آدرس پست الکترونيک [email protected]









شنبه، 5 خرداد ماه 1397 = 26-05 2018

آخرین وضعیت پرونده فعالان محیط زیستی دربند

رئیس فراکسیون محیط زیست با بیان اینکه براساس نظر کارشناسان وزارت اطلاعات، پرونده فعالان محیط زیست جاسوسی نبوده است، گفت درباره وضعیت همسر سیدامامی خواستار رسیدگی‌هایی شده‌ایم که هنوز پاسخی از مراجع مربوطه دریافت نکرده‌ایم. از سوی دیگر نیز معصومه ابتکار، معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده طی اظهار نظری گفت “پرونده فعالان محیط زیست به زودی بسته می‌شود”.

به گزارش هرانا به نقل از ایسنا، محمدرضا تابش در توضیح آخرین وضعیت فعالان زندانی محیط زیست، گفت: در بحث فعالان محیط زیست اتفاق جدیدی نیفتاده است. بنده مطلبی را از قول یکی از نمایندگان درباره جلسه کمیسیون امنیت ملی مطرح کردم مبنی بر اینکه طبق اظهارات کارشناسان وزارت اطلاعات در آن جلسه، این پرونده جاسوسی نبوده است، البته ممکن است یک جاسوس هم بین آنها نفوذی باشد، اما اینکه اقدامات و فعالیت‌های زیست‌محیطی را با هدف جاسوسی انجام داده باشند، نیست.

او افزود: پیشنهاد ما این بوده که براساس عرف، مرجع مقابله با این قبیل حوادث و قضایا که منجر به اتهامات جاسوسی می‌شود، وزارت اطلاعات باشد. سپاه آن‌قدر کار دارد و تهدیدات هم جدی شده که باید به کار اصلی خودش بپردازد، پس بهتر است این موضوع را به وزارت اطلاعات واگذار کند تا قضیه در بستر آرامی طی شود. رئیس فراکسیون محیط زیست گفت: با توجه به اینکه این قضیه از حوزه سیاسی فراتر رفته و امنیتی شده، قرار نیست جلسه‌ای بگذاریم، البته بحث‌های تخصصی خود را با حضور کارشناسان انجام داده‌ایم و گزارش خیلی مفصلی تدوین کرده و برای رؤسای قوا ارسال کردیم.

این نماینده مجلس ادامه داد: فعل‌و‌انفعالاتی انجام شده، اما ازآنجا‌که کمیسیون امنیت ملی وارد بررسی موضوع شده و قضیه بُعد امنیتی به خود گرفته و گفته‌اند می‌خواهند جلسه‌ای با حضور سپاه و اطلاعات بگذارند، ترجیحمان آن است که خود آنها این موضوع را دنبال کنند، ما هم در جلسات شرکت می‌کنیم.

تابش درباره اینکه آیا خانواده سیدامامی، فعال محیط زیست که در زندان جان باخت، با او درباره وضعیت همسر سیدامامی تماس گرفته‌اند، گفت: پسر سیدامامی دو بار به من پیام داد که آن را منعکس کردم و خواستار رسیدگی به موضوع شدم، درباره اینکه برای همسر ایشان تسهیلاتی قائل شوند، هنوز پاسخی نداده‌اند.

از سوی دیگر نیز معصومه ابتکار، معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده طی اظهار نظری گفت “پرونده فعالان محیط زیست به زودی بسته می‌شود”
ابتکار درباره بازداشتی‌های محیط زیستی گفت: همانطور که آقای محمود صادقی گفتند و آقای علوی در مجلس اعلام کردند، این افراد هیچ مشکلی ندارند و به زودی این پرونده بسته می‌شود و افراد بازداشتی آزاد می‌شوند.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده افزود: متاسفیم که در این زمان و با وجود بحران‌های زیادی که برای دولت پیش می‌آید، بحران‌های بی‌دلیل نیز برای کشور ایجاد می‌شود و افراد بیگناه دچار مشکل می‌شوند. به خصوص اینکه این مشکلات در نهادهای مدنی‌ای است که سرمایه‌های عظیم انسانی و اجتماعی کشور هستند. این افراد و نهادها در عین حالی که در اهداف خود مصمم هستند، بسیار آسیب‌پذیر هستند و قدرت ایستادگی در برابر چنین هجمه‌هایی را ندارند لذا وقتی فشار زیاد می‌شود، بسیاری از آنها ترجیح می‌دهند فعالیت داوطلبانه نکنند چون نه حقوق دارند و رانت و مزیتی، بلکه این کار تنها بر اساس علاقه است لذا وقتی این کار هزینه‌زا هم باشد، وضعیت بسیار بدتر می‌شود.

ابتکار تاکید کرد: نهادهای مدنی چه در حوزه خانواده و زنان و چه در حوزه محیط زیست بسیار اثرگذار بوده‌اند اما متاسفانه در همه این حوزه‌ها هم مورد هجمه قرار می‌گیرند اما ما باید مراقب سرمایه‌های اجتماعی و انسانی خود باشیم تا این سرمایه‌ها از بین نرود.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: