایط را به مرحله‌ای رسانده که اکنون با بحران جدی آب در کشور مواجه هستیم. بحرانی که قربانیان زیادی را به خود می‌بیند. یکی از اصلی‌ترین قربانیان این تصمیمات نادرست استان خوزستان است، استانی که اکنون با توجه به شرایط به وجود آمده در مرحله گذار از "خوزستان" به "خُشکستان"است.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: