آدرس پست الکترونيک [email protected]









شنبه، 26 خرداد ماه 1397 = 16-06 2018

اعتصاب زندانیان زن درویش در زندان قرچک

تداوم اعتراض دراویش زندانی همزمان با حضور خانواده‌های زندانیان مقابل زندان قرچک

تعدادی از دراویش محبوس در زندان تهران بزرگ در اعتراض به ضرب و شتم زنان درویش زندانی محبوس در زندان قرچک ورامین و وخامت حال جسمی آنها، دست به تحصن و اعتصاب زدند.

همچنین خانواده‌های تعدادی از زنان درویش با حضور در مقابل زندان قرچک، ضمن اعتراض به ضرب و شتم زنان درویش زندانی خواستار ملاقات با آنها شدند. زنان درویش زندانی به مدت سه هفته است که از حق برقراری تماس تلفنی با خانواده‌هایشان محروم هستند.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از مجذوبان نور، در ادامه تحصن روز گذشته تعدادی از دراویش محبوس در تیپ ۳ زندان تهران بزرگ، امروز نیز تعدادی از دراویش محبوس در تیپ ۲ این زندان در اعتراض به حمله‌ی مأموران گارد ویژه زندان قرچک به زنان درویش زندانی که روز چهارشنبه ۲۳ خرداد رخ داده است، دست به تحصن زدند. درویشان متحصن در زندان خواستار پایان خشونت علیه زنان درویش زندانی و آزادی آنها هستند.

فرج‌نژاد معاون زندان تهران بزرگ نیز در لحظات اولیه در جمع تحصن‌کنندگان حاضر و آنها را تهدید به برخورد قهری در صورت ادامه‌ی این روند کرده است. درویشان متحصن در زندان خواستار پایان خشونت علیه زنان درویش زندانی و آزادی آنها هستند.

همسران و اعضای خانواده‌‌ی این زنان زندانی عموماً در زندان بزرگ تهران محبوس هستند و مأموران با قطع تلفن‌های زندان مانع از اطلاع یافتن زندانیان مرد از وضعیت همسران و خواهران خود شده‌اند.


ضرب و شتم شدید زنان درویش

زنان درویش زندانی در زندان قرچک مورد ضرب و شتم قرار گرفته‌اند. بنا بر این گزارش آن‌ها پس از ضرب و شتم به صورت انفرادی به بندهای مختلف منتقل شده‌اند.

به گزارش رادیو آلمان به نقل از سایت "مجذوبان نور"، مسئولان زندان برخی از زندانیان بند عمومی را علیه زنان درویش زندانی "تحریک" کرده‌اند تا بین آنان درگیری به وجود بیاید.

پس از این تنش گارد ویژه زندان "با باتوم و شوکر زنان درویش را مورد ضرب وشتم شدید" قرار داده و آن‌ها را به صورت انفرادی به بندهای مختلف منتقل کرده‌اند.

صدیقه خلیلی، مادر سپیده مرادی، در گفت‌وگو با سایت "مجذوبان نور" گفته است که دخترش به حدی در زندان مورد ضرب و شتم قرار گرفته که نمی‌تواند راه برود.

بنا بر این گزارش خانواده زنان دراویش مقابل زندان رفته‌اند تا از زندانیان خبری بگیرند.

سپیده مرادی‌ از دراویش گنابادی و دانشجوی کارشناسی ارشد کامپیوتر دانشکده علوم ریاضی دانشگاه تربیت مدرس است که به دلیل "اعتقادات مذهبی" پیش از این از تحصیل هم محروم شده بود.

پس از درگیری‌ها و سرکوب دراویش معترض در محله پاسداران تهران ۳۰ بهمن و اول اسفند ۱۳۹۶ دست‌کم ۶۰ زن درویش بازداشت شدند.

پیش از این سازمان عفو بین‌الملل با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که ۱۱ نفر از این بازداشت‌شدگان در زندان قرچک و در شرایطی نامطلوب و غیرانسانی نگهداری می‌شوند.

زندان قرچک قبلا مرغداری بوده و به طور معمول محل نگهداری زنان متهم به ارتکاب جرائم خشن محسوب می‌شود. عفو بین‌الملل انتقال دست‌کم ۱۱ زن درویش به زندان قرچک را "اقدامی خودسرانه" خوانده و تاکید کرده که این زندانیان از داشتن وکیل و دسترسی به کمک‌های پزشکی و دیگر حقوق ابتدایی زندانیان محروم هستند.

در چند ماه گذشته گزارش‌هایی از بدرفتاری با دراویش زندانی، از جمله دراویش زن، تهدید آنان و مرگ مشکوک یکی از آن‌ها در زندان منتشر شده بود.

صدور حکم بیش از نیم قرن زندان برای ۱۵ درویش گنابادی

خبرگزاری هرانا – پانزده تن از دراویش گنابادی بازداشت‌ شده در حوادث گلستان هفتم، توسط شعب ۱۵ و ۲۶ دادگاه انقلاب تهران جمعاً به ۵۲ سال و ۸ ماه حبس تعزیری، ۶ سال تبعید، ۲۲۲ ضربه شلاق و ۲ سال ممنوع‌ الخروجی محکوم شدند.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از مجذوبان نور، احکام پانزده تن از دراویش محبوس در زندان تهران بزرگ که پیش‌تر در بهمن‌ماه سال گذشته در رابطه با حوادث گلستان هفتم بازداشت شده بودند، توسط شعب ۱۵ و ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی و قاضی احمدزاده صادر شد.

احکام صادره برای این پانزده درویش گنابادی در ادامه می‌آید:

۱. مسلم نوروزی، ۷ سال حبس تعزیری، ۲ سال تبعید به برازجان و ۷۴ ضربه شلاق

۲. احسان ملک‌محمدی، ۷ سال حبس تعزیری، ۲ سال تبعید به زابل و ۷۴ ضربه شلاق

۳. صمد دادرس، ۷ سال حبس تعزیری و ۲ سال ممنوع‌ الخروجی

۴. یونس لک، ۷ سال حبس تعزیری

۵. حسین آرنگ، ۵ سال حبس تعزیری

۶. محسن عزیزی، ۳ سال حبس تعزیری

۷. محسن پروین، ۱ سال حبس تعزیری

۸. علی قنادزاده، ۱۶ ماه حبس تعزیری

۹. مصطفی بیرانوند، ۴ ماه حبس تعزیری

۱۰. پوریا نوری، ۲ سال حبس تعزیری

۱۱. حسین حاج‌محمدی، ۲ سال حبس تعزیری

۱۲. محمد عالم‌دوست، ۲ سال حبس تعزیری

۱۳. مهدی مقدم، ۶ ماه حبس تعزیری

۱۴. فرشاد سپهوند، ۶ ماه حبس تعزیری

۱۵. دکتر رسول هویدا، ۷ سال حبس تعزیری، ۲ سال تبعید به روستای زهک از توابع استان سیستان و بلوچستان و ۷۴ ضربه شلاق

از میان این افراد دکتر رسول هویدا پزشک طب فیزیکی و توانبخشی که عصر ۳۰ بهمن ۱۳۹۶ در جریان انتقال یکی از درویشان مجروح حادثه‌ی گلستان هفتم به بیمارستان، بازداشت و زندانی شده بود با حکم دادگاه انقلاب به تحمل ۷ سال حبس تعزیری، ۲ سال تبعید به روستای زهک از توابع استان سیستان و بلوچستان و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد.

عناوین اتهامی این درویش گنابادی، “اجتماع ‌و تبانی به قصد برهم زدن امنیت ملی”، “اخلال در نظم عمومی” و “تمرد از دستور پلیس” عنوان شده است.

در بخشی از حکم آقای هویدا آمده: «نامبرده از اعضای اصلی تشکیلات دراویش و اعضای رده بالای وب‌سایت مجذوبان نور و از لیدرهای میدانی تجمع غیرقانونی گلستان هفتم و مقابل زندان اوین بوده است و در خدمت‌رسانی به تشکیلات دراویش فعالیت داشته است».

بنا بر متن حکم ابلاغ‌ شده به این درویش گنابادی، دکتر رسول هویدا در جلسات بازجویی و محاکمه، صراحتاً حضور خود در مقابل زندان اوین و کلانتری پاسداران را قبول داشته و آن را ناشی از احساس مسئولیت و حقوق شهروندی خود دانسته است.

نکته‌ی شایان توجه در حکم دادگاه آقای هویدا، رجوع قاضی پرونده به اعتصاب غذای سال ۹۳ این درویش زندانی است. رسول هویدا سال ۱۳۹۳ در حمایت از مدیران زندانی وبسایت مجذوبان نور دست به اعتصاب غذا زده بود.

آقای هویدا مانند دیگر درویشان گنابادی در مدت بازداشت ۱۰۰ روزه از حق دسترسی به وکیل محروم بوده است.

قابل ذکر است که این دراویش، در حادثه گلستان هفتم با ضرب و شتم شدید، دستگیر و در فرآیندی غیرعادلانه و غیرقانونی بدون حضور و دسترسی به وکیل، محاکمه و به مجازات محکوم شده‌اند.

گفتنی است، در روزهای اخیر موسی غضنفرآبادی رئیس دادگاه‌های انقلاب تهران از صدور ۱۵۰ رأی برای متهمان پرونده حادثه خیابان پاسداران خبر داده بود. غضنفرآبادی در پاسخ به این سؤال که برای متهمان چه احکامی صادر شده است، اظهار کرد که “برخی متهمان به سبب نوع عناوین اتهامی به حبس کوتاه و برخی به حبس طولانی مدت محکوم شده‌اند”.

لازم به یادآوری است، از نیمه‌شب ۱۴ بهمن‌ماه سال گذشته حضور پر تعداد نیروهای امنیتی و انتظامی در اطراف منزل دکتر نور علی تابنده با واکنش منفی سایر دراویش مواجه شد، دراویش گنابادی در حمایت از قطب خود تجمعاتی اطراف منزل دکتر تابنده تشکیل دادند، این تجمعات با دخالت نیروهای انتظامی و لباس شخصی به خشونت کشیده شد و صدها تن زخمی و بازداشت شدند؛ این در حالی بود که پیش‌تر در شامگاه چهارشنبه مورخ ۴ بهمن‌ماه نیز مأمورین امنیتی در اقدامى مشابه در همین مکان حضور یافتند که موجى از نگرانى‌ها در میان دراویش را رقم زده بود.

در حالی که مسئولان قضایی و انتظامی تعداد بازداشت شدگان را ۳۰۰ تن اعلام کرده بودند، کمیته پیگیری دراویش زندانی لیستی از مشخصات ۳۲۴ تن از بازداشت شدگان را منتشر کرد. این منبع تعداد بازداشتی‌ها را بسیار بیشتر از این رقم برآورد می‌کند.



پلنگ ایران زمین May 27, 2018 01:29 AM

خسته نشدید اینهمه برای هیچ مردم را تازیانه زده ویا به زندان بیاندازید و جانش را بگیرید؟ اگر زمان و هزینه ای را که برای دستگیر کردن تا جان ستاندن مردم برای پیشرفت کشور گذارده بودید، اکنون جایگاه شما در ته دوزخ نمیبود

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: