آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 5 مهر ماه 1397 = 27-09 2018

تقاضای خانواده‌های گروگان‌های خارجی در ایران

خانواده‌های برخی شهروندان کشورهای خارجی که در ایران با اتهامات غیرواقعی توسط رژیم جمهوری اسلامی زندانی شده‌اند، برای نخستین بار به هم پیوسته و روز چهارشنبه در نیویورک از رهبران جهان کمک خواسته‌اند تا عزیزانشان را به آنها بازگردانند.

به گزارش صدای آمریکا، خبرگزاری رویترز می‌نویسد، همسران، خواهران، و فرزندان زندانیانی که توسط سپاه پاسداران «گروگان» گرفته شده‌اند می‌گویند جهان نباید کنار بایستد و اجازه دهد ایران به زندانی کردن و شکنجه مردم بر اساس اتهامات واهی مرتبط با جاسوسی ادامه دهد.

درخواست این خانواده ها همزمان شده است با انتشار یک گزارش مطالعاتی از سوی گروه «تراست لا» (به انگلیسی: TrustLaw) که بخشی از بنیاد تامسون رویترز به شمار می رود، درباره نواقص قوانین بین المللی برای محافظت از کسانی که در دوران صلح در خارج از کشورهایشان به گروگان گرفته می‌شوند، که وضعیت در مورد شهروندان با تابعیت مضاعف پیچیده‌تر است.

باقر و سیامک نمازی، پدر و پسر آمریکایی ایرانی‌تبار، نزار زاکا شهروند لبنانی مقیم آمریکا، ژیو وانگ آمریکایی چینی‌تبار، و همچنین رابرت لوینسون که از مارس ۲۰۰۷ در جزیره کیش ناپدید شد، از جمله افرادی هستند که واشنگتن آنها را گروگان‌های زندانی در ایران می‌نامد.

نازنین زاغری رتکلیف، شهروند ایرانی-بریتانیایی و از کارکنان بنیاد خیریه تامسون رویترز که فروردین ۱۳۹۵ هنگام خروج از ایران به همراه دختر خردسالش در فرودگاه تهران بازداشت و بعدا به اتهام جاسوسی به پنج سال حبس محکوم شد، از جمله شهروندان بریتانیایی زندانی در ایران است.

تحلیلگران غربی می گویند جمهوری اسلامی از افراد دوتابعیتی به عنوان گروگان استفاده می کند تا از دولت‌های غربی پول و امتیاز بگیرد.

گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور ایران در آخرین گزارش خود که حدود هفت ماه پیش منتشر شد، از حبس دو تابعیتی‌ها در ایران ابراز نگرانی کرد و گفت، این بازداشت ها موجب نگرانی عمیق است و نمونه بارزی از طی نشدن مراحل قانونی در ایران است.

کاخ سفید اواخر تیر از انتصاب «رابرت سی. اوبراین» به عنوان نماینده ویژه رئیس جمهوری ایالات متحده در امور مربوط به شهروندان آمریکایی که در خارج به گروگان گرفته شده‌اند خبر داد و گفت تمرکز او بر رهبری تلاش‌های واشنگتن و همکاری با سایر کشورها برای آزادی آمریکایی‌های دربند خواهد بود.


انتصاب نماینده کاخ سفید در امور گروگان‌ها

کاخ سفید در بیانیه‌ای از انتصاب «رابرت سی. اوبراین» به عنوان نماینده ویژه رئیس جمهوری ایالات متحده در امور مربوط به شهروندان آمریکایی که در خارج از کشور به گروگان گرفته شده‌اند خبر داد.

آقای اوبراین از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۱ به عنوان نایب رئیس بخشی در وزارت خارجه ایالات متحده خدمت کرد است که مسئولیت همکاری با مقام‌های دولت افغانستان جهت اعمال اصلاحات قضایی در آن کشور را بر عهده دارد.

علاوه بر آمریکایی‌هایی که به مقاصد مختلف به گروگان گرفته می‌شوند، واشنگتن می‌گوید برخی حکومتها هم با زندانی کردن شهروندان آمریکایی به بهانه‌های واهی، از آنها به عنوان اهرم فشار استفاده می‌کند و آنها را گروگان می‌خواند.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: