آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 2 فروردین ماه 1397 = 22-03 2018

باید اعتراف کنم شرمنده‌ام که نسل ما گند زد


داریوش شایگان نویسنده، مترجم و فیلسوف معاصر پس از چند ماه بستری در بخش مراقبتهای ویژه بیمارستان فیروزگر، صبح امروز دوم فروردین ۹۷ دار فانی را وداع گفت.

کانال تلگرامی «نامه‌های حوزوی» یادداشت «سیدصادق حقیقت»، استاد علوم سیاسی دانشگاه مفید قم را درباره‌ی تحول اندیشه داریوش شایگان که در شماره‌ی ۱۴۸ هفته نامه‌ی «صدا» منتشر شده بود را بازنشر کرد. در این یادداشت آمده است:

شایگان، قبل از بستری شدن، شخصاً بر مساله تحول فکری اش مهر تأیید زد: «مسایل دیگری برایم مطرح شده و متحول شده‌ام. خب، آدم متحول می‌شود دیگر! به قول فرانسوی‌ها فقط ابلهان متحول نمی‌شوند!». مهم تر آن که او به جای توجیه سابقه روشنفکری خویش با صدای بلند فریاد می زند که «ما گند زدیم!». هر روشنفکری جرأت بیرون آمدن از لاک خود و نقد بی رحمانه خویش را ندارد: «ایران در سال‌های دهه‌های چهل و پنجاه داشت جهش می‌کرد. ما از آسیای جنوب شرقی آن موقع جلوتر بودیم. علت عدم موفقیت ما این است که ما شتاب تغییرات را تحمل نکردیم. ما روشنفکران جایگاه خود را ندانستیم و جامعه را خراب کردیم. یکی دیگر از آسیب‌های جامعه‌ی ما در آن هنگام چپ‌زدگی شدید بود که با اتفاقات بیست‌وهشتم مرداد هم تشدید شد، و قهرمان‌گرایی بیش از پیش در جامعه فراگیر شد. باید اعتراف کنم شرمنده‌ام که نسل ما گند زد!».



علی March 23, 2018 10:10 AM

بعد از گذشت چهل سال از فاجعه پنجاه و هفت که محصول نا آگاهی جهل و طمع بچگانه ما و پلیدی و خباثت آخوند جماعت و اتحاد و هماهنگی احمقانه قدرت‌های جهانی در راستای تغییر رژیم شاهنشاهی و اشتباهات رژیم گذشته در باره بستن احزاب و گروه‌های مخالف سانسور ابلهانه کتابها که به رشد خرافات و خزعبلات اسلامی کمک کرد و عکس اون هیولای پیر را به ماه فرستاد امروز هر انسان آزاده ای که قلبش برای وطن می‌تپد قبل از هر حرکتی باید صادقانه به اشتباه خود در باره رژیم شاهنشاهی اعتراف کند هر چند این نوشداروی بعد از مرگ سهراب است ولی یکی از ملاک‌های جدا سازی سره از ناسره برای آینده ایران همین اعتراف صادقانه است

گزارش یا اعتراض به این نظر


سینا چهراز March 23, 2018 06:02 PM

داریوش شایگان قبل و بعد از انقلاب
نقدی بر نوشته ایشان در کتاب " آسیا در برابر غرب " !
آن شادروان بارها گفته بود و شنیدیم که گذشته خود را نقد و با صدای بلند فریاد زد " نسل ما گند زد" گرچه ایشان خود یکی از بارزترین گندزدگان و پشتیبان انقلاب ننگین پنجاه و هفت بود و نسلی را فریب داد ولی شوربختانه بعد از درگذشت ایشان نوشته زیر که قبل از انقلاب چاپ شده , بطور گسترده درفضای مجازی منتشر و شاید هنوز کسانی می خواهند مردم را فریب دهند که ایرانیان با اسلام هیچ مشکلی نداشته و آن را با آغوش باز پذیرفته اند !

داریوش شایگان : انکار اسلام انکارِ چهارده قرن تمدن و تفکر ایرانی است
ناسیونالیست های جدیدِ کشورِ ما که منکرِ اسلام و این جنبه از تاریخ ایران هستند و به سببِ انزجار از هرآنچه اسلامی است٬ دست به سوی تاریخِ باستان ایران دراز می کنند و به نوعی «اسطوره زدگی» دچار می شوند٬ به این نکته توجه ندارند که انکار اسلام انکارِ چهارده قرن تمدن و تفکر ایرانی است ایران٬ برخلافِ نظر ‌این ناسیونالیست ها٬ اسلام را پذیرفت و به آل محمد عشق ورزید و در تکمیل و تلطیف فرهنگ اسلامی از تمامِ امکانات نبوغ قومی خود مدد گرفت: قواعدِ زبان عرب را پی ریزی کرد٬ بهترین تفسیرهای عرفانی را بر قرآن نوشت٬ فرهٔ ایزدی ایمان خود را همچون هاله ای فروزان گرد سر ائمهٔ اطهار بست٬ عشق به آخرت و معاد را که یکی از معتقداتِ شاخص روح ایرانی بود٬ در رستاخیزِ دوبارهٔ مهدی موعود بازیافت انکار این همه کوشش٬ تکذیبِ همت غول آسای نیاکان ماست که نبوغ خود را در قالبِ تفکر اسلامی به حدِ اعلا بروز دادند و چشمهٔ فیض اهورایی را به مشکوة انوار نبوت پیوستند انکار این همت٬ حکم این را دارد که ما آخرین حلقهٔ زنجیر میراثِ ایرانی را نادیده بگیریم و کورانه به حلقهٔ نخستینش که نسبت به آن بیگانه ایم٬ دل ببندیم " آسیا در برابر غرب چاپ یازدهم٬۱۳۹۱ ص ۱۸۹

پاسخ به ایشان را بسنده میکنم به نقد آقای دکتر رامین کامران :

گزارش یا اعتراض به این نظر


رضا.ف March 23, 2018 09:00 PM

اقای علی گند کاری سال ۵۷ حاصل سقوط دولت قانونی و ملی و ترقی خواه مصدق بود که توسط سیا طراحی شد و توسط کاشانی و شعبون و ارتش اجرا شد من موندم ارتشی که جرات داره دولت یک کشور رو ساقط کنه چطور اینقدر بیغیرت میشه که ناموسش رو سال ۵۷ به یه مشت اخوند بفروشه! !

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: