آدرس پست الکترونيک [email protected]









چهارشنبه، 29 فروردین ماه 1397 = 18-04 2018

بازداشت یک شهروند مندائی در سوسنگرد

خبرگزاری هرانا – نیروهای امنیتی روز ۲۸ فروردین ماه یک شهروند عرب پیرو آئین مندائی به نام “شیخ فائز مندائی” را در شهر سوسنگرد بازداشت و به نقطه نامعلومی منتقل کردند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز سه شنبه مورخ ۲۸ فروردین ماه نیروهای وابسته به اداره اطلاعات سپاه پاسداران با مراجعه به محل کار یک شهروند سوسنگردی به نام “شیخ فائز مندائی” او را بازداشت و به نقطه نامعلومی منتقل کردند.

این شهروند عرب از پیروان آئین مندائی (صائبی) است که اقلیت دینی در ایران محسوب می شوند.

به گفته منابع مطلع، این شهروند سوسنگردی در زمینه مطالبه حقوق عربهای خوزستان فعال بوده است.

لازم به ذکر است در هفته های اخیر به طور خاص مناطق جنوبی خوزستان صحنه اعتراضات شهروندان عرب به سیاست های فرهنگی و قومیتی حکومت ایران بود.

هرانا در روزهای اخیر تحت عنوان “گزارشی از آخرین وضعیت بازداشت شدگان خوزستان” به تفصیل به شرح اعتراضات اخیر پرداخت.
همانطور که اشاره شد آقای فائر مندائی از پیروان آئین مندائی است.

منداییان پیروان یحیای پیامبر و یکی از اقلیت‌های مذهبی ایران، عراق و سوریه هستند. منداییان با نام صابئین نیز شناخته می‌شوند. پیروان این آئین در ایران در استان خوزستان بویژه شهر اهواز سکونت دارند.

منداییان در کناره‌های رودخانه‌های دجله، فرات و کارون زندگی می‌کنند. جمعیت آن‌ها را ۷۰ هزار نفر در عراق و ۲۵ هزار نفر در ایران برآورد می‌کنند. اصلی‌ترین رکن دینی آن‌ها غسل تعمید در روزهای یک‌شنبه در آب روان است.

اگرچه صابئین در ایران اهل کتاب شناخته شده‌اند اما به دلیل کمی جمعیت و ناشناخته بودن ذکری از آن‌ها در ادیان رسمی ایران و همینطور قوانین جاری نیست.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: