آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 13 فروردین ماه 1397 = 02-04 2018

زلزله دیشب دماوند را چقدر جدی بگیریم؟

استاد لرزه نگاری دانشگاه تهران در خصوص احتمال وقوع زلزله در تهران در پی لرزه در کیلان دماوند توضیحاتی داد.

دکتر مهدی زارع،‌ استاد پژوهشگاه زلزله شناسی گفت:

زلزله ۱۳۹۷/۱/۱۲ شرق تهران، با بزرگای ۴.٢ در پهنه شمال گسله ایوانکی و پهنه گسله گرمسار و جنوب گسل مشا رخ داده است. بیان قطعی مبنی بر بی‌اثر بودن لرزه‌خیزی در این محدوده تهران علمی و معتبر نیست.

زلزله کوچک با بزرگای ٣.٧ جمعه شب ۱۳۹۶/۱۱/۲۰ در شمال گسل ایوانکی در جنوب شرق تهران نشانگر فعال بودن گسل ایوانکی بود. این گسل در ١٧-٨-٨٨ و ٣-١٢-٨٩ دو زلزله با بزرگای ٤ نشان داده است.

گسل ایوانکی که انتهای شمال غربی آن به منطقه ١٥ تهران، می‌رسد، توان لرزه‌زایی تا بزرگای ٧.٥ را داراست.

گسل ایوانکی سابق رخداد زمین‌لرزه‌های تاریخی را دارد و به احتمال زیاد زلزله‌های تاریخی ٧٤٣ میلادی و ٨٥٥ میلادی که ری را ویران نموده با جنبایی این گسل رخ داده‌اند.

شبکه لرزه‌نگاری کشور در صورت توسعه و ساماندهی به صورت برخط و تجهیز با دستگاه‌های مدرن و برخط (سنجشگرهای باند پهن زلزله نگار و شتابنگاری، ژئوفیزیکی و ژئودتیک) می‌تواند به برآورد و پیش‌یابی زلزله‌های مهم بعدی و تعیین پهنه‌های پرتنش از نظر رخداد زلزله بعدی کمک کند.

سامانه‌های پایش میکروژئودزی می‌تواند میزان لغزش بر روی این پهنه جنوب البرز را مشخص کند و روند تغییرات تنش و تغییرشکل در پوسته را مشخص و در نهایت به پایش‌های پیشیابی زمین‌لرزه‌ها کمک کند.



بهرام April 2, 2018 12:44 PM

معمولا نخستین زمین لرزه در یک گسل شدیدترین لرزه است و پسلرزه ها همواره قدرت کمتری دارند زیرا عمده نیروی انباشته از خزش پوسته زمین در اولین شکست پوسته رها میگردد ضمنا لرزش در یک گسل نه تنها گسل های مجاور آنرا فعال نمیسازد بلکه در بیشتر موارد آنها را قفل کرده و بروز زلزله در آنان را به تعویق خواهد انداخت بنابر این در این زمان بروز زلزله در تهران برخلاف نظر این استاد زلزله شناس احتمال کمتری خواهد داشت مردم راحت بخوابید

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: