آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 14 خرداد ماه 1397 = 04-06 2018

اعتراضات مردمی؛ نخست وزیر اردن استعفا داد

نخست وزیر اردن در پی اعتراضات مردمی به سیاست ریاضت اقتصادی، استعفا کرد.

خبرگزاری فرانسه گزارش داد: نخست وزیر اردن در پی تداوم اعتراضات مردمی در این کشور روز دوشنبه استعفا داد.

شهروندان اردنی طی روزهای اخیر در اعتراض به وضع قانون مالیات بر درآمد از سوی دولت اردن با برپایی تظاهرات خواستار لغو این قانون هستند. موج اعتراضات مردمی در اردن با بازداشت شهروندان معترض همراه بوده است.

افزایش مالیات ها یکی از خواسته های صندوق بین المللی پول از اردن برای کاستن از بدهی عمومی است. تظاهرات چند شب گذشته در اردن بزرگترین تظاهرات ضد دولتی در پنج سال گذشته در کشوری است که یکی از باثبات ترین کشورهای منطقه غرب خاورمیانه محسوب می شود.

صندوق بین المللی پول دو سال قبل اعطای یک وام هفتصد میلیون دلاری به اردن را برای کاهش بدهی عمومی این کشور و افزایش رشد اقتصادی تصویب کرد. اردن به شدت به کمک های مالی آمریکا، امارات عربی متحده و تا این اواخر عربستان سعودی وابسته بوده است.

عربستان اکنون کمک های مالی خود را به اردن قطع کرده است. ملک عبدالله از متحدان کلیدی آمریکا در این منطقه مهم راهبردی و همسایه سوریه، اسرائیل و عراق است. تلاطم و بی ثباتی منطقه ای مشکلات مالی اردن را بدتر کرده است.

دولت اردن می گوید میزبان یک میلیون و چهارصد هزار آواره سوری است و چشم اندازی از بازگشت آنها در آینده نزدیک به کشورشان دیده نمی شود.

اردن همچنین تعداد زیادی از آوارگان جنگ عراق را در خاک خود جا داده است. افزون بر آن، نزدیک به دو میلیون آواره فلسطینی نیز در اردن به سر می برند. اردن اخیرا طرح افزایش قیمت بنزین را در مواجهه با اعتراضات لغو کرد.



فروپاشی اسلامی در راه خواهد بود June 4, 2018 10:45 PM

دمکراسی، منطق و خواسته های مردمی درعاقبت پیروز شد در ایران اسلام زده، جهالت، غارت، تزویر، نفرت اندیشی، نفرت پرآکنی، تبعیض، فساد، تجاوز، بی عدالتی در این چهار دهه غلبه و پیروز بوده ولی از حالا به بعد زمان فروپاشی آن فرا رسیده است

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: