آدرس پست الکترونيک [email protected]









چهارشنبه، 6 تیر ماه 1397 = 27-06 2018

به اتهام ارتکاب قتل در کودکی مخفیانه اعدام شد

جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران‎

متهمی دیگر به اتهام ارتکاب قتل در کودکی اعدام شد!

در روزی که آیت الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی از قتل دولتی درویش محمد ثلاث پس از محاکمه‌ی ناعادلانه بر اساس اقرار زیر شکنجه دفاع کرد،
ابوالفضل چزانی شراهی که در ۱۴ سالگی مرتکب قتل شده بود مخفیانه اعدام شد.

حکم اعدام ابوالفضل چزانی شراهی سحرگاه روز چهارشنبه ۶ تیر در زندان قم به اجرا درآمد. منابع رسمی خبر اعدام ابوالفضل چزانی را اعلام نکرده‌اند.

حکم اعدام ابوالفضل چزانی شراهی چهار بار در آستانه اجرا متوقف شده بود. او در ۲۸ دی ماه ۹۶ برای چهارمین بار به منظور اجرای حکم اعدام به سلول‌های انفرادی منتقل شده بود که خود مصداق بارز شکنجه است.

ابوالفضل چزانی شراهی شهریور سال ۱۳۹۳ در شعبه یک دادگاه کیفری استان قم به اعدام محکوم شد. این حکم در آذر ماه سال ۹۳ از سوی شعبه ۲۴ دیوان عالی کشور تایید شد.

وی متهم بود در ۱۴ سالگی با چاقو مردی را در جریان یک نزاع کشته است.

سه کارشناس کارشناسان ویژه‌ی سازمان ملل ـ عاصمه جهانگیر گزارشگر ویژه برای وضعیت حقوق بشر در ایران، آنیس کالامار گزارشگر ویژه برای اعدام‌های فراقضایی، شتابزده یا خودسرانه، و رناته وینتر رئیس کمیته حقوق کودک ـ در ۱۶ ژانویه ۲۰۱۸ خواهان توقف فوری اعدام ابوالفضل چزانی شراهی شده بودند

حکم اعدام جوان دیگری به نام مهدی خزائیان، ۱۹ ساله، که در ۱۷ سالگی مرتکب قتل شده در دیوان عالی کشور به تأیید رسیده است. او اکنون در کانون اصلاح و تربیت گرگان در خطر اعدام است.

محمد کلهر، دیگر نوجوان محکوم به اعدام کە در هنگام ارتکاب جرم در آذرماه ١٣٩٣ ١٥ سال داشت، هم اکنون در زندان مرکزی بروجرد مخصوص بزرگسالان بەسر می برد. حکم او نیز قطعی و به اجرای احکام ارسال شده است.

آنیس کالامار گزارشگر ویژه برای اعدام‌های فراقضایی، شتابزده یا خودسرانه، و رناته وینتر رئیس کمیته حقوق کودک در تاریخ ۱۹ ژوئن خواهان لغو حکم اعدام او شدند.

بر اساس آمارهای غیررسمی دست‌کم ۸۰ تن دیگر نیز به اتهام ارتکاب جرم در کودکی محکوم به اعدام هستند.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: