آدرس پست الکترونيک [email protected]









یکشنبه، 19 فروردین ماه 1397 = 08-04 2018

چنانچه مسلمانی اقدام به قتل یک یهودی کند

سارقان متهم به قتل یک یهودی ایرانی به دلیل تبعیض مذهبی در قانون با تخفیف در حکم روبرو شدند

خبرگزاری هرانا – هیات قضایی پس از شش سال، سه متهم به سرقت که طی اقدام خود موجب قتل یک شهروند یهودی شده بودند را با توجه به “یهودی بودن” قربانی به اتهام “مشارکت در قتل، سرقت مقرون به آزار و جنایت بر میت” به پرداخت دیه و حبس ۲۰ ساله محکوم کرد. بر اساس قوانین تبعیض آمیز جاری در ایران چنانچه مسلمانی اقدام به قتل غیرمسلمان کند به قصاص محکوم نمی شود همینطور مبلغ دیه در نظر گرفته شده از میزان معین برای یک مسلمان کمتر خواهد بود.

به گزارش هرانا، رکنا طی گزارشی از محکومیت سه شهروند مسلمان به اتهام قتل یک “یهودی” ایرانی به حبس، شلاق و دیه خبر داد.

بر اساس این گزارش، اواخر سال ۸۹ دختر جوانی به پلیس آگاهی تهران رفت و کمک خواست. وی گفت:دانشجو هستم و در شمال کشور تحصیل می کنم. عمویم هاتف ۶۳ساله که یهودی است به تنهایی در خانه‌اش در میدان توحید تهران زندگی می کرد و من همیشه با او در ارتباط بودم اما حالا از آبان ماه است که پاسخ تماس‌هایم را نمی دهد. وقتی به تهران آمدم و مقابل خانه عمویم رفتم با مرد ناشناسی روبه رو شدم که ادعا کرد خانه را از عمویم خریده است. او حتی سند خانه را هم به من نشان داد. عمویم اگر می خواست خانه‌اش را بفروشد حتما به من اطلاع می داد. می ترسم بلایی سر عمویم آمده باشد.

به دنبال شکایت دختر جوان تحقیقات پلیس آغاز شد . پلیس به بازجویی از صاحب خانه جدید پرداخت و دریافت این مرد خانه را از مالک آن خریده است. وقتی در بررسی های بعدی روشن شد چند فقره از چک های قربانی در بازار فروخته شده است فرضیه کشته شدن مرد تنها قوت گرفت.

پلیس با تحقیقات دنباله دار توانست ردپای یکی از فروشنده های یکی از چک های هاتف را پیدا و وی را بازداشت کند. این مرد ۴۰ ساله که سعی داشت با دروغگویی پلیس را گمراه کند پس از ماه‌ها بازجویی به سرقت از خانه مرد تنها با همدستی سه نفر از دوستانش اعتراف کرد.

وی همچنین پسر همسایه هاتف به نام هومن را طراح نقشه دزدی از خانه مرد تنها معرفی کرد. به این ترتیب چهار مرد میانسال و پسر همسایه قدیمی هاتف بازداشت شدند. آنها به قتل مرد تنها با انگیزه سرقت و فروش خانه‌اش با سند جعلی اعتراف کردند و در حالی که با گذشت ۶ سال از این ماجرا هنوز هیچ اثری از جنازه به دست نیامده بود در شعبه چهارم دادگاه کیفری یک استان تهران پای میز محاکمه ایستادند.

در جلسه دادگاه وکیل برادرزاده هاتف برای متهمان اشد مجازات خواست.

سپس سه مرد ۴۰، ۴۴ و ۴۶ساله که متهم به مشارکت در قتل هستند یک به یک در جایگاه ویژه ایستادند. احمد گفت: هومن دوست صمیمی‌ام بود. او که سال‌ها با هاتف همسایه بود و او را می شناخت نشانی خانه او را برای سرقت به من و دوستانم داد و خودش هم نقشه سرقت را کشید. من و مجید و اسماعیل خودمان را مامور اداره برق معرفی کردیم و مقابل در خانه هاتف رفتیم. وقتی در را برایمان باز کرد داخل رفتیم و پاهایش را با چسب بستیم. سپس ۲ سکه طلا، یک ظرف عتیقه و سند خانه را برداشتیم و از خانه بیرون آمدیم.

من موقع خروج به یکی از دوستانم گفتم که چسب پاهای هاتف را باز کند تا بتواند خودش را نجات دهد. من و دوستانم دستی در مرگ او نداشتیم. فقط اوایل اسفند ماه بود که هومن با من تماس گرفت و گفت از خانه هاتف بوی تعفن به مشام می رسد. من و دوستانم به خانه هاتف رفتیم و با جنازه متعفن او رو به رو شدیم. من روی جنازه آب آهک ریختم و بقایای جنازه را داخل یک کیسه نایلونی ریختم و به یک سطل زباله در حاشیه تهران منتقل کردم. دو همدست وی نیز منکر مشارکت در قتل شدند.

سپس طاهر در جایگاه ویژه ایستاد و مشارکت در سرقت را گردن گرفت. وی گفت: ما فقط دو سکه طلا، یک ظرف عتیقه و سند خانه را برداشتیم و موقع خروج از خانه چسبی را که به پای هاتف بسته شده بود شل کریم تا بتواند خودش چسب را باز کند.

وی درباره نحوه فروش خانه هاتف گفت: من پیرمردی را می شناختم که شباهت زیادی به هاتف داشت. به دروغ به او گفتم یکی از بستگانم در خارج از کشور زندگی می کند و حالا به یک بیماری صعب‌العلاج مبتلا شده است. از او خواستم کمی تغییر قیافه بدهد تا بتوانیم خانه را بفروشیم و پولش را برای صاحب آن در خارج از کشور بفرستیم. او هم قبول کرد و ما بعد از معامله ۴ میلیون تومان به پیرمرد پرداختیم.

سپس هومن به اتهام معاونت در قتل روبه روی قضات ایستاد و خودش را بی گناه خواند. وی گفت: من هیچ دستی در این ماجرا نداشتم. من سالها پیش با متهم ردیف اول اختلاف حساب داشتم و ما پرونده ای هم در این زمینه در کلانتری داریم. او به خاطر همین اختلاف قدیمی پای مرا به این پرونده کشانده و به دروغ گفته است من نشانی خانه پیرمرد را به آنها داده‌ام.

در پایان جلسه هیات قضایی وارد شور شد و با توجه به یهودی بودن قربانی احمد،مجید و اسماعیل را به اتهام مشارکت در قتل و سرقت مقرون به آزار به پرداخت دیه ، ۲۰ سال زندان و ۷۴ضربه شلاق محکوم کرد. احمد همچنین به خاطر جنایت بر میت به پرداخت دیه‌ای جداگانه محکوم شد.
قضات دادگاه طاهر را نیز به اتهام مشارکت در سرقت و جعل سند به ۱۳سال زندان محکوم کردند. هومن نیز از دست داشتن در این ماجرا تبرئه شدند. دیروز این حکم در دیوان عالی کشور مهر تایید خورد و قطعی شد.

با توجه به اینکه از نگاه فقه و قانون، یکی از شرایط قصاص، تساوی قاتل و مقتول در دین است، فقهای شیعه و بالطبع قانون گذار، به طور مطلق می‌گویند مسلمان به عوض کافر اعم از ذمی (اهل کتاب) یا غیرذمی کشته نمى‌شود.

در صورت قتل، مسلمان قصاص نخواهد شد فقط محکوم به پرداخت دیه و مجازات تعزیری میشود، ولی در مقابل کشتن کافر غیر ذمی حتی کافر «مستأمن» و «معاهد» بنابر نظر مشهور، علاوه بر اینکه قصاص منتفی است دیه نیز از مسلمان منتفی خواهد بود.

عدم برابری شهروندان در مقابل قانون از جمله مواردی است که سازمان های مدافع حقوق بشر آن را مانعی بر سر راه دادرسی عادلانه در کشور و تحقق حقوق شهروندی می دانند.

اطمینان از عدم مجازات عادلانه از بابت قتل شهروندان غیرمسلمان، تاکنون زمینه ساز قتل خودسرانه تعداد پرشماری از شهروندان به خصوص بهاییان ایران توسط عناصر تندرو شده است.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: