آدرس پست الکترونيک [email protected]









یکشنبه، 2 اردیبهشت ماه 1397 = 22-04 2018

کاوه مدنی؛ فرار سرمایه به همین سادگی است

بهارنیوز: با وجود گذشت چند روز از اعلام استعفای معاون نخبه و جوان سازمان حفاظت از محیط زیست و رفتن او از ایران شاهد آن هستیم که همچنان نام کاوه مدنی در رسانه‌ها و فضای مجازی دیده می‌شود و افراد از زوایای مختلف به این موضوع پرداخته و می‌پردازند. امثال مدنی را سرمایه انسانی می‌خوانند که هر سیستمی در یک حالت طبیعی می‌باید مشتاقانه از حضور آنان در ساختارهای مدیریتی استقبال کند اما به هر دلیلی آنچه در کشورمان دیده می‌شود بر خلاف آنچه در یک حالت طبیعی انتظار می‌رود است.

همین مثال را می‌توان به سرمایه‌های مادی نیز تعمیم داد. در علم اقتصاد تعبیری قدیمی وجود دارد که همه آن را شنیده‌اند و کسانی که به شکل تجربی هم اندکی فعالیت اقتصادی را تجربه کرده باشند این موضوع را به عینه دیده‌اند و آن اینکه «سرمایه‌ترسو است» این سخن به آن معناست که جذب سرمایه چه سرمایه‌های داخلی و چه خارجی ظرافت‌هایی را دارد که مهم‌ترین آن ایجاد فضای امن برای سرمایه و سرمایه‌گذار است.

با نگاهی به فضای اقتصادی کشور می‌توان گفت که همان الگویی که سبب‌ترک ایران توسط نخبگانی مانند کاوه مدنی می‌شود به نوعی دیگر در این حوزه و در نوع مواجهه با صاحبان سرمایه هم دیده می‌شود. از نگاه پر از شک و‌تردید به سرمایه و سرمایه‌گذار تا عدم وجود بستر مناسب در فضای اقتصاد ملی برای جذب سرمایه‌ها و از این دو بدتر و نگران‌کننده‌تر ایجاد فضای امنیتی علیه کسانی که برای فعالیت اقتصادی سالم در حال ریسک بر روی سرمایه خود هستند.

مسئولان کشور چه در سطح دولت و چه در سایر مراکز تصمیم‌گیری بارها نسبت به بحران بیکاری و اثرات منفی آن در حوزه‌های مختلف از آسیب‌های اجتماعی تا معضلات سیاسی و امنیتی سخن گفته‌اند؛ مهم‌ترین راه غلبه بر بیکاری نیز جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی برای به راه افتادن چرخ تولید و اشتغال است. هنگامی که نگاه بخشی از مراکز قدرت به سرمایه و به خصوص سرمایه خارجی نگاهی همراه با شک و‌تردید است که به ایجاد فضایی نامطمئن منجر می‌شود طبیعتاً سرمایه که‌ترسو است در چنین فضایی به حضور در اقتصاد ایران رغبتی نشان نمی‌دهد.

اگر امروز مسئه پیش آمده برای کاوه مدنی نگاه‌ها را به سمت و سوی برخورد ناصواب با سرمایه‌های انسانی و نخبگان برده است نباید فراموش کنیم که همین مواجهه غلط و بدتر از آن سال‌هاست با سرمایه و صاحبان سرمایه شده است و می‌شود؛ موضوعی که قطعاً یکی از مهمترین دلایل وضعیت اقتصادی فلاکت‌بار در ایران است.



گرشاسب April 22, 2018 04:27 PM

روز جمعه نشریه معتبر «اکونومیست» در مقاله ای تحت عنوان «ایران در خاورمیانه عراض اندام می کند، اما اقتصاد خود را به نابودی می کشاند
نوشته است:
آندرش بوری، یکی از برجسته ترین کارشناسان اقتصاد در سوئد و وزیر اقتصاد این کشور بمدت ۸ سال در دولت دست راست پیشین، ضمن اشتراک گذاری این مقاله اکونومیست در صفحه فیس بوک خود، در اظهار نظری نسبت به آن و وضعیت اقتصاد ایران چنین می نویسد:

اقتصاد ایران در یک سیستم کاپیتالیستی مذهبی گرفتار آمده که هر گونه امکان رشد را در دهه های گذشته خفه کرده است ترکیب حاصله از سپاه پاسداران که دارایی ها پس از انقلاب سال ۱۳۷۹ از شاه به آن منتقل شد، تداخل پیچیده نظامی-صنعتی و مداخله دولت ترکیب عجیب و غریبی از یک حکومت دینی- سوسیالیستی فراهم آورده است
این وضعیت در ترکیب با عدم حاکمیت قانون، فساد و
"بقیه در کامنت بعد"

گزارش یا اعتراض به این نظر


گرشاسب April 22, 2018 04:35 PM

بقیه کامنت قبل:

این وضعیت در ترکیب با عدم حاکمیت قانون در ایران، فساد و موانع مرتفع جهت ورود به یک رشد بلند مدت چشم انداز را تیره ساخته است رشد تولید ناخالص سرانه در دهه گذشته در ایران کمتر از ۱،۵ درصد بوده است
ایران اکنون درگیر یک جنگ ایدئولوژیک با عربستان است این دو کشور به لحاظ ناتوانی در تبدیل شدن به کشورهای در حال رشد شباهات زیادی به دوقلوهای به هم چسبیده پیدا کرده اند دخالت در یک منازعه تهاجمی در کشورهای همسایه می تواند به راحتی تشدید شود جمعیت جوان، افراط گرایی مذهبی و بحران اقتصادی مداوم می تواند منتهی به سقوط رژیم در ایران و عربستان شود

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: