آدرس پست الکترونيک [email protected]









شنبه، 5 خرداد ماه 1397 = 26-05 2018

اقتصاد ترکيه در گرداب افزايش نرخ ارز افتاد

اقتصاد ترکيه در گرداب افزايش نرخ ارز افتاد خبرگزاري آريا - آنکارا- ايرنا- افزايش نرخ انواع ارز در بازار ترکيه که از اول سال جاري ميلادي آغاز شده، همچنان ادامه دارد به طوري که لير ترکيه در 6 ماه گذشته يک چهارم ارزش خود را از دست داده است.

به گزارش ايرنا، لير ترکيه در سالجاري ميلادي 25 درصد ارزش خود را از دست داده و به همين خاطر، نگراني جدي در بين مردم و مسئولان اين کشور ايجاد شده و اقتصاد ترکيه نيز در گرداب افزايش نرخ ارز افتاده است.
بهاي هر دلار آمريکا در اوايل سال جاري ميلادي 3.7 لير و قيمت هر يورو نيز 4.5 لير بود ولي در معاملات امروز هر دلار آمريکا به قيمت 4.70 لير و هر يورو نيز به نرخ 5.50 لير فروخته شد.
بالاترين نرخ ارزهاي خارجي در ترکيه در روز دوم خردادماه 97 به ثبت رسيد به طوري که نرخ برابري هر دلار آمريکا معادل 4.92 ليره و نرخ هر يورو نيز 5.71 ليره ترکيه بود ولي در چند روز اخير اين نرخ کمي متعادل شد.
بررسي دقيق نرخ هاي جديد خريد و فروش ارز در بازار ترکيه نشان مي دهد که قيمت هر دلار نسبت به اول سال جاري ميلادي 27 درصد و قيمت هر يورو نيز بيش از 22 درصد افزايش يافته است.
رسانه هاي ترکيه اعلام کردند که بانک مرکزي اين کشور اعلام کرده است که جهت تقويت پول ملي لير در برابر ارزهاي خارجي، به صورت فوري 2.2 ميليارد دلار و در طول سال جاري ميلادي 10 ميليارد دلار به بازار تزريق مي کند ولي اعلام اين سياست نيز تنها چند روز موجب توقف روند افزايش نرخ ارز در ترکيه شد.
سياست تشويق مردم به خريد طلا نيز که سال گذشته با هدف کنترل نرخ ارز و نيز حفظ ارزش پول ملي اين کشور توسط رجب طيب اردوغان رييس جمهوري ترکيه دنبال مي شد، به شکل مقطعي موجب توقف روند رو به رشد نرخ ارز شد ولي از اول سال جاري ميلادي نيز اين سياست کارآمدي خود را از دست داد.
در پي کاهش ارزش پول ملي و افزايش نرخ ارزهاي خارجي که اقتصاد ترکيه را به مرز بحران رسانده، بانک مرکزي ترکيه اعلام کرد که نرخ بهره را با سه درصد افزايش به 16.5 درصد رسانده است.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: