آدرس پست الکترونيک [email protected]









یکشنبه، 13 خرداد ماه 1397 = 03-06 2018

گزارشی از اعتراضات سراسری مرغداران ایران

خبرگزاری هرانا – تجمعات اعتراضی مرغداران ایران که از چند روز پیش در اعتراض به عدم رسیدگی مسئولان نسبت به برخی مطالبات صنفیشان آغاز شده بود، امروز یکشنبه ۱۳ خرداد نیز ادامه داشت. به دنبال این تجمعات محمد یوسفی، رئیس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی از برگزاری جلساتی از سوی دولتمردان برای تعیین تکلیف نرخ مرغ خبر داد و اعلام کرد که احتمال افزایش قیمت مرغ در ماه رمضان وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، در روزهای اخیر مرغداران بسیاری از شهرهای ایران در اعتراض به نبود توازن بین قیمت مرغ و قیمت نهادهای طیور، افزایش هزینه‌های جانبی، کاهش قیمت مرغ، سوءمدیریت، افزایش قیمت اغذیه طیور و مشکل حمل و نقل نهاده‌های دامی دست به تجمع زده و خواستار عملی شدن مطالبات صنفی خود شدند.

گزارشات حاکی از این است که مرغداران طی روزهای اخیر در شهرهای بسیاری از جمله “آمل، سردشت، مراغه، همدان، یزد، گرمسار، اراک و سمنان” اقدام به برگزاری تجمع اعتراضی کردند.

به گفته مرغداران در چند ماه اخیر قیمت کالاهایی چون کنجاله سویا و ذرت حدود ۵۰ درصد افزایش داشته و تولید برای آن‌ها هزینه بیشتری دارد، این در حالی است که بهای محصولاتشان به همان اندازه بالا نرفته است.
بخشی از مشکلات مرغداران به نهادها و ارگان‌های دولتی نیز مربوط است. “شرکت پشتیبانی امور دام کشور” که یکی از زیرمجموعه‌های وزارت جهاد کشاورزی است، مسئولیت تامین و ذخیره‌سازی اقلام پروتئینی و عرضه آنها برای جلوگیری از نوسان قیمتی در زمان اوج مصرف را برعهده دارد.

به گفته مسئولان صنف مرغداران این شرکت به وظیفه خود درست عمل نکرده و ذرت و سویا از سوی این شرکت به مقدار مورد نیاز بین مرغداران توزیع نشده است و آن مقدار توزیع شده هم حداکثر ۲۵ درصد افزایش قیمت داشته است.

حمید فاضلی، مدیرعامل اتحادیه مرغداران کشور روز دوشنبه ۷ خرداد در گفت و گو با خبرگزاری ایلنا گفت: “صدها نفر از مرغداران کل کشور از استان‌های مختلف به تهران آمده‌اند تا به کاهش قیمت مرغ و بلاتکلیفی مرغداران از ضرر و زیان‌های وارده به خاطر تولید اعتراض کنند”.

فاضلی درباره انگیزه تظاهرکنندگان گفت: “این تجمع به این خاطر است که دولت نظارت دقیق‌تری بر امور داشته باشد و قیمت‌ها به سمت واقعی شدن پیش برود تا تولیدکنندگان هم متضرر نشوند”.

محمد یوسفی، رئیس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی از برگزاری جلساتی از سوی دولتمردان برای تعیین تکلیف نرخ مرغ خبر داد و گفت: “احتمال افزایش قیمت مرغ در ماه رمضان وجود دارد”.
وی بیان داشت: “مازاد تولید موجب شده بر خلاف پیش‌بینی‌ها قیمت مرغ در روزهای منتهی به ماه رمضان و ابتدای این ماه کاهش پیدا کند و مرغداران هر کیلوگرم مرغ را با یک هزار و ۸۰۰ تومان زیان بفروشند”.

عطاءالله حسن‌زاده، رئیس هیأت مدیره اتحادیه سراسری مرغداران کشور در گفت و گو با خبرگزاری فارس گفت: “همچنان شاهد کاهش قیمت مرغ هستیم و هیچ‌گونه تغییراتی در قیمت پشتیبانی پیش نیامده است. در حال حاضر مرغداران با ضرر تولیدات خود را به فروش می‌رسانند که ادامه این روند به نابودی تولید منجر خواهد شد”.

محمد کاوه، مدیرعامل انجمن کشتارگاه‌های صنعتی طیور و دبیر مجمع تشکل‌های صنعت طیور مازندران نیز در گفت و گو با این خبرگزاری با بیان اینکه اکنون صادرات طیور بسیار ضعیف است، گفت: “قیمت تمام‌شده بالا است، در صورتی صادر کننده می‌تواند پذیرای شرایط باشد که دولت قیمت‌ها را در همه بخش‌ها ثابت نگه داشته باشد”.

محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی د جلسه علنی روز سه‌شنبه در مجلس گفت: “تا این لحظه ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن گوشت سفید تولید شده است که مازاد بر نیاز بازار است و ناچار به ذخیره آن در سردخانه‌ها شده‌ایم. به همین دلیل قیمت مرغ در بازار کمتر از قیمت آن در بخش تولید است”.

وی با اشاره به قیمت کنجاله سویا و ذرت گفت: “قیمت کنجاله سویا و ذرت در بازار جهانی به ترتیب ۳۰ تا ۱۵ درصد افزایش یافته است. اما دولت با دلار ۳۸۰۰ تومان این نهاله‌ها را وارد می‌کند. تعرفه این نهاله‌ها را پایین نگه داشته‌ایم. به جای کنجاله سویا نیز مدیریت می‌کنیم تا دانه سویا وارد شود تا اشتغال صنایع مرتبطه حفظ شود”.

نادر مومنی، مدیرعامل شرکت پشتیبانی دام استان همدان در گفت و گو با خبرگزاری ایسنا گفت: “تغییر قیمت نهاده‌ها، نوسانات نرخ ارز و مشکلاتی که حمل‌ونقل بار داشت، دست به دست هم داده و به صنعت مرغداری آسیب وارد کرده است.”



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: