آدرس پست الکترونيک [email protected]









آدينه، 4 خرداد ماه 1397 = 25-05 2018

موج جدید دستگیری‌ و آزار شهروندان بهایی

ابراز نگرانی جامعه جهانی بهائی نسبت به شروع موج جدید دستگیری‌ و آزار شهروندان بهایی در ایران

خبرگزاری هرانا – جامعه جهانی بهائی امروز با صدور بیانیه ای، نسبت به شروع موج جدید دستگیری‌ها و یورش به منازل بهاییان در شهرهای مختلف ایران ابراز نگرانی کرد. بیانیه جامعه جهانی بهائی بر ماهیت سیستماتیک بازداشت‌ها در استان‌های اصفهان، البرز، خراسان رضوی و وجود یک استراتژی هماهنگ در میان مقامات دولتی در این رابطه تاکید می کند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، جامعه جهانی بهائی امروز مورخ ۴ خرداد ۱۳۹۷ طی بیانیه‌ای که نسخه ای از آن در اختیار این خبرگزاری قرار گرفته است، نسبت به موج جدید دستگیری‌های اخیر و یورش به منازل بهاییان در شهرهای مختلف ایران ابراز نگرانی کرد.

این بیانیه در ادامه تاکید می کند “ماهیت سیستماتیک بازداشت‌ها در استان‌های اصفهان، البرز، خراسان رضوی از یک استراتژی هماهنگ در میان مقامات دولتی خبر می‌دهد.

در بسیاری از موارد، این بازداشت‌ها با یورش مأموران به منازل بهائیان و ضبط کتب و نوشته‌های مذهبی آنان همراه بوده است.

این افزایش ناگهانی دستگیری‌ها که نمایانگر هماهنگی در آزار و سرکوب بهائیان است، در ادامۀ حرکت‌های مداوم تعرض علیه جامعه بهائی ایران صورت می‌پذیرد و از چشم بسیاری از سرویس‌های خبری پنهان نمانده است.

جامعه جهانی بهائی از دولت ایران خواستار آزادی سریع بازداشت‌شدگان و پایان دادن به چهار دهه تبعیض علیه شهروندان بهائی خود است.”
قابل ذکر است که به تازگی آقایان مهرداد حیرانی، خداداد میری و کاویز نوزدهی در شهر های مختلف کشور پس از تفتیش منزل و ضبط لوازم شخصی‌ آنها ازجمله؛ کامپیوتر و کتب دینی توسط مأموران وزارت اطلاعات بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.

همچنین طی ماه‌های گذشته در شهرهای مختلف کشور تعدادی از شهروندهای بهایی دیگر از جمله؛ میترا بدرنژاد (زهدی)، فرج الله بنگاله، صبا گلشن، ندا ثابتی (آزادی)، نوشین افشار و فروغ فرزانه توسط نیروهای امنیتی بازداشت و با تودیع وثیقه آزاد شدند.

گزارش شده است هنگام بازداشت این شهروندان منزل آنان تفتیش شده و اموال شخصی و کامپیوترهای خود و اعضای خانواده‌شان نیز ضبط شده است.

شهروندان بهایی در ایران از آزادی‌های مرتبط به باورهای دینی محروم هستند، این محرومیت سیستماتیک در حالی است که طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین با اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد.

بر اساس منابع غیررسمی در ایران بیش از سیصد هزار نفر بهایی وجود دارد اما قانون اساسی ایران فقط اسلام، مسیحیت، یهودیت و زرتشتی گری را به رسمیت شناخته و مذهب بهاییان را به رسمیت نمی‌شناسد. به همین دلیل طی سالیان گذشته همواره حقوق بهائیان در ایران به صورت سیستماتیک نقض شده است.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: