آدرس پست الکترونيک [email protected]









سه شنبه، 21 فروردین ماه 1397 = 10-04 2018

ایران؛ امسال تورم سنگینی تحمیل خواهد شد

امسال تورم سنگینی به اقتصاد ایران تحمیل خواهد شد

افزایش نرخ دلار از 3500 تومان تا 5200 تومان در فاصله شش ماه، نوسان نرخ ارز را نشان نمی‌دهد بلکه حکایت از افزایش قیمت آن دارد و زمانی که کاهش یابد نوسان نامگذاری می‌شود که این موضوع را شاهد نیستیم.

جمشید عدالتیان، فعال اقتصادی با بیان این‌که نرخ ارز از حالت نوسان خارج شده و روند صعودی به خود گرفته، تصریح کرد: افزایش نرخ دلار از 3500 تومان تا 5200 تومان در فاصله شش ماه، نوسان نرخ ارز را نشان نمی‌دهد بلکه حکایت از افزایش قیمت آن دارد و زمانی که کاهش یابد نوسان نامگذاری می‌شود که این موضوع را شاهد نیستیم.

وی با تاکید بر این‌که افزایش نرخ ارز برنامه ریزی تولید را بر هم می‌زند، گفت: با توجه به این‌که امسال باید از تولید داخلی حمایت شود و بر این اساس نامگذاری سال صورت گرفته، افزایش نرخ ارز خلاف این موضوع را ثابت می‌کند و تولیدکننده آینده روشنی را پیش روی خود نمی‌بیند تا محصولی با بهره وری بالاتر و کیفیت بهتر تولید کند. در این شرایط فقط به مدیریت بحران می‌پردازد که برای از دست ندادن سهم بازار خود مجبور می‌شود مواد اولیه خود را از کشورهای غیرمتخصص‌تر و با کیفیت پایین خریداری کند.

این فعال اقتصادی معتقد است هنوز قیمت تمام شده محصول در ایران مشخص نیست و هر کالای ایرانی بین 17 تا 80 درصد وابسته به نرخ ارز تعیین قیمت می‌شود. در این وضعیت کالاهایی هم که مرتبط با نرخ ارز نیستند به دلیل افزایش قیمت در سایر کالاها قیمت محصول خود را افزایش می‌دهند.

به گفته عدالتیان، مقامات پولی و اقتصادی کشور بر این باورند که نرخ ارز حدود 20 درصد روی کالاها تاثیر می‌گذارد، اما فضای روانی این موضوع ممکن است بین 50 تا 100 درصد قیمت کالاها را زیاد کند. تورم در پیش است.

وی به اظهار نظر رئیس کل بانک مرکزی در مورد تورم تک رقمی اشاره کرد و گفت: امسال تورم سنگینی به اقتصاد ایران تحمیل خواهد شد و قدرت خرید مردم بشدت پایین می‌آید که این موضوع بر خلاف سیاست‌های تعیین شده برای تحقق شعار سال (حمایت از کالای ایرانی) است.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: