آدرس پست الکترونيک [email protected]









یکشنبه، 5 فروردین ماه 1397 = 25-03 2018

واکنش رژیم تهران به تمدید گزارشگر حقوق بشر

در حالی که شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنو با تصویب قطعنامه‌ای مدت ماموریت گزارشگر ویژه برای ایران را برای یک سال دیگر تمدید کرد، رزیم ایران آن را "محکوم" و " غیرقابل قبول" خواند.

به گزارش رادیو فرانسه به قنل از ایرنا، این سخنگو تصمیم سازمان ملل را فاقد "وجاهت" و " پشتوانه حرفه‌ای" خواند و گفت: "گزارشگری که با چنین پشتوانه شبهه‌داری به این سمت منصوب شود، با مشکل اساسی در اصالت و مشروعیت خود مواجه است."


انزوای بیش از پیش جمهوری اسلامی

به گزارش رادیو آلمان، اجلاس شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد با رای موافق ۲۱ کشور قطعنامه تمدید ماموریت گزارشگر ویژه برای ایران را تصویب کرد. این بار نیز سازمان‌های حقوق بشری با لابی قوی جمهوری اسلامی برای عدم تصویب این قطعنامه درگیر بودند.

در سی و هفتمین اجلاس شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در روز جمعه (۲۳ مارس) در ژنو ۲۱ کشور به قطعنامه مربوط به تمدید ماموریت گزارشگر ویژه برای ایران رای مثبت دادند.

حسن نایب هاشم از مدافعان حقوق بشر که در محل اجلاس حضور داشت، به دویچه‌وله فارسی گفت: «مهم‌ترین مسئله این است که امسال تنها ۹ کشور به تمدید ماموریت گزارشگر ویژه برای ایران در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل رای مخالف دادند. سال گذشته اما ۱۳ کشور بودند که حاضر نشدند به این قطعنامه رای مثبت بدهند.»

او افزود، این نتیجه قابل پیش‌بینی بود و "بیانگر انزوای بیش از پیش جمهوری اسلامی در جهان است".

عقیم ماندن لابی‌گری جمهوری اسلامی

هفت کشور مخالف با این قطعنامه عبارتند بودند از: عراق، بوروندی، پاکستان، چین، ونزوئلا، کوبا و قرقیزستان.

به گفته ‌آقای نایب‌هاشم، این هفت کشور به طور عمده به دلیل نزدیکی آن‌ها به جمهوری اسلامی است که با تعیین یک گزارشگر ویژه برای حقوق بشر در ایران مخالفت می‌کنند. در عین حال برخی از آ‌ن‌ها خود کارنامه بدی در زمینه حقوق بشر دارند.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: