آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 3 اردیبهشت ماه 1397 = 23-04 2018

احضار ۱۰ فعال مدنی در دو پرونده جداگانه

خبرگزاری هرانا – از مجموع ۹ فعال مدنی بازداشت شده در ۱۲ بهمن ماه سال گذشته که با تودیع وثیقه آزاد شده بودند، ۶ تن از آنان روز یکشنبه ۲ اردیبهشت ماه جهت ارائه آخرین دفاع در شعبه ۶ دادسرای اوین حاضر شدند. در پرونده ای دیگر، محمد نجفی، وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر از بابت پرونده سخنرانی در شهر رباط کریم در مراسم یادبود ستار بهشتی، بلاگر جان باخته به دادسرای این شهر احضار شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، محمود معصومی، نادر افشاری، سعید اقبالی، سعید سیفی جهان، مژگان لعلی، بهنام موسیوند، شیما بابایی، داریوش زند و خانمی به نام شقایق از جمله فعالان مدنی که مورخ ۱۲ بهمن ماه ۱۳۹۶ بازداشت شده بودند و با تودیع قرارهای وثیقه در تاریخ های مختلفی بطور موقت آزاد شده اند به دادگاه فراخوانده شدند.

این ۹ تن برای روز یکشنبه مورخ ۲ اردیبهشت ماه برای ارائه آخرین دفاع به شعبه ۶ دادسرای اوین (مقدسی) احضار شده بودند.

از افراد مورد اشاره محمود معصومی، نادر افشاری، سعید اقبالی، سعید سیفی جهان، مژگان لعلی و شقایق در دادسرا حاضر شدند و به دفاع از خود پرداختند.

تقریبا تمام متهمان وارد بودن اتهامات منتسبه به خود را ناوارد دانسته و آن را رد کردند. اتهام اجتماع و تبانی بیشترین اتهامی بود که به متهمان این پرونده وارد شده بود.

در این جلسه دادرسی بهنام موسیوند حاضر نبود و همینطور به درخواست خانم بابایی و آقای زند که گفته اند در سفر هستند جلسه دادرسی آنان به روز سه شنبه هفته جاری موکول شد.

یک منبع مطلع در خصوص وضعیت متهمان این پرونده به گزارشگر هرانا گفت “آنها فشار زیاد و حتی بدرفتاری جسمانی را در ایام بازداشت متحمل شده اند، به طوریکه همچنان میشود این نشانه ها را در وضعیت جسمی یا روحی برخی از آنان مشاهده کرد، در همین رابطه پزشک متخصص در پی به هم ریختگی وضعیت روحی و بی خوابی های مکرر به نادر افشاری گفته است که باید در طول دوره درمان، چه در منزل یا چه در بیمارستان تحت نظر باشد، توصیه ای که هنوز اجرایی نشده است”.
در همین رابطه در پرونده ای دیگر، محمد نجفی، وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر که پس از افشاگری در خصوص مرگ یکی از معترضان بازداشت شده در اعتراضات سراسری دی‎ماه ۹۶، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و در تاریخ ۲۸ فروردین ۱۳۹۷ پس از گذشت ۹۳ روز با تودیع وثیقه از زندان اراک آزاد شد،به دادسرای شهر رباط کریم احضار شد.

احضار این وکیل دادگستری در رابطه با پرونده سخنرانی ایشان درباره ستار بهشتی در یکی از مناسبت هایی که در منزل مادری این بلاگر جان باخته برگزار شده بود است.

دادگاه آقای نجفی در پرونده‌ای دیگر نیز در ۱۷ آبان ماه سال گذشته به اتهام تبلیغ علیه نظام برگزار شده بود.

اتهام تبلیغ علیه نظام علیه این فعال حقوق بشر در دادگاه به دلیل انتشار مطالبی در کانال تلگرامی و صفحه فیس‌بوک منتسب به وی طرح شده بود.

در همان زمان یک منبع نزدیک به خانواده آقای نجفی به گزارشگر هرانا گفته بود “از دیگر از مصداق های این پرونده در رابطه با پیراهن نوشته ای است که عبارت “عاشورای ۸۸″ در آن به چشم میخورد.”

محمد نجفی، وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر در آخرین مورد در پی اعتراضات پایانی سال ۹۶ که بعضاً با عنوان «اعتراضات دی‌ماه» از آن یاد می شود در استان مرکزی دستگیر شد.

گفتنی است که به کلیه متهمانی که همراه با آقای نجفی بازداشت شده بودند نیز گفته شده ساعت ۱۰ صبح روز ۲۴ اردیبهشت خود را به شعبه ۱۰۲ دادگاه کیفری اراک معرفی نمایند.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: