آدرس پست الکترونيک [email protected]









آدينه، 18 خرداد ماه 1397 = 08-06 2018

کردستان؛ احضار سه نفر از سوی اطلاعات سپاه

خبرگزاری هرانا – اجلال قوامی، هیوا رحیمی و احمد خلیقی سه تن از فعالین حقوق بشری و مدنی استان کردستان از سوی سازمان اطلاعات سپاه احضار شدند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، اجلال قوامی، هیوا رحیمی و احمد خلیقی سه تن از فعالین حقوق بشری و مدنی استان کردستان، از سوی نهاد امنیتی سازمان اطلاعات سپاه احضار شده‌اند.

یک منبع مطلع با اعلام این خبر به گزارشگر هرانا گفت: “آقایان اجلال قوامی، هیوا رحیمی و احمد خلیقی از سوی اطلاعات سپاه احضار شدند و می بایست روز شنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۷ به این نهاد امنیتی مراجعه کنند”.

این منبع مطلع در ادامه گفت: “دلیل احضار این افراد به اطلاعات سپاه مشخص نیست”.

لازم به یادآوری است که در اواخر سال کذشته نیز اجلال قوامی، سخنگوی سازمان حقوق بشر کردستان پس از احضار و بازجویی در پلیس فتا به شعبه اول بازپرسی دادسرای کردستان احضار شد.

اجلال قوامی در پلیس فتا در سنندج در ارتباط با اعتراضات دی ماه ۱۳۹۶ و کانال‌های تلگرامی مخالف حکومت تحت بازجویی قرار گرفت و روز دوشنبه، پنجم فروردین ماه ۱۳۹۷ در شعبه اول بازپرسی دادسرای کردستان با شکایت بسیج رسانه به ارتباط و همکاری با کانال‌های مخالف نظام و نشر اکاذیب و مطالب خلاف قانون متهم شد.

در اعتراضات اخیر که بعضاً با عنوان «اعتراضات دی‌ماه» از آن یاد می‌شود، تعداد پرشماری از افراد در شهرهای مختلف بازداشت و مورد بازجویی قرار گرفتند. طی این اعتراضات در سراسر ایران دست‌کم ۲۵ تن کشته و حدود ۵ هزار نفر نیز بازداشت شدند.

رحمانی فضلی، وزیر کشور در آخرین گفتگوی خود در این باره اذعان کرد: “اعتراضات دی‌ماه ۹۶ در ۱۰۰ شهر ایران روی داد که این اعتراضات در ۴۰ شهر به خشونت کشیده شد”.

برخی از بازداشت‌شدگان با تودیع وثیقه و تا زمان برگزاری دادگاه آزاد شده‌اند و برخی از آنها نیز به زندان منتقل شده‌اند. با این حال کماکان از سرنوشت و یا محل نگه‌داری شماری از بازداشتی‌ها اطلاع دقیقی در دست نیست.

آغاز اعتراضات در شهر مشهد در تاریخ ۸ دی‌ماه ۱۳۹۶ بود، اما ناآرامی‌ها به سرعت به شهرهای دیگر تسری یافت. نیروهای امنیتی با خشونت کشنده روزافزون به این اعتراضات پاسخ داده‌اند.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: