آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 2 فروردین ماه 1397 = 22-03 2018

جلوگیری از نوروز در برخی مناطق کردنشین

کاربران شبکه‌های اجتماعی از حضور ماموران امنیتی برای جلوگیری از برگزاری جشن نوروز در برخی مناطق کردنشین خبر می‌دهند. پیش از این سایت "هرانا" از ضبط آلات موسیقی شهروندان توسط ماموران سپاه در برخی مناطق کردنشین خبر داده بود.

جشن نوروز در مناطق کردنشین به دلیل پیشینه تاریخی و اهمیت نمادین سیاسی آن و همینطور نقش آفرینی احزاب منطقه با دیده شک و بدگمانی از سوی نهادهای امنیتی نگریسته می شود.

مواردی مانند جلوگیری از برگزاری مراسم نوروزی در مناطق دیگر کشور به ندرت به چشم می خورد اما در مناطق کردنشین عملکرد نیروهای امنیتی با سخت گیری زیادی روبه‌روست به‌طوری‌که هر ساله تعدادی از شهروندان در حاشیه های این مراسمات در مناطق کردنشین بازداشت و از بابت جرایم امنیتی یا سیاسی محکوم می شوند.

احضار و بازجویی از تعداد زیادی از شهروندان کرد

خبرگزاری هرانا – چند تن از شهروندان شهرستان‌های ارومیه، ایلام، کارزان، سلماس، سنندج و مریوان توسط نیروهای امنیتی احضار شده و در رابطه با قصد آنان در خصوص برگزاری مراسم نوروزی مورد مواخذه قرار گرفتند، در نهایت نیروهای امنیتی آنان را از برگزاری هر گونه مراسمی بدون کسب اجازه قبلی برحذر کردند، در برخی از شهرستان‌ها آلات موسیقی شهروندان توسط نهادهای امنیتی ضبط شده است و به تمامی بازداشت شدگان گفته شده که بدون هماهنگی با نهادهای امنیتی مردم را به برگزاری مراسم نوروز دعوت نکنند.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از مرکز دموکراسی و حقوق بشر کردستان، سه تن از شهروندان در سلماس به نام‌های “محمود جباری”، “حمدالله کارساز” و “امین جداری” توسط نیروهای امنیتی احضار شده و پس از سوال و جواب توسط نیروهای امنیتی از برگزاری مراسمات نوروزی منع شده اند.

همچنین در روستای ساتیار کرمانشاه، یک تن به نام “حبیب مجیدی” از سوی اداره‌ی اطلاعات در مورد برگزاری مراسم نوروز در این روستا مورد بازجویی قرار گرفته است.

بنا بر گزارشی در همین زمینه در شهر کارزان استان ایلام هم دو تن از شهروندان به نام‌های “ژیار وحیدی” و “یاسر احمدی” مورد بازجویی و تهدید نیروهای امنیتی قرار گرفته‌اند.

از سوی دیگر دهیاری‌های روستاهای راژان، دیزج مرگور، سرو و موانا در ارومیه توسط نیروهای امنیتی از برگزاری مراسم نوروزی برحذر شده‌اند.

در خبری دیگر ساکنین روستای نی مریوان هم هنگام آماده‌سازی فضای سبز روستا برای استقبال جشن نوروز، با یورش نیروهای سپاه پاسداران مواجه شده و تدارکات جهت برگزاری مراسم متوقف شده و آلات موسیقی این مراسم نیز ضبط شده است.

از سنندج هم گزارش شده که چهار فعال مدنی به نام‌های “هیوا یوسفی”، “اجلال قوامی”، “هاشم حسامی” و “صباح حسنی” در همین رابطه به نهادهای امنیتی احضار شده و به آنها اعلام شده است که به هیچ عنوان نباید مردم را به تجمع و برگزاری جشن نوروز دعوت کنند.

چندی پیش نیز، اداره‌ی اطلاعات ایلام دو تن دیگر به نام‌های “رضا قنبری” و “حمید گلاله” را احضار کرده و از آنان خواسته بود که از دعوت کردن مردم برای برگزاری جشن نوروز خودداری کنند؛ آنها پیش از این مشغول تدارکات برگزاری جشن بوده‌اند.




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: