آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 6 اردیبهشت ماه 1397 = 26-04 2018

دستکم ۴ زندانی در رجایی شهر اعدام شدند

خبرگزاری هرانا – سحرگاه امروز دست کم ۴ زندانی با اتهامات مختلفی در زندان رجایی شهر کرج اعدام شدند. در روزهای اخیر طی چند مرحله بیش از ۱۰ زندانی برای اجرای حکم اعدام به سلول های انفرادی این زندان منتقل شده بودند. هفته گذشته نیز این زندان شاهد اعدام حداقل ۴ زندانی دیگر بود.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، سحرگاه امروز چهارشنبه مورخ ۵ اردیبهشت ۱۳۹۷، دست کم ۴ تن از زندانیان محبوس در زندان رجایی شهر کرج با اتهامات مختلفی در این زندان اعدام شدند.

یکی از منتقل شدگان که پرونده ای جنجالی دارد و توسط قاضی مقیسه به اتهام فساد فی الارض و ۳۰ مورد تجاوز به عنف به اعدام محکوم شده است “سید ایمان حسینی مقدم” نام دارد که روز یکشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۷ از بند ۱ زندان رجایی شهر کرج به سلول انفرادی منتقل شده بود و کماکان در همین محل و شرایط به سر می برد.

خانواده این زندانی پیش تر در فرصت‌های متعددی انتساب اتهامات مورد اشاره به این زندانی را رد و پرونده او را ناشی از یک پرونده سازی با مطامع مالی خوانده بودند.
علاوه بر آقای حسینی مقدم، از مجموع جمعیتی که بیش از ۱۰ تن برآورد می‌شوند و در روزهای گذشته برای اجرای حکم اعدام به سلول‌های انفرادی منتقل شده بودند هویت “علیرضا معصومی، احمد ثابت محمدی (احدی)، جواد سهرابی، امیر احمدی، امیر خلیلی، محمد رضا خراطها، صمدالله عیانی و امراله اژدر” توسط هرانا احراز شده بود.

حداقل یک تن از اعدام شدگان به نام صمدالله عیانی از زندانیان رجایی شهر کرج بود و یک تن دیگر به نام امیر خلیلی از زندان قزلحصار به این زندان برای اجرای حکم منتقل شده بود.

یک منبع نزدیک به امیر خلیلی در گفتگو با گزارشگر هرانا گفت “امیر پرونده ای در خصوص حمل مسلحانه مواد مخدر داشته است به همین دلیل حکم اعدام او بواسطه قانون جدید مبارزه با مواد مخدر مورد بازنگری قرار نگرفته بود.”
اتهام صمدالله عیانی نیز تجاوز به عنف عنوان شده است.
یکی از نزدیکان آقای عیانی در گفتگو با گزارشگر هرانا توضیح داد “آقای عیانی اصالتا اهل رودسر گیلان ولی ساکن تهران بود. متاهل و حدود ۴۵ ساله بود که در یک بنگاه معاملات ملکی در جنوب تهران کار می کرد.”

این منبع مطلع در ادامه سخنان خود افزود “او متهم بود در حداقل ۳ مورد به بهانه نشان دادن منزل به خانمهای مشتری تجاوز کرده است.”

هویت دو اعدام شده دیگر کماکان در دست بررسی است.

لازم به ذکر است درست یک هفته قبل در زندان رجایی شهر کرج دست کم ۴ زندانی دیگر اعدام شده بودند.
عظیم الله فتحی و اکبر افتخاری هویت دو تن از زندانیان اعدام شده است که هرانا موفق به احراز آن شده است.

فرهاد نام زندانی دیگری است که واحد خبری پویا وابسته به تسنیم، گزارش اعدام او را منتشر کرده است.

این خبرگزاری مدعی شده بود فرهاد به ۱۵ مورد آدم‌ربایی و ۶ مورد تجاوز متهم بود. این زندانی در زمان دستگیری (سال ۹۴) ۲۵ سال سن داشت.

بنابر گزارشات دریافتی علاوه بر ۳ زندانی فوق دست کم یک شهروند تبعه افغانستان با هویت نامعلوم نیز همراه با این زندانیان اعدام شده است.

همزمان با اعدام های امروز زندان رجایی شهر کرج، یک زندانی به اتهام “قتل” در زندان مرکزی زاهدان اعدام شد.
هویت این زندانی توسط هرانا “رضا شیخ” ۴۰ ساله، از بند سه زندان مرکزی زاهدان احراز شده است.

به گفته عفو بین‌الملل ایران در سال گذشته به تناسب سرانه جمعیت و میزان اعدام رتبه نخست اعدام شهروندان خود در دنیا را کسب کرده بود.
مرکز آمار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در گزارش سالانه خود ضمن اشاره به علنی نکردن ۶۰ درصد از اعدام‌های صورت گرفته توسط دولت یا نهاد قضایی اصطلاحاً این اعدام‌ها را “مخفیانه” خواند.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: