آدرس پست الکترونيک [email protected]









شنبه، 25 فروردین ماه 1397 = 14-04 2018

بحران ارز در ایران: صرافی‌ها بلاتکلیف مانده‌اند

گزارش رادیو فرانسه: معاون ارزی بانک مرکزی، نگهداری ارز بیش از ١٠ هزار یورو یا معادل آن به سایر ارزها را ممنوع خواند و گفت که افرادی که در حال حاضر بیش از این مبلغ در اختیار دارند می‌توانند منابع خود را نزد بانک‌ها سپرده گذاری کنند.

در پی اقدامات دولت ایران برای کنترل بحران ارز، بانک مرکزی خبر داد که فعلاً ارزی به بازار صرافی‌ها تزریق نمی‌شود و فروش ارز مستقیم توسط صرافی‌ها هم ممنوع است.

روز شنبه ٢۵ فروردین/١۴ آوریل، بانک مرکزی ایران اعلام کرد که در جهت مهار بحران ارز، مقرر شده است که صادرکنندگان غیرنفتی، ارز خود را فقط از طریق سامانه‌ای موسوم به "نیما" به سیستم بانکی یا صرافی‌های مجاز بفروشند. نیما مخفف "نظام یکپارچه مدیریت ارزی" است.

احمد عراقچی معاون ارزی بانک مرکزی همچنین گفت که طبق ضوابط جدید، بانک‌ها ملزم به خرید اسکناس خُرد افراد هستند و صرافی‌ها نمی‌توانند خرید و فروش اسکناس انجام دهند.

معاون ارزی بانک مرکزی، نگهداری ارز بیش از ١٠ هزار یورو یا معادل آن به سایر ارزها را ممنوع خواند و گفت که افرادی که در حال حاضر بیش از این مبلغ در اختیار دارند می‌توانند منابع خود را نزد بانک‌ها سپرده گذاری کنند.

روز جمعه ٢۴ فروردین، محمدعلی کریمی مدیرکل روابط عمومی بانک مرکزی در مصاحبه‌ایی تلویزیونی گفت که "قیمتی به غیر از ۴هزار و ۲۰۰ تومان برای دلار نخواهیم داشت و دلالان ارزی هم می‌توانند به همین قیمت، ارز خود را به بانک‌ها بفروشند".

در حال حاضر، تکلیف صرافان ایرانی و نقش آنها در بازار چندان روشن نیست. محمدعلی کریمی گفت کارکرد جدید صرافی‌ها در حال "بازتعریف" است. به نوشتۀ روزنامه‌های ایرانی این شایعه وجود دارد که صرافی‌ها از این پس فقط اجازۀ خرید و فروش سکه خواهند داشت.



آرش- صبحی April 14, 2018 05:34 PM

نمونه چنین روش وچنین سیاست گذاری درکدام نقطه از جهان وجود دارد؟ شاید دردهه های قبل از هشتاد چنین قوانینی در کشورهای بلوک شرق جاری بوده، اما درکشوری که مدعی اقتصاد آزاد است وتجارت بخش خصوصی رامجاز میشمارد، چنین قوانین پر اگروامائی میتواند کارساز باشد؟ همین اولتیماتمی که بمردم دیکته شده است، وآنها را ملزم میکنند که باید ارز مازاد از ده هزاردلار یا یورو یا رانزد بانکها سپرده گذاری کنند، براستی درکجای دنیا میتوان یافت؟ کدام انسان عاقلی میتواند بپذیرد که سرمایه زیر سرش رابا دست خودش ببرد دربانکهائی سپرده گذاری کند که براساس گزارش بانک جهانی وصندوق بین المللی پول از چنان وضعیتی برخوردار است آنهم در شرایطی که هنوز مردم جریانات صندوقهای قرض الحسنه رااز یاد نبرده اند

گزارش یا اعتراض به این نظر


بهرام April 14, 2018 08:56 PM

رژیم ورشکسته اسلامی میخواهد ته مانده سرمایه ملت را هم با نیرنگ و قلدری از چنگشان درآورد زهی پر روئی و خیال باطل اگر فکر میکند مردم گوشت را جلوی گربه بی حیا ی زاهد و مسلمان خواهند نهاد

گزارش یا اعتراض به این نظر


اردلان April 14, 2018 11:00 PM

علی خامنه ای این احمق هنوز به آن درک وفهم لازمه نرسیده که این درواقع عملکرد درست صرافان و واسطه های مجرب بود که کشور را از ورشکستگی نجات داد اما دلارهای متعلق به مجموعه صرافان روی هم چندین برابر بانک مرکزی بوده وهست! بنابرین این حرکت و دستور العمل احمقانه اخیر دست اندرکاران مبنا بر ممنوعیت نگهداری بیش ازده هزار یورو توسط مردم و صرفان و واسطه ها که به دستور علی موفنگی انجام گرفته ثابت میکند که خزانه بانک رو به پایان رسیده! ازسویی حمله نظامی آمریکا و هم پیمانان به سوریه همچنین خروج احتمالی پررزیدنت ترامپ از برجام بطور حتم سبب سقوط آزاد بسیار شدید تومان دربرابر ارزهای جهانی را بدنبال خواهد آورد! دراینصورت احتمال آن میرود که یک دلارآمریکا ازمرز یکصد هزارتومان ویا بسیار بالاتر نیز عبورکند! آخرین خبر، امروز نرخ دلار از مرز ده هزار تومان نیز گذشت

گزارش یا اعتراض به این نظر


اصغر April 15, 2018 01:04 AM

دلار در تهران تا مرز ۵ هزار دلار به قیمت ۱۰۷۰۰ تومان بصورت آزاد بفروش می‌رسد قبل از این خرید مقدار بیشتر دلار باعث ارزانتر شدن آن بود ولی امروز شما هر جه مایل به خرید ارقام بالاتری باشید قیمت دلار بیشتر میشود امروز این فروشنده و صاحب دلار است که قیمتها را مشخص می‌کنند و ابتکار عمل در دست آنهاست و خریدار بیجاره حرفی برای گفتن ندارد این هم از سیاست دولت تدبیر و امید که مردم را تا این حد به فقر و فلاکت کشانده

گزارش یا اعتراض به این نظر


شهنام April 15, 2018 08:54 AM

این کرم‌های اسلامی همه را چهل ساله که بلاتکلیف کردن اما امسال قراره تکلیفشون روشن بشه که همه از بلاتکلیفی دربیان

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: