آدرس پست الکترونيک [email protected]









سه شنبه، 21 فروردین ماه 1397 = 10-04 2018

بازتاب کاهش ارزش ریال در خبرگزاری بلومبرگ

خبرگزاری بلومبرگ در گزارشی به کاهش یک شبه ارزش ریال اشاره کرده و نوشت: شکسته شدن رکورد سقوط ارزش ریال در برابر دلار آمریکا نگرانی‌ها را درباره اقتصاد بیشتر کرده است.

به گزارش ایلنا، در این گزارش گفته شد: « روز گذشته قیمت دلار در بازار آزاد به ۵۷ هزار ریال رسید. بسیاری از صراف‌ها فروش دلار و یورو را متوقف کردند.»

«بلومبرگ» با اشاره به بالا رفتن قیمت دلار تا ۵۰۰۰ تومان در ماه فوریه نوشت: «مقامات ایران بسیاری از صراف‌ها و دلال‌هایی را که در کاهش ارزش پول ملی برای سود خودشان نقش داشتند، بازداشت کردند. بانک مرکزی به دنبال ثبات در بازار ارز مجوزی را صادر کرد و بلافاصله به بانک‌ها اجازه داده شد که نرخ سود سپرده‌گذاری را در اقدامی برای دور کردن سرمایه‌گذاران از دلار، بالا ببرند.»

در این گزارش به قیمت یورو که مرز ۶ هزار تومان را در هفته پیش رد کرده بود و امروز به نزدیک ۷ هزار تومان رسیده هم اشاره کرده و نوشت: « برخی صرافی‌ها این حوادث را به گمانه‌زنی‌های فرصت‌طلبانه دلال‌هایی که به دنبال بهره‌برداری از نگرانی‌های موجود در مورد اقتصاد ایران و ناتوانی در دستیابی به منابع مالی خارجی و شکنندگی برجام است، نسبت داده‌اند.»

بلومبگ به فشارهای آمریکایی‌ها هم اشاره کرده و این فشار‌ها را یکی از شاخص‌های کاهش ارزش ریال دانست.

یک تاجر ایرانی در گفت‌و‌گو با بلومبرگ گفته که « شاید در ظاهر تحریم‌ها برداشته شده باشد اما در عمل کشورهایی که می‌توانند با ایران کار کنند، انتقال پول به ایران را دارای ریسک بالا می‌دانند و این هنوز مشکل بزرگی است. مشکل دیگر این است که ما در بازار ارز شاهد دونرخی بودن ارز هستیم. به این ترتیب بعضی مردم سعی می‌کنند از این دو نرخی بودن بهره‌برداری کنند. با توجه به اینکه حجم این بهره‌برداری بالاست تاثیر مهمی بر بازار به جای می‌گذارد.»

مدیر عامل یک شرکت تبلیغاتی در ایران هم به بلومبرگ گفته که « وقتی با ناشر همیشگی‌ صحبت کردم به این نتیجه رسیدم که باید یک پروژه را کنسل کنم چراکه آن‌ها هیچ فروشی نداشتند. من قصد داشتم برای نیروی جدید هم درخواست بدهم اما این برنامه را هم باید کنسل کنم.»


علت گران شدن دلار در ایران از نگاه رویترز

رئیس سابق اتاق بازرگانی تهران نرخ واقعی دلار را نهایتا ۴۲۰۰ تومان دانست و تصریح کرد که نرخ موجود در بازار اصلا واقعی نیست و عزمی هم برای کنترل این بازار وجود ندارد. این در حالی است که ارزش پول ملی ۴۰ درصد افت کرده است.

یحیی آل اسحاق - رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق - با بیان اینکه افزایش نرخ دلار آثار واقعی در اقتصاد دارد، تصریح کرد: پیش از این ماجراها ارزش پول ملی تا ۳۴ درصد کاهش یافته بود و می‌توان گفت که پس از تغییرات به وجود آمده در بازار ارز، ارزش پول ملی تا ۴۰ درصد کاهش یافته است؛ یعنی عملا یک میلیون تومان پول در جیب مردم ارزشی معادل ۶۰۰ هزار تومان پیدا کرده است.


افزایش نرخ دلار با نزدیکي به ۲۲ اردیبهشت

رییس پیشین شورای رقابت گفت: طبیعی است که در صورت بازگشت تحریم ها، درآمد‌های ارزی ما تحت تاثیر قرار می‌گیرند؛ صادرات نفتی و پتروشیمی ما تحت فشار قرار می‌گیرد عرضه به طور کلی کاهش می‌یابد؛ و بدیهی است که انتظاری که به دنبال این اتفاق وجود دارد، افزایش قیمت ارز است.

به گزارش انتخاب، جمشید پژویان، اقتصاددان می‌گوید هرچه به ۲۲ اردیبهشت، زمان اعلام نظر ترامپ درباره برجام نزدیک‌تر می‌شویم، انتظار افزایش قیمت دلار در بازار بالاتر می‌رود.

پژویان در پاسخ به این سوال که «اوضاع متلاطم بازار ارز چقدر با احتمال خروج آمریکا از برجام در روز ۲۲ اردیبهشت ماه، ارتباط دارد؟»، گفت: کاملا آشکار است مسئله‌ای که امروز در بازار ارز شاهد آن هستیم، بخش عمده‌ای از آن مربوط از به تهدید بازگشت تحریم‌ها و حتی تشدید آن به وسیله آمریکاست.


علت گران شدن دلار در ایران از نگاه رویترز

به گزارش رویترز، روز یکشنبه ارزش پول رسمی ایران به دلیل نگرانی‌ها از بازگشت تحریم‌های آمریکا 5.5 درصد کاهش یافت و رکورد جدیدی را به ثبت رساند. نگرانی بازار از این بابت است که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا تهدیدات خود را تا خروج از توافق هسته‌ای با تهران ادامه دهد.

مجلس از وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی دعوت کرد تا روز سه شنبه در مجلس برای توضیح بیشتر در این زمینه حضور یابند البته قرار است این جلسه پشت درهای بسته انجام شود.

بر اساس این گزارش ارزش ریال در اوایل ماه فوریه به حدود 47 هزار ریال در برابر دلار رسیده بود که این رقم در اواسط سپتامبر 36 هزار ریال بود.

از سال گذشته بانک مرکزی ایران اجازه داده است تا ارزش ریال کاهش یابد تا بلکه بتواند اثرات تورم بالا را جبران کند و صادرات خود را در بازارهای جهانی رقابتی‌ کند اما کاهش ارزش ریال طی چند ماه گذشته شدت بیشتری پیدا کرده و این مسئله تا حدود زیادی برای مقامات این کشور مشکل‌ساز شده است.


صف خرید دلار/تابلوی ۵۷۰۰ تومانی

نرخ دلار در بازار ارز ایران از مرز ۵۶۰۰ تومان گذشت و رکورد جدیدی به جای گذاشت.

صدای آمریکا: رسانه‌های داخلی روز یکشنبه ۱۹ فروردین، به نقل از صرافی‌ها و فروشندگان ارز در تهران گزارش دادند که هر دلار آمریکا که روز شنبه حدود ۵۱۰۰ تومان فروخته می‌شد، بعد از ظهر روز یکشنبه از ۵۶۰۰ تومان هم فراتر رفت و طبق برخی گزارش ها به بیش از ۵۷۰۰ رسید. (عکس زیر)

نرخ فروش یورو نیز از ۶۵۰۰ تومان فراتر رفت. افزایش چند صد تومانی نرخ دلار طی یک روز در حالی است که در ماه‌های اخیر نرخ ارز در بازار ایران روند صعودی داشته است.
روند افزایش نرخ ارز از اواخر تابستان گذشته، که هر دلار آمریکا در بازار ایران ۳۵۰۰ تومان به فروش می‌رسید، آغاز شد و در چند مرحله افزایش پیدا کرد تا اینکه از مرز ۵۶۰۰ تومان نیز گذشت.
ارزش پول ملی جمهوری اسلامی ایران در برابر دلار طی هفت ماه گذشته ۵۰ درصد افت کرده است.
کاهش ارزش دلار طی ماههای اخیر بازار ایران را دچار آشفتگی کرده و شهروندان را نگران آینده اقتصاد خانواده کرده است. از آنجا که بسیاری از کالاهای مورد استفاده شهروندان ایرانی وارداتی بوده یا از مواد اولیه وارداتی ساخته می‌شوند، افزایش نرخ ارز به سرعت موجب افزایش قیمت کالاها می‌شود.
دلایل افزایش نرخ ارز
دو ماه پیش در پی افزایش ناگهانی ارزش دلار، دولت تلاش کرد با اقداماتی نظیر بازداشت دلالان ارز و تزریق ارز به برخی صرافی‌های به نرخ ارزان، روند صعودی نرخ ارز را متوقف کند، اما این روند دوباره در فروردین آغاز شد.
طی ماههای اخیر برخی از کارشناسان نگرانی از بازگشت تحریم ها در صورت خروج آمریکا از برجام، ناآرامی های دی ماه، افزایش نقدینگی و مشکلات دولت ایران برای وارد کردن پول فروش نفت به کشور را از دلایل افزایش نرخ ارز اعلام کردند.
این در حالیست که سیامک شجاعی، اقتصاددان و استاد دانشگاه ویلیام پترسون نیوجرسی آمریکا، علل دیگری را هم دخیل می‌داند.
آقای شجاعی مساله دیگر را بی‌اعتمادی مردم به وضعیت اقتصادی و سیاسی کشور دانست و گفت که سرمایه داران بزرگ داخلی به هر شکلی که شده سرمایه های خود را از کشور خارج می‌کنند.
او به ثبت بیش از ۵۰ هزار موسسه مالی و اقتصادی ایرانی در امارات و همچنین تحقق نیافتن درآمد نفتی ۴۱ میلیارد دلاری که وزیر نفت وعده داده بود اشاره کرد.
این اقتصاددان با اشاره به واردات ۳۵ میلیارد دلاری، گفت که همه این آمار را باید در کنار یکی دیگر از عوامل افزایش نرخ ارز، یعنی آخرین اشتباه بانک مرکزی ایران، بگذاریم. او توضیح داد: «بعد از دستگیری گسترده صرافان و دلالان خیابانی غیرمجاز ارز، بانک مرکزی حجم زیادی دلار ارز خارجی به بازار تزریق کرد تا دلار را زیر ۴۵۰۰ تومان نگه دارد، در حالیکه بلافاصله پس از دست زدن به چنین اشتباهی، که حتی در کتابهای درسی نیز به آن اشاره شده، ذخایر ارزی کشور از دست می رود و قیمت ارز دوباره بالا می‌رود.»


اخبار مرتبط:
  • دلار؛ آقای روحانی، آبرو برای امثال من نمانده!
  • دشمن نقطه ضعف ما را پیدا کرده است: دلار!


  • شهنام April 8, 2018 11:55 AM

    امام فرمودند اقتصاد مال خر است و اگر کسی امروز دلار بدهد و تومان بگیرد واقعا اقتصاد امامی را درک کرده است

    گزارش یا اعتراض به این نظر


    #مهرداد April 8, 2018 12:20 PM

    از آنجایی که ما ایرانیان چیزهای جدی را با شوخی (طنز) بیان می
    کنیم هنرمندانی ویدئوی با عنوان: [طنز خنده دار نوحه گرانی و دلار-
    خامنه ایی و روحانی] در یوتیوب گذاشته اند که می گوید:
    امان از دلار امان از دلار
    هی میکشه بالا دمار از روزگارمون در آورده این پول فرنگی
    مزدت به ریال است در این مملکت اما ولی از بخت بد ما
    کالا که فروشند و به این شهر و دیار است نرخش به دلار است
    گفتند که ارزان شود اجناس به بازار در عاقبت کار
    فعلاً خبری نیست تو گویی که شعار است یا شر دلار است
    سرسام گرفتیم از این حرف مکرر دل گشته مکدر
    نقلی که بر مجلس دار و ندار است از نرخ دلار است
    با این سخنان جای تو گر بر سر دار است
    از شعر دلار است
    VOLTAIRE فیلسوف فرانسوی می گوید: " کشوری که در آن گدایی
    شغل باشد گردانندگان (حاکمان) بدی دارد" مانند امروز کشور ما!

    گزارش یا اعتراض به این نظر


    صبحی April 8, 2018 02:53 PM

    دلار امروز ساعت دوازده در مقابل صرافی با تابلو فروش ۵۷۰۰ تومان

    گزارش یا اعتراض به این نظر


    اردلان April 8, 2018 06:23 PM

    اوضاع و احوال بازار ارز به مرحله ای رسیده که چنانچه بانک مرکزی نخواهد و یا نتواند دلار و یا یورو را به مردم خریدار ایستاده در صف صرافیهای عامل برساند بهای ارزهای جهانی پس از چند هفته با سرعت سرسام آور به سقف واقعی خود خواهد رسید یعنی هر دلار بین بیست و پنج هزار تومان تا سی و پنج هزار تومان و یا حتی بسیار بالاتر نیز در بازار خرید و فروش خواهد شد! پس بنابرین در چنین شرایطی بطور طبیعی افزایش ثانیه ای نرخ ارز تنها بدلیل هجوم فزاینده مردم تشنه به دلار و دیگر ارزهای معتبر جهانی صورت خواهد گرفت! هم اینک به گفته یکی از یاران شاهد ما در بازار ارز واقع در خیابان عباس آباد شهرستان اراک نرخ دلار از مرز ۶۱۰۰ تومان نیز گذشت!

    گزارش یا اعتراض به این نظر


    کاریکامراناتور April 8, 2018 06:52 PM

    وقتیکه حقوق بگیران با فشار طالب افزایش ۲۰ درصد بر حقوق ها شدند این پول که از کره ی ماه نمی اید تولید ملی هم که نداریم و تنها الترناتیو چاپ اسکناس است که ارزش پول را ۳۰ درصد پائین می اورد تا ۲۰ درصد به ان ها بدهند تازه این وضع حقوق بگیران دولتی هست و وضع بقیه از این زارتر هست

    گزارش یا اعتراض به این نظر


    پیام April 9, 2018 02:36 PM

    اگر کسی از دو موضوع زیر خبری دارد لطفأ اعلام کنید موضوع اول این هست که پس از گذشت ارزش دلار ازهفت هزار تومان،در افزایش بعدیش مقایرت در نظر هست و برخی می گویند دلار به نه هزار و برخی می گویند به دوازده هزار تومان خواهد رسید موضوع دوم این است که گفته شده است که هم اکنون آمریکا و متحدانش در کشور جمهوری آذربایجان در حال بپا کردن پایگاه نظامی در نزدیکی مرز ایران هستند آیا اگر کسی از این دو موضوع خبری دارد به ما خبر بدهید سپاسگزارم

    گزارش یا اعتراض به این نظر


    Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
    به اشتراک بگذارید: