آدرس پست الکترونيک [email protected]









چهارشنبه، 2 خرداد ماه 1397 = 23-05 2018

در باره چرایی شدت گرفتن مهاجرت نخبگان

بهارنیوز: به گواهی آمار سالانه 180 هزار نفر از افراد تحصیلکرده از کشور خارج می‌شوند و هر نخبه مهاجر یک میلیون دلار از کشور خارج و به کشور میزبان وارد می‌کند. دکتر تقی آزاد ارمکی، استاد جامعه‌شناسی دانشگاه تهران، در باره چرایی شدت گرفتن این پدیده و واکاوی پدیده مهاجرت نخبگان دیدگاه‌های قابل تأملی دارد.

جامعه‌ای که نسبت به خروج نخبگانش بی‌تفاوت است؛ در آینده چه آسیب‌هایی ممکن است انتظارش را بکشد؟

جامعه‌ای که نخبه‌هایش را از دست می‌دهد، هم در حوزه‌های مدیریتی با ضعف مواجه می‌شود و هم در شناخت بحران. واقعیت این است که نخبگان مسأله را زودتر از وقوع حادثه پیش‌بینی می‌کنند و این خود می‌تواند از وقوع بسیاری از مسائل جلوگیری کند. بر این اساس، جامعه‌ای که به هر دلیل نخبگانش را از دست می‌دهد، به تدریج به جامعه‌ای ضعیف بدل خواهد شد که توانایی تشخیص و مدیریت بحران‌هایش را ندارد. این ضعف نیز به تدریج به نظام اجتماعی، ساختار مدیریتی و پروژه‌های توسعه تسری یافته و جامعه را دچار نقصان می‌کند.

*آیا در گذشته هم با این حجم از مهاجران نخبه روبه‌رو بودیم؟

کشور ما به لحاظ تاریخی هم مهاجر داشته هم مهاجرپذیر بوده است؛ اما اگر مهاجرتی هم صورت می‌گرفت، موقتی بود.

*چه شد که این موازنه تغییر کرد؟

منطقِ مهاجرفرستِ ما، منطقِ غلبه و سلطه یا به تعبیری، بهره‌گیری بود نه منطق خروج سرمایه از کشور. در گذشته اگر مهاجرتی صورت می‌گرفت، برای اثرگذاری بر دنیا بود. نخبگانی که می‌رفتند، در کشور مقصد، سازمان و تشکیلات برپا می‌کردند و جامعه ایرانی را با جامعه جهانی پیوند می‌زدند. اما امروز این نیروی نخبه وقتی از کشور خارج می‌شود دیگر برای همیشه می‌رود و بعضا به ضد جامعه در می‌آید و در خدمت جامعه دیگری قرار می‌گیرد. منطق مهاجرتی ما، امروز با مهاجرت در گذشته متفاوت شده است. در گذشته ما اتفاقا بیشتر مهاجرپذیر بودیم اکنون این موازنه تغییر کرده است، این خود اتفاق عجیبی است که از آن غافل هستیم.

*این معادله از چه زمانی تغییر کرد؟

به اعتقاد من، در این دو دهه اخیر شدت بیشتری پیدا کرده است، از زمانی که مدیریت، اقتصاد، حوزه ساماندهی فرهنگ و... پیش‌بینی‌ناپذیر شد، دیگر جامعه نتوانست خود را بازتولید کند. در این فضا، افراد دچار یک ابهام در وضعیت‌شان شدند و تصمیم به رفتن گرفتند.

*یک بخشی مسائل ساختاری است و بخشی از آن به خود جامعه نخبگان بازمی‌گردد. بالاخره نخبگان و روشنفکران هم یک «مسئولیت اجتماعی» دارند، با مهاجرت آنان، تعهد و مسئولیت اجتماعی‌شان در قبال جامعه چه می‌شود؟

در جامعه ما نخبگان علمی مسئولیت ندارند، همه مسئولیت‌ها دست نخبگان دولتی و نظام سیاسی است. اتفاقا، نخبه در این کشور اصلا مسئولیت ندارد و قرار نیست کاری انجام دهد. ما از نخبگان سلب مسئولیت کردیم، برای همین است که «نوآوری» معنا ندارد؛ برای همین است که اصلاح امکان‌پذیر نیست و نخبگان نمی‌توانند کنش انجام دهند که اگر می‌توانستند، این اتفاقات نمی‌افتاد. مشکل ما این است که ما از نخبگان‌مان سلب مسئولیت کردیم. با این حال، به اعتقاد من، نخبگان ما علیرغم اینکه مسئولیتی نداشتند اما همواره برای اثرگذاری تلاش کردند. شما اگر کارنامه همه کسانی را که مهاجرت کردند، ببینید، در خواهید یافت که در کارنامه همه یک دوره تلاش برای اثرگذاری وجود دارد که در نهایت به سرخوردگی انجامیده است. این بدان معنا نیست که نخبگان ما مجموعه آدم‌های بی‌ وطنی بودند بلکه آنان به جوابی نرسیدند و رفتند.



بهرام May 23, 2018 12:22 PM

خروج نخبگان از ثمرات اندیشه سیاه و عقب مانده آخوند خمینی است وی میگفت بگذارید تحصیل کرده ها بروند ما نیازی به آنها نداریم همانگونه که اقتصاد را مال خر میدانست و بی نیاز بدان

گزارش یا اعتراض به این نظر


حقیقتگو May 23, 2018 06:55 PM

نخبگانی همچون خالدمشعل و شیخ نصرالله و قشون ده و صدها نفری ارتجاعیون مفت خورعراقی و سوریه ای و لبنانی وفلسطینی چی که تابحال میلیاردها را بردند و بجزصلوات ومرگ براسرائیل ومرگ برامریکا چیزی ازنخبه بودنشان عاید برده گان اسلامی درایران نشد - نخبگان ایرانی که پشت فرمان پرایدها خانوادگی مسافرکشی میکنند و یا درمغازه هاکالاهای بنچول چینی سپاه پاسداران را می فروشند

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: