آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 3 خرداد ماه 1397 = 24-05 2018

سی و سه پل؛ رها شده در مرگی تدریجی

خبرگزاری هرانا – سی و سه پل اصفهان یکی از معروف‌ترین آثار باستانی ایران در سایه سوء مدیریت، بی‌توجهی و خشکسالی در خطر تخریب روزافزون قرار دارد. ترک‌های دیواره‌ها و ستون‌های پل بزرگ‌تر و عمیق‌تر شده و انحنای دیواره‌های آن همچنان این اثر تاریخی را تهدید می‌کنند و در حال حاضر هیچ تلاشی برای مرمت و تعمیر این پل دیده نمی‌شود.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، سی و سه پل اصفهان از مشهورترین آثار باستانی ایران در سایه تداوم بی توجهی و سوءمدیریت به صورت تدریجی در حال تخریب است.

این در حالی است که در منشور حقوق شهروندی، در بخش حق دسترسی و مشارکت فرهنگی، دولت حسن روحانی بر روی حفظ آثار باستانی تاکید می‌کند؛ “دولت مکلف به حفظ و حراست از میراث تمدنی و فرهنگی و حفظ آثار، بناها و یادبودهای تاریخی، صرف نظر از تعلق آن‌ها به گروه‌های مختلف فرهنگی است.”
بنا بر مشاهدات گزارشگران هرانا، وضعیت سی و سه پل به صورتی است که هر شاهد عینی و گردشگری به راحتی می‌تواند نه تنها ترک‌‌های روی دهنه‌ها و تخریب آجرهای آن را ببیند بلکه همچنان انحنای هر دو بدنه غربی و شرقی این پل قابل مشاهده هستند.

تنها تلاشی که تا کنون در این زمینه صورت گرفته اضافه کردن دو ستون بتونی در دو سمت سی و سه پل است که از انحنای بیشتر و تخریب بیشتر پل جلوگیری کند. دو ستون سیمانی که نه تنها شباهتی با ظاهر پل ندارند و با بدسلیقگی ساخته شده‌اند بلکه تنها عاملی بازدارنده بوده و به رفع مشکل کمکی نکرده‌اند. با گذشت زمان به نظر می‌رسد شهروندان اصفهان باید این تهدیدها را مانند خشکی زاینده رود بخشی از شهر و میراث فرهنگی خود بدانند.

بر اساس نظر کارشناسان زمین‌شناسی و میراث فرهنگی، مصالح پایه و فونداسیون این پل به گونه‌ای طراحی شده که استحکام آن تنها در رطوبت است و خشکی ادامه‌دار رودخانه در درازمدّت امکان خطر برای سی‌وسه‌پل را بسیار فراوان می‌نماید.

در پی خشکسالی طولانی مدت زاینده رود، سی و سه پل اصفهان به علت داشتن بستر ماسه‌ای دچار آسیب شدید شد و ترک‌هایی بر روی آن پدیدار شد.

در آن زمان بسیاری از مسئولین سعی داشتند این مساله را امری عادی جلوه داده و آن را به مرور زمان نسبت دهند اما با گذشت زمان تغییرات در سی و سه پل محسوس‌تر از آن بود که بتوان آن را پنهان کرد. در حالی که مردم اصفهان نگران وضعیت خشکی زاینده رود و تاثیر آن بر سی و سه پل بودند، در دوران ریاست حمید بقایی بر سازمان میراث فرهنگی، مترو اصفهان و اشتباه محاسباتی در حفر تونل زیر سی و سه پل ضربه اساسی را بر پیکر این پل وارد کرد و باعث شد انحنای بزرگی ابتدا در بدنه غربی پل و سپس در بدنه شرقی پل به وجود آید.

با روی کار آمدن دولت حسن روحانی بسیاری از فعالین حوزه میراث فرهنگی و شهروندان اصفهانی امیدوار بودند که نه تنها سی و سه پل از خطر تخریب نجات یابد بلکه آب نیز به بستر زاینده رود بازگردد. اما بر خلاف وعده‌های کابینه حسن روحانی هیچ وقت این اتفاق‌ها نیفتاد و سی و سه پل حالا بیش از پیش در معرض تخریب قرار دارد.
می‌توان ادعا کرد از دید شهروندان اصفهانی، زاینده رود و پل‌های آن فراموش شده‌اند و مسئولین ترجیح می‌دهند به جای برخورد اصولی با معضلی که ابنیه تاریخی اصفهان با آن روبرو هستند به پاک کردن صورت مساله بپردازند.



شهنام May 24, 2018 12:39 PM

آخوند ها و آخوند زاده ها تا ایران و ایرانی را کاملا نیست و نابود نکنند از پا نخواهند نشست ولی در مقابل ایرانیان و یزدان پاک نگهبان ایران زمین هیچ هم به حساب نمی آیند اسکندر و چنگیز این آرزو را به گور بردند شما تازی زادگان هم آرزوی نابودی ایران را به گور خواهید برد

گزارش یا اعتراض به این نظر


پلنگ ایران زمین May 24, 2018 10:46 PM

شهنام جان هم میهن گرامی غم نخور
پس از سوزاندن این گیاه هرز وسمی سرزمین مان را آبادتر از پیش خواهیم کرد ما باید همه باهم و دست در دست با یاری یکدیگر کشورمان را بهشت روی زمین کنیم

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: